Hur lärde ni er hantera Linux?

Permalänk
Medlem

Hur lärde ni er hantera Linux?

Hej!

Jag tänke lära mig lite om Linux, kanske är bra för kursen "Operativsystem" senare på gymnasiet.

I alla fal, hur lärde ni er hantera Linux?
Vart lärde ni er alla terminal kommandon?
Finns det någon bok som ni kan rekommendera att man ska läsa?

Den linux dist jag tänkte testa är Ubuntu, fick min skiva ifrån USA i fredags

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

självlärd,
Varför inte bara bränna ut en skiva själv?

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag läste Att använda GNU/Linux numera Att använda Linux och GNU
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Mycket bra bok. Hjälpte mig att förstå många saker.

Sedan var det bara praktiska övningar (Vardagligt användande) hela vägen.
Tills jag för några månader sedan kända mig redo att helt släppa Windows.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Okej
Jag hoppas kunna testa Linux lite lätt på en laptop (eller på min stationära men grafikkortet fungerar inte så bra på den) tills jag har fattat lite

Tack för boktipset, ska kika på bibiloteket ifall de har någon sånt

Petrucci : Om man inte har någon brännare då?
Dessutom ville jag ha skivan för det stod en massa intressant

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

För att lära sig CLI så är det egentligen ca 20 kommandon som man behöver lära sig för att kunna behärska det. Vara av man (som i manual) är en av dessa. När du väl kan dessa bra skall du nog kunna lära dig de andra utan stor problem. En av fördelarna med *nix system är manualerna som är riktigt bra, dock så är inte syntaxen i dem alltid så nybörjar vänliga.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Ifall man vill lära sig gnu/linux använder man det på en server/desktop, skippar spelen och använder datorn till något annat. Typ webbdesign eller programmering. Då lär du dig under tiden. På det sättet så får man dessutom en känsla av hur systemet fungerar i praktiken.

Självklart så är det bra att läsa dokumentation och manualer. Allt man kommer över, det är bättre att ha skummat igenom tusen sidor än att ha läst 200 seriöst.

Permalänk
Medlem

jag läser den kursen (ah... tentar av) och jag kan ju berätta att den lär man sig hemma över en helg (man ska bara kunna lite grunder i princip)
bränn ut ubuntu-skivan och klistra dig vid ubuntu-forumet och irc'en så ska det nog gå finemang
sedan är det ju bara att gå "djupare och djupare"...
//Nybörjare

Permalänk
Medlem

Jag läste debianmanualen samtidigt som jag installerade Debian och försökte få xfree86, nätverk, ALSA och sånt att funka. Det tog ett antal ominstallationer innan jag lyckades.

Det är för lätt för att man ska lära sig nåt nu för tiden. Allt funkar ju på en gång.

Permalänk
Medlem

Installerade om Redhat som jag fått med en PC PLUS tidning säkert 15 gånger, för en herrans massa år sedan... Lagom till att det mesta funkade så skickade de ut en slackware skiva... Så trial and error kan man nog säga.
Detta på modemtiden, med ett winmodem, så hade inte tillgång till internet i linuxinstallationen. MÅNGA omstarter för att läsa i olika forum och sådant

Efter att testat igenom alla tänkbara distar så började det viskas om nåt nytt kallat gentoo... Och är nog gentoo och dess installation som jag tackar för mycket av förståelsen jag har av linux idag. Vet inte senast när jag använde ett installationsprogram för att installera en ny dist. Kan den inte installeras chroota från den förra disten är den inget att ha

Gentoo utan bredband är en upplevelse ska tilläggas

Permalänk
Medlem

linux?? började jobba som utvecklare på /// 93, fick sun burk med sunOs 4.x nått, efter det lärde man sig en del och linux fanns knappt på den tiden. Linux började man använda hemma eftersom jag tröttnade på extremt primitiva och efterblivna windows och på all dess funktionallitet som saknas i detta amatör hack från redmond.

Permalänk
Avstängd

Lärde mig själv. Var nyfiken och pillade lite, tyckte det var coolt, och provade lite nya saker, och ändra lite i det, och trixa och knåpa.
CLI (command line interface), kan man ju lära sig genom att försöka knåpa ihop några små shell scripts, köra --help, och läsa man pages.

I Ubuntu behöver du inte ens använda CLI, det är ju bara använda det grafiska gränssnittet, gå till "start menyn", och öppna lite program, kolla vilka som finns, och vad de har för funktioner.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Provat ett flertal gånger, men ger oftast upp efter ett par dar..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag började med distributionen Slackware (tror det var 4.0) och jag har fortsatt med denna distro medan jag har prövat andra (red hat, mandrake, suse). Jag fastnade för Slackware. Jag lärde mig genom att tvinga mig gå igenom grejer som jag tyckte var jobbiga. Installera från source och att INTE hantera paket och dylikt som är mycket populärt i andra distributioner.

Mycket att läsa "man" köra "--help" och "info".

Kort och gott... learn by doing.

Jag är ingen hejare på att använda X. Jag kör pure console på min linuxserver. Jag ska försöka lära mig X när jag får tid.

Jag kör Windows XP på min workstation då det är den bästa kombinationen enligt mig. Program och spel via Windows. Stabila linuxservern via SSH. Mums.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Vi bytte ifrån SUN Solaris på en del maskiner så då fick man blugga in lite Linux. I samma veva så var det en del Mac OS X och det ena gav det andra.

Idag är det Mac OS X på den bärbara och arbetstation. Mac OS X server på FTPn och Linux på min webserver.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte påstå att jag verkligen kan Linux, för det finns fortfarande en del enkla saker som kan framstå som en smula förvirrande och det finns hur mycket som helst att lära sig för den som vill. Att gå igenom installationsprocessen för Gentoo en sisådär trettioarton gånger har nog hjälpt en hel del dock. Sedan att få all hårdvara att funka och försökt fixa, dona och lösa problem har väl gjort att jag börjar känna mig lite mer hemma.

Permalänk
Medlem

Jag är självlärd... Har varit envis och lärt mig allt eftersom. Innan så gav jag oftast upp efter ett par dagar då jag blev så pass frustrerad. Nu efter ett antal forum och inlägg senare så har jag börjat lära mig hur pass enkelt det hänger samman. Innan så var det som raketforskning tyckte jag, nu är det mycket lättare, även om det är mycket som fortfarande måste läras. Ett tips till er som ger upp efter ett tag, var envis, sök på forum, till slut hittar man det man söker.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Självlärd, och mycket surfande.

Kör Linux på mina två arbetsburkar (stationära och bärbara) och OpenBSD på servern/routern/brandväggen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

självlärd i grunden genom jobb & personligt användande, dock BSD system inte gröt-linux

På senare tid har dock bokhyllan fyllts på med Cisco & O'Reilly böcker kring intresanta ämnen.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Inaktiv

Jag "lärde mig" genom att använda det, dvs det finns fortfarande något man inte vet som man kan lära sig utav men jag vet vad jag ska göra ifall jag stöter på ett problem.
Så jag lärde mig GNU/Linux precis som jag en gång i tiden fick lära mig Microsofts windows.

Ett tips när man väl fastnar och allt man har (förhopningsvis) är ett felmedelande, är att söka på det. Det är oldstory, alla känner till JFGI. Tipset ligger i att inte bara använda sig av google. Yahoo är ett hett tips, något som i dagens värld tycks vara felaktigt undervärderat.

Permalänk
Medlem

självlärd , läst en del på internet.
forums.gentoo.org har man hittat mycket hjälp. nästan alltid någon innan som har haft samma fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerade Kubuntu när jag tappat bort min windows skiva efter flytt, provat mig fram samt en hel del frågor i irc'en och studerande av forumet

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem

Jag går kursen operativsystem just nu och vi kör endast linux. Vi har övat en del på enkla kommandon som att ändra text i filer och gör lite script (åtminstone googla fram) där fick jag även lära mig ett fint litet kommando rm -rf /

Efter det var det som tomt på kommandon.

Skämt o sida så får vi lära oss att söka rätt på information för att sätta upp en server med php och lite sånt...

Nykeln är alltså att kunna använda google och hitta precis det man vill ha.

Permalänk
Medlem

Självlärd, med lite hjälp av google.com och gentoo-wiki.com.

Permalänk

Självlärd till viss del. Har tryckt mig igenom en hel del otrevliga kurser på högskolenivå, men i grund och botten lär man sig bäst genom att greja själv, antingen privat eller ute i arbetslivet. Stor del av mina kunskaper kommer från att läsa mailing-listor och att utbyta erfarenheter med folk på IRC.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Lärde mig de grundläggande kommandon och syntax när jag började kursen "Linux systems" på Nackademin. "man" var en gudsgåva när man upptäckte den.

Sedan dess har jag lärt mig delvis av mig själv och delvis av utbildningen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan väl inte påstå att jag direkt "kan" Linux så bra, men det är det enda jag använder numera. Började med Gentoo för ett par år sedan och lärde mig ganska mycket där. Dock blev det sedan åter till XP i ett år eller så tills jag installerade Ubuntu. Sedan slutet av förr året är det det enda jag använder och förra månaden så åkte XP ut från båda datorerna som tidigare hade dualbootat.

Tycker att just Ubuntu är en bra idé ifall du vill lära dig. Visst, i princip allt kan göras grafiskt, men det är ju snarare skönt att allting funkar så att man kan lära sig i en välfungerande miljö istället för att direkt kastas in i saker och ting som inte funkar och måste fixas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Ska testa Ubuntu lite lätt. Ska också försöka att få pappa att byta till Ubuntu på sin laptop ;=)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ska testa Ubuntu lite lätt. Ska också försöka att få pappa att byta till Ubuntu på sin laptop ;=)

Kanske bör vänta tills du har lärt dig lite Ubuntu och Linux, innan du konverterar farsan.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte speciellt mycket om linux. Det jag lärt mig kommer från att läsa en wiki-guide som ubuntu länkar en till, där får man lära sig lite grundläggande kommandon. Sen har jag snappat upp en del här på sweclockers.com och på http://ubuntuforums.org/
Många tycker att man ska försöka skriva in kommandona själv, inta bara klicka runt i ubuntus grafiska verktyg, så jag försöker hålla mig till CLIn.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lärt mig hantera Linux än...
Fast nu håller jag på att försöka få min Ubuntu Feisty Fawn install att fungera vettigt. Jag lär mig eftersom; är det något jag behöver göra så söker jag reda på instruktioner via webb och man.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro