Permalänk
Medlem

Försvunna filer på USB-minne

Har ett USB-minne med viktiga filer på. Använt det i windows först, så antar att det är FAT32 eller något sådant. Nu när jag stoppade in det i min linuxburk och flyttade mappen med filer och lade den i en annan mapp på minnet samt lade in lite MP3-låtar så har alla filer i den flyttade mappen plötsligt försvunnit

Finns det något bra data recovery-program jag kan använda, eller är det kört?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk

Re: Försvunna filer på USB-minne

$ fsck.vfat -a /dev/dinpartition

Permalänk
Medlem

Då har inte filalkoneringstabellen skrivits ner.

Just därför man ska unmounta först innan man rycker ut något.

Permalänk
Medlem

ericus@ericus-desktop:~$ fsck.vfat -a /dev/sda1 dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN /backup/docs Start does point to root directory. Deleting dir. Root directory is full.

Finns det något sätt att försöka få tillbaka filerna i /backup/docs?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Avstängd

Man ska nog unmounta in man rycker i minnet. I Windows så gäller samma sak, det kommer en en liten ikon i systemfältet som man klickar på för att unmounta innan man rycker ut minnet.

För övrigt, så har Linux en bättre och snabbare USB implementation än Windows.

Datan är nog fortfarande på minnet skulle jag tro, så är datan väldigt viktig, så kan du i af kopiera hela minnet till en fil, som du sedan kan läsa med en text editor av något slag kanske.
Typ: $ dd if=/dev/sda1 of=/image.bin, med "dd" kommandot ska man dock vara försiktig med!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Varför skall man vara försiktig med det?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Varför skall man vara försiktig med det?

Så att man inte freudianskt felskriver "dd if=/dev/zero of=/dev/hda", vilket sällan slutar bra.
Dubbelkolla alltid tre gånger att det är rätt filer du leker med innan du kör igång dd.

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera ett återställningsprogram eller nåt?

Visa signatur

Är du också lite less?