Videoinspelning av Richard Stallmans tal i Linköping

Permalänk

Videoinspelning av Richard Stallmans tal i Linköping

Ja, nu finns videoinspelningen utav Richard Stallmans tal om "Copyright vs Community in the Age of Computer Networks" att ladda ner från Lysator: http://www.lysator.liu.se/upplysning/film/20070517_RMS/
Han tar upp saker som fri mjukvara, copyright, patent, DRM, piratkopiering och lite om piratpartiets ideer bland annat. Mycket intressant!

Permalänk
Medlem

Hurra! Tack!

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Tackar och bugar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Tack!

Heja Stallman!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Gjorde en flashvideo av det hela så man kan se den "online".
http://www.dejavurl.com/2007/05/22/richard-stallman-at-linkop...

Permalänk
Inaktiv

Riktigt intressant föreläsning, synd man inte var där och fick ta del utav den IRL.

Jag har inte sett RMS tala tidigare eller så, men denna fick mig verkligen att inse en hel del jag inte tänkt på tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är fanimej pinsamt när man hör svenskarna i publiken staka sig fram på sin dåliga engelska. I vissa fall kändes det tom motiverat med en tolk.

Permalänk
Medlem

Var där och såg honom i göteborg, blev ganska besviken på honom faktiskt.
Känns som om han inte riktigt har en verklighetssyn.
OBS!: Vill inte ha något flamewar nu!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Han har en vision som han förespråkar. Om den visionen kan bli verklighet tror jag inte men vissa element kanske blir det.

Permalänk
Medlem

Mjo var hemsk engelska på svenskarna i Göteborg med. Mest pinsam var rektorn ifrån GU. Jag fattar inte varför dom inte övade in det dom skulle säga lite snabbt innan bara. Står man framför flera hundra människor och vet att det filmas vill man väl inte göra en 100%-ig fuckup?

Permalänk
Medlem

Gisses, Vad en massa pucku som ställer frågor. Pinsamt ju.

Killen med root-kit frågorna vid ~1:24 i filmen. Vilken retard.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstod allt vad RMS sa, men inte vad större delen av svenskarna sa med sin knaggliga engelska

Förstod, precis som RMS påpekade, inte vad t.ex han med rootkit frågan ville ha fram för slutsats med sin fråga etc etc

Man brukar oftast klaga på att våran dialekt inte är så bra när vi ska prata engelska, tycker dock inte man ska amerikanisera sin dialekt helt som vissa brukar tycka - men detta var ju bara för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Var där och såg honom i göteborg, blev ganska besviken på honom faktiskt.
Känns som om han inte riktigt har en verklighetssyn.
OBS!: Vill inte ha något flamewar nu!

Självklart har han en verklighetssyn. Den kanske inte stämmer överens med din verklighetssyn (eller någon annans, för den delen), men han har definitivt en verklighetssyn.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Frågestuden var inte så givande nej, ni kan nog avbryta filmen när ni kommer dit. Ni missar inget speciellt intressant förutom saker som att någon försöker likna musikindustrin med mjölkbondar och diverse andra konstiga och obegripliga saker

Permalänk
Medlem

Ja man får skämmas som svensk när man hör frågorna efteråt. Men RMS gjorde bra ifrån sig som vanligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Var där och såg honom i göteborg, blev ganska besviken på honom faktiskt.
Känns som om han inte riktigt har en verklighetssyn.
OBS!: Vill inte ha något flamewar nu!

(Ber om ursakt for avsaknad av svenska tecken)

Jag var och sag honom i GBG ocksa och jag haller med dig till 100%. Blev ocksa besviken pa hans tal. Dels for att det var gammal skapmat (kanns lite som han stannat pa 90-talet) och dels for han ibland ar alldeles for utopisk.

Kandes som han fick mig att ta ett steg langre bort fran idealet om fri mjukvara snarare an framat vilken jag forvantat mig.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Men herregud! Är det högstadieungdomar på Lysator eller?
Synd att RMS inte var i Göteborg sist. Där kunde åtminstone frågeställarna uttrycka sig hyffsat på engelska.
Nu fick han åka tillbaka med detta färskt i minnet... Pinsamt är bara förnamnet...

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat om det så hade jag varit där, vet att några polare var det. Undrar om det är deras underbara engelska ni klagar på. Ska undersökas...

Permalänk

Jag var där, ställde även en fråga, om vart RMS såg FSF om tio år, men fick inget som helst svar, vilket var förståeligt men samtidigt lite tråkigt. Trodde han hade någon sorts dröm, vision eller förhoppning om vart han ville ta sig eller FSF.

Men det var en intressant föreläsning, tog dock ett tag innan man kom in i den för att han tog så konstiga pauser hela tiden. Men han var en bra talare som talade långsamt och tydligt, och hade väldigt bra analogier och argument.

Men som sagt, Digifri eller Lysator borde ha styrt upp frågestunden mycket bättre och klippt de som inte visste när de skulle sluta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Frågestuden var inte så givande nej, ni kan nog avbryta filmen när ni kommer dit. Ni missar inget speciellt intressant förutom saker som att någon försöker likna musikindustrin med mjölkbondar och diverse andra konstiga och obegripliga saker

Ha, jo. det fanns en anledning till att jag gick innan frågestunden var slut, och det var inte enbart för att jag var trött efter 3 dygns flyttande. sedan var det skivbolag och mejerier som jämfördes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Men herregud! Är det högstadieungdomar på Lysator eller?
Synd att RMS inte var i Göteborg sist. Där kunde åtminstone frågeställarna uttrycka sig hyffsat på engelska.
Nu fick han åka tillbaka med detta färskt i minnet... Pinsamt är bara förnamnet...

Det finns ett par gymnasieelever som är medlemmar, har jag för mig, men yngre än så är nog inga lysiter. Det var inte heller lysator som arrangerade det här, utan digifri, och de är faktiskt inga högstadieelever de heller. Vad gäller publiken ska det nog sägas att föreläsningen var öppen för alla intresserade, och det kan ju knappast vara motiverat att köra någon sorts test av hur publik talar engelska innan de får ställa en fråga, eller vad tycker du?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Det finns ett par gymnasieelever som är medlemmar, har jag för mig, men yngre än så är nog inga lysiter. Det var inte heller lysator som arrangerade det här, utan digifri, och de är faktiskt inga högstadieelever de heller. Vad gäller publiken ska det nog sägas att föreläsningen var öppen för alla intresserade, och det kan ju knappast vara motiverat att köra någon sorts test av hur publik talar engelska innan de får ställa en fråga, eller vad tycker du?

Naturligtvis inte. Klagar inte på Lysator utan på frågeställarna.
Lite självinsikt hade inte varit fel. Fortsätta mala på trots att man inte klarar av att göra sig förstådd...
Jag påstår heller inte att min egen engelska är felfri men om jag hade en fråga hade jag sett till att jag kunde ställa den på ett vettigt sätt innan jag räckte upp handen.

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
*snip* om jag hade en fråga hade jag sett till att jag kunde ställa den på ett vettigt sätt innan jag räckte upp handen.

Mvh/Nicklas

Givetvis. jag med. Tror nog de flesta som ställde frågor visste vad de skulle fråga också, men överföringen från hjärna till talorgan blev lite fel.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Pinsammast i göteborg var donnan (rektorn?) från GU och hennes sunkiga engelska. Frågestunden pallade jag inte med, efter den första eller andra frågaren ställde en evighetsfråga så lacka jag ur och drog. Men RMS var lite intressant att lyssna på, värt biltrippen från Malmö.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Pinsammast i göteborg var donnan (rektorn?) från GU och hennes sunkiga engelska. Frågestunden pallade jag inte med, efter den första eller andra frågaren ställde en evighetsfråga så lacka jag ur och drog. Men RMS var lite intressant att lyssna på, värt biltrippen från Malmö.

Ja, håller med. Men hennes engelska var fantastisk i jämförelse med frågeställarna i Linköping...

Mvh/Nicklas