Iomega lanserar raid-enhet på 2 terabyte

Permalänk
Melding Plague

Iomega lanserar raid-enhet på 2 terabyte

Tillverkaren Iomega har idag lanserat en raid-kabinett med namnet Power Pro. Den har plats för fyra stycken hårddiskar och har en lagringskapacitet på 2 terabyte.

http://www.sweclockers.com/nyhet/5925-iomega_lanserar_raid-en...

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag Drobo verkar bättre

"Drobo manages storage, so you don't have to
Just connect Drobo to your Mac or PC. No software required. No RAID levels. No management or configuration. Drobo does everything for you.
Get rid of multiple external drives. Avoid the complexity of RAID. Attach a Drobo storage robot to your system and let it manage your storage so you don't have to."

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Med 2TB skulle jag nog föredra e-sata istället för firewire och usb...

Permalänk
Medlem

Står det fel i artikeln eller kostar det verkligen 11950:- plus diskar?

Det priset verkar ju helt vansinnigt.

Då får man ju en komplett filserver istället om man känner för det.

Kompakt låda med hyfsat mycket diskplats plus tyst nätagg: 2500:-
Moderkort med inbyggd grafik och minst 4 SATA-platser: c:a 800:-
Processor som kan räkna XOR på Raid5 i hyfsad hastighet: c:a 800:-
2GB Minne för ordentlig diskcache: c:a 700:-
DVD-brännare: 300:-
Tyst CPU-kylare, dämpmattor, tysta chassifläktar: 800:-

Summa 5900 - ganska precis hälften av vad lådan i artikeln kostar - och då kan man ändå snåla in säkert 3000:- ytterligare på mina priser om man skiter i tystnad och tar billigaste billigaste istället.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Står det fel i artikeln eller kostar det verkligen 11950:- plus diskar?

Det priset verkar ju helt vansinnigt.

Då får man ju en komplett filserver istället om man känner för det.

Kompakt låda med hyfsat mycket diskplats plus tyst nätagg: 2500:-
Moderkort med inbyggd grafik och minst 4 SATA-platser: c:a 800:-
Processor som kan räkna XOR på Raid5 i hyfsad hastighet: c:a 800:-
2GB Minne för ordentlig diskcache: c:a 700:-
DVD-brännare: 300:-
Tyst CPU-kylare, dämpmattor, tysta chassifläktar: 800:-

Summa 5900 - ganska precis hälften av vad lådan i artikeln kostar - och då kan man ändå snåla in säkert 3000:- ytterligare på mina priser om man skiter i tystnad och tar billigaste billigaste istället.

Raid 5 möjligheten då vart försvann den? lägg på en 5-6000 så får du med ett schysst kontrollerkort med 4-8 sata platser.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fy de va lite i överkant i pris tycker jag dock, särskilt när det är utan diskar troligen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Raid 5 möjligheten då vart försvann den? lägg på en 5-6000 så får du med ett schysst kontrollerkort med 4-8 sata platser.

För att inte tala om förlusten av en enskild tillverkare att vända sig till vid problem. Inte heller får de en enhetlig garanti.
Ofta kan heller inte den lille företagaren hantera att installera operativ och sköta en normal filserver. När standardsweclockaren har svårt för att få SATA att fungera, hur ska då vår lokale mekaniske verkstad få en hel server att rulla på?

Permalänk
Medlem

11995:- utan diskar roflmao det var inte lite i överkant det priset. Skulle skämmas om jag tog ut ett sånt pris men inte Iomega tydligen :o. Har inga problem att få igång sata mm men tillhör antagligen inte standardsweklockaren heller.

Borde kunna gå att konkurera ut det priset ganska lätt med en egen helhetslösning från nån datorbutik tycker jag så kom igen nu Komplett, DB o andra större butiker släpp en egen raid-server på 2 Tb med diskar i.

Permalänk
Iomega

Hej!

Tror det är lite fel i nyheten

Självklart är detta pris INKL diskar. Alla Iomegas produkter levereras som en komplett lösning.

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?