Permalänk
Medlem

Cool n Quiet på Vista

Är det någon som lyckats få igång cool n quiet på en köpt vista?
Som jag har förstått det hela så var det inga problem i alla de olika beta versionerna, men lagom till final-versionen så tog man bort denna feature. Sedan pekar AMD på MS och tvärt om när man vill ha en lösning...

Så, har har jag rätt eller har någon löst detta??

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

bios-uppdatering kan behövas.

Permalänk
Medlem

använd energischema balanserat, och aktivera i bios såklart.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

Det fungerar alldelels utmärkt. Kommer ihåg att mitt A8N-SLI Deluxe behövde en bios-uppdatering, och sen funkade Cool 'n Quiet bra. Fungerar även bra i Vista och som Joemon säger så får man köra "Balanced" som "power setting". Mina kärnor verkar dock inte gå under 1200 Mhz. Kommer ihåg att CPU:n kunde gå ner till 800 MHz i Windows XP. Kanske är för att Vista är mer krävande?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

OK, lite ruttet att man måste uppdatera BIOS för att få igång en funktion som funkar perfekt i XP och linux...

Någon som vet om det funkar med Asus K8N-E deluxe i vista med nyare BIOS? Min version var från 2004 någongång. Vill inte uppdatera i onödan, med all risk för krångel.

Fick förövrigt igång CPU rightmark, genom att inaktivera digital signatur-kravet vid uppstart (hålla inne F8). Lite krångligt vid varje uppstart att göra så... men den får iaf ner cpun till 800MHz vid vanligt användade.

Visa signatur

// Jöben