Spöken och "efter döden- grejer"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tror mer på flera dimensioner, låter mer vettigt...när man ser ett spöke så är det bara en bugg i systemet så man ser till en annan dimension

VI LEVER I ETT SPEL, SIM EARTH!

Tanken att vi lever i ett spel (annat än det evolutionära spelet vars enda vinst är att tvingas fortsätta delta) eller simulation är en ofalsifierbar idé och som sådan helt fruktlös och meningslös.

Varför förklara spöken på ett påhittat vetenskapligt sätt och säga att det känns mer "vettigt" (måhända "vetenskaplig2) att tala om en bugg? Nämligen är det ju så att spökfenomen låter sig förklaras på alla möjliga konventionella sätt med alltfrån psykiska effekter till överexponerade foton. Att anta andra dimensioner kanske låter "vettigt", men är precis samma smörja som att tro på faktiskt spöken. Eller rättare sagt: Att förklara spöken med "andra dimensioner" ÄR samma sak som att tro på spöken. Vettigt? Nej.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Är det inte lite väl egoistiskt att tro att Du i din form är det ända livet i hela universum? (självklart allt vi har på våran planet också men du är dominerande right?)

Det finns alltså bara en form av "liv"? Det stadiet du genomgår just idag?
Det finns bara en planet i universum med liv? Våran? där Du är dominerande?

Lagom egotripp

När nån säger UFO menar de i 99% av fallen aliens som kommit hit till jorden och lallat på area 51 och sånt... Lite skillnad på att säga att det inte lär stämma och att vi är ensamma i universum.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tanken att vi lever i ett spel (annat än det evolutionära spelet vars enda vinst är att tvingas fortsätta delta) eller simulation är en ofalsifierbar idé och som sådan helt fruktlös och meningslös.

Varför förklara spöken på ett påhittat vetenskapligt sätt och säga att det känns mer "vettigt" (måhända "vetenskaplig2) att tala om en bugg? Nämligen är det ju så att spökfenomen låter sig förklaras på alla möjliga konventionella sätt med alltfrån psykiska effekter till överexponerade foton. Att anta andra dimensioner kanske låter "vettigt", men är precis samma smörja som att tro på faktiskt spöken. Eller rättare sagt: Att förklara spöken med "andra dimensioner" ÄR samma sak som att tro på spöken. Vettigt? Nej.

Näh, nu får du sluta vara så trångsynt =). Det är ju kul att leka med tanken, att det finns andra dimensioner. Universum kanske är extremt förvrängt utan att vi vet det och en annan del av universum på något sätt nästan är på samma plats som oss. Inte vet jag, lek lite.
Finns många grejor vi inte kan förklara än.

Edit:

Ha! tänkte jag skulle försöka hitta nåt om min teori...

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/dimensioner.shtml

"Teorin går ut på att vårt universum kan ha ett oändligt antal grann-universa bara några millimeter från oss"

Edit 2: Dock påstår de att vår materia inte kan färdas till andra dimensioner. Men de kan ju ha fel, eller så kan materia från andra dimensioner färdas hit.

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Näh, nu får du sluta vara så trångsynt =). Det är ju kul att leka med tanken, att det finns andra dimensioner. Universum kanske är extremt förvrängt utan att vi vet det och en annan del av universum på något sätt nästan är på samma plats som oss. Inte vet jag, lek lite.
Finns många grejor vi inte kan förklara än.

Edit:

Ha! tänkte jag skulle försöka hitta nåt om min teori...

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/dimensioner.shtml

"Teorin går ut på att vårt universum kan ha ett oändligt antal grann-universa bara några millimeter från oss"

Edit 2: Dock påstår de att vår materia inte kan färdas till andra dimensioner. Men de kan ju ha fel, eller så kan materia från andra dimensioner färdas hit.

Det är väl inte trångsynthet att "varit där, tänkt det", och kommit till insikten att det är ett fatalt tankemässigt svart hål som inget vettigt kan komma ut?

Vidare har parallelluniversa inget med simulation att göra. Du måste skilja på fysikteori och knasiga idéer om att vi lever i en simulering. Jag är inte trångsynt, utan tämligen vidsynt. Därför känner jag igen dumheter när jag ser dem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0nandy
Tänkte passa på att posta en film som är ett ihopklipp av massa filmsnuttar. Jag fick se igår som verkligen skrämde mig. såg den sent på natten och när jag kom hem så blev jag jäklit nojjig så tände alla lampor samt satte på teven för att somna till den...
Den är ingen skrämselvideo på något sätt utan den är helt enkelt jäkligt läskig!

http://www.youtube.com/watch?v=LKY0-0Xf-SY

Spännande övning det där. Har ni hittat bristerna i klippen än? Enklast var ju spola bandet bakåt-klippet och de som var uppenbart lätta att fejka som den med flickan. Den med skålen som kastas dock har jag inte klurat ut hur de gjort än. Någon som har ett tips?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Hmm. Låter lite som ni kommit in i fel tråd. Finns ju en universum tråd redan.

Vad ett spöke är kan man ju diskutera. Jag tror att det finns folk som upplevt och dokumenterat saker som inte går att förklara, men av allt och alla som finns så tror jag nog att bara ca 1% av det är tillräckligt oförklarligt. 99% går att förklara genom människornas psykologi, ljus, gamla byggnader osv.

Det bästa man kan göra om man abslout vill uppleva/motbevisa (av intresse eller nåt annat) är att åka med ett par seriösa personer till några platser som sägs vara hemsökta och dokumentera allt. Det är nog inte förräns man gör något sådant själv som man med 100% säkerhet kan säga att något/inget händer. Man vill ju gärna hoppas på något som sagt, eftersom det är en sån intressant grej.

Eftersom just fenomenet spöken (de där 1% som inte går att förklara) inte har någon vetenskaplig förklarning så kommer ju det kanske aldrig att komma något annat än bara teorier, detta i sig gör att folk struntar i att tänka seriöst på fenomenet. "UFOn", Tomtar o Troll och sånt är ju rent ut sagt människans fantasi med 100% säkerhet eftersom de har uppstått i nån enstaka kultur. Religoner med tron på en gud eller flera gudar likaså eftersom de också uppstått isolerat i nån enstaka kultur. Fenometet spöken däremot finns väl (vad jag kan minnas) dokumenterat i väldigt många kulturer som inte haft någon kontakt. Eller är det så? Något som man kanske kan tänka på, även om det inte säger så mycket.

Edit: @Sebastianj: Skålar som flyger är väl helt enkelt små trådar som används tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det är väl inte trångsynthet att "varit där, tänkt det", och kommit till insikten att det är ett fatalt tankemässigt svart hål som inget vettigt kan komma ut?

Vidare har parallelluniversa inget med simulation att göra. Du måste skilja på fysikteori och knasiga idéer om att vi lever i en simulering. Jag är inte trångsynt, utan tämligen vidsynt. Därför känner jag igen dumheter när jag ser dem.

Delen om simulation hör inte hit, jag citerade fel. Det borde inte ha vart med i citatet.
Vad jag svarade på var den del om att spöken inte skulle kunna förklaras med dimensioner.

Vad jag tyckte verkade trångsynt var väl i själva verket att du är väldigt korrekt i ditt utryck. Men varför skulle det inte vara troligt, om grann-universa teorin är sann.
På något sett kanske man glimtar något från en annan dimension, och det förklarar man som spöken.

Enligt de här tre forskarna på Stanford University tycks ju inte dimensioner vara ansedd som smörja.
De påstår att gravitation kan passera från dimension till dimension. Jag tycker det låter som att det finns möjlighet att förklara spöken som något från andra dimensioner. Kanske viss gravitation från den andra dimensionen påverkar något här som skapara något slags fenomen.

Känns som mycket kan vara möjligt, men kanske inte förklaras för tillfället.

Jag tror absolut att "spöken" har någon slags logisk förklaring, men det kanske inte anses som logiskt med den kunskap vi har idag.

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Delen om simulation hör inte hit, jag citerade fel. Det borde inte ha vart med i citatet.
Vad jag svarade på var den del om att spöken inte skulle kunna förklaras med dimensioner.

Vad jag tyckte verkade trångsynt var väl i själva verket att du är väldigt korrekt i ditt utryck. Men varför skulle det inte vara troligt, om grann-universa teorin är sann.
På något sett kanske man glimtar något från en annan dimension, och det förklarar man som spöken.

Enligt de här tre forskarna på Stanford University tycks ju inte dimensioner vara ansedd som smörja.
De påstår att gravitation kan passera från dimension till dimension. Jag tycker det låter som att det finns möjlighet att förklara spöken som något från andra dimensioner. Kanske viss gravitation från den andra dimensionen påverkar något här som skapara något slags fenomen.

Känns som mycket kan vara möjligt, men kanske inte förklaras för tillfället.

Jag tror absolut att "spöken" har någon slags logisk förklaring, men det kanske inte anses som logiskt med den kunskap vi har idag.

Jag har absolut inte sagt att ytterligare dimensioner skulle vara smörja. Däremot är det smörja att förklara spöken på dylikt sätt.

Precis som jag skrev är att "förklara" spöken med andra dimensioner i princip samma sak som att tro på spöken, för det är precis hur spöktroende brukar resonera, kring s.k. "vetenskapsinspirerade" förklaringer.

Ja, spöken har en "logisk", snarare naturlig, förklaring. För detta behövs inga andra dimensioner.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag har absolut inte sagt att ytterligare dimensioner skulle vara smörja. Däremot är det smörja att förklara spöken på dylikt sätt.

Precis som jag skrev är att "förklara" spöken med andra dimensioner i princip samma sak som att tro på spöken, för det är precis hur spöktroende brukar resonera, kring s.k. "vetenskapsinspirerade" förklaringer.

Ja, spöken har en "logisk", snarare naturlig, förklaring. För detta behövs inga andra dimensioner.

Du kan ju inte vara säker på det. Du har inga bevis på att det skulle vara smörja att förklara spöken med dimensioner?

Självklart resonerar man kring vetenskapsinspirerade förklaringar. För man tror inte på riktiga spöken så att säga. Varje fall av "spöken" kan vara inbillning eller mer vanliga fenomen. Men det är inte 100% säkert.

Aja, vi missuppfattade varandra lite och vi har lite olika uppfattning. Men i det stora hela tror jag vi tänker nästan likadant bara att jag söker en mer stimulerande förklaring.

Jag antar att allt utan bevis är smörja enligt dig? Det är väl sant iofs, men det är inte helt omöjligt att smörjan blir sanning. Folk tyckte det var lika mycket smörja när man påstod att jorden är rund. Men den smörjan blev till sanning =).

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Du kan ju inte vara säker på det. Du har inga bevis på att det skulle vara smörja att förklara spöken med dimensioner?

Självklart resonerar man kring vetenskapsinspirerade förklaringar. För man tror inte på riktiga spöken så att säga. Varje fall av "spöken" kan vara inbillning eller mer vanliga fenomen. Men det är inte 100% säkert.

Aja, vi missuppfattade varandra lite och vi har lite olika uppfattning. Men i det stora hela tror jag vi tänker nästan likadant bara att jag söker en mer stimulerande förklaring.

Det är inte upp till mig att bevisa saker. Smörja är det eftersom det är helt opåkallat att åberopa andra dimensioner samtidigt som dylika fenomen (dvs spöken) inte är falsifierbara.

Vetenskapsinspirerade saker är inte något positivt, ordet är negativt laddat. Det du kanske tänker på är naturliga, "vetenskapliga" förklaringar av spöken. Och sådana finns det gott om. I själva verket förklaras alla spöken på sådant sätt, och de fall som inte förklarats är bara ännu ej förklarade. Det innebär inte att förklaringen skulle skilja sig på något sätt från vad vi redan nu vet.

"Vetenskapsinspirerade" förklaringar är något annat: det är när man syftar till saker man inte förstår sig på som relativitetsteori, kvantmekanik, eller favoriten i denna tråd, "andra" dimensioner. Vetenskapsinspirerade förklaringar är i själva verket bortförklaringar, man vill så gärna ha stöd för sin idé att man griper efter halmstrån som verkar vara förenliga med vetenskap.

Ja, jag tror också att vi kanske missuppfattade varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Jag antar att allt utan bevis är smörja enligt dig? Det är väl sant iofs, men det är inte helt omöjligt att smörjan blir sanning. Folk tyckte det var lika mycket smörja när man påstod att jorden är rund. Men den smörjan blev till sanning =).

Du antar fel. Men om något utgersig för att vara ett fenomen som stödjer eller strider, eller på annat sätt interagerar med vetenskap, samtidigt som detta något är ofalsifierbart, ja då är det smörja. Rättare sagt: Det är fruktlöst och inga nya idéer kan födas ur det, och därför är det inte värt att lägga ner tid på i det vetenskapliga arbetet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
I själva verket förklaras alla spöken på sådant sätt, och de fall som inte förklarats är bara ännu ej förklarade. Det innebär inte att förklaringen skulle skilja sig på något sätt från vad vi redan nu vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du antar fel. Men om något utgersig för att vara ett fenomen som stödjer eller strider, eller på annat sätt interagerar med vetenskap, samtidigt som detta något är ofalsifierbart, ja då är det smörja. Rättare sagt: Det är fruktlöst och inga nya idéer kan födas ur det, och därför är det inte värt att lägga ner tid på i det vetenskapliga arbetet.

Jag förstår vad du menar. Men teorier är ju oftast ofalsifierbara till en början?
Som jag förstår, är något falsifierbart så stämmer detta:
Det ska gå att beskriva sammanhang då teorin är falsk för att man ska kunna bevisa att den är sann.

Teorin kan fortfarande vara intressant att försöka utveckla, och teorin om att "spöken" är små känningar från en annan dimension går kanske möjligtvis att utveckla. Det är ingen förklaring till spöken utan en teori som kanske kan förklara spöken.

Äh, jag är för seg på det här.
Men det var ju trevligt att få lite mer insikt i en vetenskapsmans tänkande, och lära sig lite nya utryck =).

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Jag förstår vad du menar. Men teorier är ju oftast ofalsifierbara till en början?
Som jag förstår, är något falsifierbart så stämmer detta:
Det ska gå att beskriva sammanhang då teorin är falsk för att man ska kunna bevisa att den är sann.

Teorin kan fortfarande vara intressant att försöka utveckla, och teorin om att "spöken" är små känningar från en annan dimension går kanske möjligtvis att utveckla. Det är ingen förklaring till spöken utan en teori som kanske kan förklara spöken.

Äh, jag är för seg på det här.
Men det var ju trevligt att få lite mer insikt i en vetenskapsmans tänkande, och lära sig lite nya utryck =).

Nej, teorier är aldrig ofalsifierbara till en början, då skulle de aldrig bli teorier. En vetenskaplig idé, om den är vederhäftig, uppgraderas till en hypotes om verifierande stöd finns. Kan den verifieras gång på gång, blir det en teori. Och det står var och en fritt att omkullkasta teorin. Det är möjligheten att avfärda den som gör den stark. En idé som inte kan falsifieras blir aldrig ens en hypotes.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, teorier är aldrig ofalsifierbara till en början, då skulle de aldrig bli teorier. En vetenskaplig idé, om den är vederhäftig, uppgraderas till en hypotes om verifierande stöd finns. Kan den verifieras gång på gång, blir det en teori. Och det står var och en fritt att omkullkasta teorin. Det är möjligheten att avfärda den som gör den stark. En idé som inte kan falsifieras blir aldrig ens en hypotes.

Tack för svaren, det här var lärorikt må jag säga.

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Avstängd

Skeptic Magazine founder Michael Shermer takes us on a hilarious romp through the strange claims we humans put forth as truth - from alien encounters to Virgin Mary sightings on pizza pies, to hidden messages revealed while playing "Stairway to Heaven" backwards - and explains the evolutionary and cognitive basis for these lapses in reason. Don't miss the one-minute challenge testing your own observational skills... Shermer is the founder/publisher of Skeptic Magazine, and author of several books, including Why People Believe Weird Things. (Recorded February 2006 in Monterey, CA. Duration: 17:29)

http://tedblog.typepad.com/tedblog/2006/11/skeptic_founder.ht...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du antar fel. Men om något utgersig för att vara ett fenomen som stödjer eller strider, eller på annat sätt interagerar med vetenskap, samtidigt som detta något är ofalsifierbart, ja då är det smörja. Rättare sagt: Det är fruktlöst och inga nya idéer kan födas ur det, och därför är det inte värt att lägga ner tid på i det vetenskapliga arbetet.

En liten tanke.

Kunskapen är vad vi har att förlita oss på i vår reella värld. Vetenskap baserar sig på kunskap och går hand i hand. Kunskap är något vi lär oss nytt av vartefter och byggs på. För att bedöma om teorin överhuvudtaget är falsifierbar (eller ofalsifierbar) använder vi oss av den kunskap vi besitter. Låt oss säga att vi helt enkelt inte har den kunskap i dagsläget som faktiskt krävs i scenario X för att korrekt kunna bedöma situationen... ser du som... smörja, enligt dagens "vetande"? Har jag fel? Risken finns, då jag är trött som ett vad man kallar kadaver. Men jag vill gärna höra dina ord.

Jag ser det som så, att veta något, kan likväl betyda att man tror sig veta, tills det (vad man trodde) obefintliga, eller ej påtänkta korrekta svaret framkommer. Det behöver givetvis inte vara så, men oj vad man har lärt sig av historian.

Jag har aldrig varit någon höjdare inom vetenskap eller haft tillräckligt med intresse av flera skäl. Lockas inte riktigt av alla de vackra ord man verkar behöver använda, samt den genomsyrande kulturen att allt ÄR si, allt ÄR så. Inget annat existerar. Strider något mot våra lagar är det, ja som du själv faktiskt beskrev det, stämplat som fruktlösa idéer... tills de det där 200-år gamla hopplösa körsbärsträdet blommar upp på nytt, eller har vi stannat i tiden och känner oss nöjda här år 2007?

Får en stark känsla av att det inte finns något som kallas för att tänka "outside the box".

Vet inte riktigt vad jag försöker säga. Vetenskap är inte allt? Men ändå är den det. Om det är någonting som börjar bli paradoxalt så är det mina tankegångar nu.

Ja, jag tror att människan inte är tillräckligt intellektuell, för att tala klarspråk. Jag tror även det är för vårat eget bästa. Jag är nöjd dum och tror på "det oförklarliga" (väldigt dåligt formulerat, stor risk att bli missuppfattad här, men det bjuder jag i sådana fall på).

Natti!

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks

Dom flesta vet säkert att det i bibeln ofta berättas om demoner, besatthet och onda andar och några avsnitt av Life on the rock handlar just om det. Ganska intressant.

The reality of the demonic 1/6
http://www.youtube.com/watch?v=8xDdXptP5dw

Själva demonbiten börjar i 3/6 efter lite skabbig reklam vid 05:40
http://www.youtube.com/watch?v=kJj9p_9Prhs&mode=related&searc...

Andevärlden is the shit! Including demons and other spiritual entities.

Nån här som astralreser?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
tills de det där 200-år gamla hopplösa körsbärsträdet blommar upp på nytt, eller har vi stannat i tiden och känner oss nöjda här år 2007?

Du missförstår vetenskapen. Självklart är det ingen som säger att vi vet allt. T.ex. vet vi inte vilka partiklar som uppstår vid energinivåer över de vi hittills har lyckats skapa i acceleratorer. Där finns fortfarande mycket spännande att utforska.

Vissa saker kan vi säga rätt säkert. Att två kroppar med massa kommer attrahera varandra är något vi kan säga säkert gäller under de förhållanden man har kunnat testa.

Vissa saker vet vi inte än, är världen byggd av strängar, vad består mörk materia av, går det att skapa fullt fungerande AI? De jobbar forskare på idag att försöka svara på, till dess att de har lyckats bekräfta eller avfärda deras teser så vet vi helt enkelt inte om det är så eller ej.

Andra saker är helt enkelt inte intressanta ur ett vetenskapligt perspektiv då de inte är falsifierbara. För då spelar det ju ingen roll hur länge man forskar på det, det kommer aldrig kunna motbevisas. Man kan säga att de för alltid är på det stadium som jorden är platt-iden var när den var populär. Så man kan ju gå runt och tro på det om man vill, men det kommer inte leda till något konstruktivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Ja, jag tror att människan inte är tillräckligt intellektuell, för att tala klarspråk. Jag tror även det är för vårat eget bästa. Jag är nöjd dum och tror på "det oförklarliga" (väldigt dåligt formulerat, stor risk att bli missuppfattad här, men det bjuder jag i sådana fall på).

Tala för dig själv... Kanske inte alla människor klarar det, men jag tror ändå det finns nog med människor som är analyserande nog för att klara av att hantera den verklighet vi känner till utan att falla tillbaka på dumhet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Tror att människan är en evig varelse, dvs livet tar inte slut när man dör. Fin formulering där huh

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
..."UFOn", Tomtar o Troll och sånt är ju rent ut sagt människans fantasi med 100% säkerhet eftersom de har uppstått i nån enstaka kultur. Religoner med tron på en gud eller flera gudar likaså eftersom de också uppstått isolerat i nån enstaka kultur. Fenometet spöken däremot finns väl (vad jag kan minnas) dokumenterat i väldigt många kulturer som inte haft någon kontakt. ...

Du skriver att religioner på en gud flera gudar uppstått i bara någon enstaka kultur? Kultur, vad menas med det?
Hursomhelst så har just tro på gud/gudar alltid funnits i alla civilisationer. Kan förklaras enkelt med att de inte hade svar på alla frågor så de hittade på något de tyckte var rimligt så de slapp gå runt och grubbla på saker. Eller så visste de något. Azteker och co (kan itne så mycket om amerikas gammla civilisationer) har ju sina fina feta inristningar i berg och skit. Tänk om de fick besök från ovar, av spöken/ufon, fast dom kallade dem för gudar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
går det att skapa fullt fungerande AI?

Här måste jag bara inflika och påstå att konsensus bland forskare i de relevanta disciplinerna är överväldigande på "Ja"-sidan.

Det finns ännu främst tröttsamma retorikknep alá Searle som talar emot det, och de (relativt omfattande) kunskaper vi har i neurologi skriker "Ja".

Så det är egentligen inget problem att brottas med, det är redan löst i mina ögon.
Nu gäller det bara att förverkliga det.

Permalänk

Jag tror egentligen inte att "spöken" är någonting direkt märkligt eller "hokus pokus". Det är snarare så att människor tycker att det är konstigt för att vi själva är så simpla. Vi vill gärna tro att det vi kan se och ta på är det enda som existerar och vi vill gärna kunna förklara allt. Sen så tror jag att människor är olika mottagliga för att känna av dessa ”krafter” som vi oftast inte upplever i våra vardagliga liv. Själv så har jag aldrig sett något "spöke" och jag är inte säker på att jag kan göra det heller. Har inget större intresse av att göra det men jag är ändå övertygad om att de finns, för mig så vore det mycket "märkligare" om de inte gjorde det. Har vissa minnen av saker som inträffat innan jag föddes det är väl det enda. Brukar inte fundera så mycket över det.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
En liten tanke.

Kunskapen är vad vi har att förlita oss på i vår reella värld. Vetenskap baserar sig på kunskap och går hand i hand. Kunskap är något vi lär oss nytt av vartefter och byggs på. För att bedöma om teorin överhuvudtaget är falsifierbar (eller ofalsifierbar) använder vi oss av den kunskap vi besitter. Låt oss säga att vi helt enkelt inte har den kunskap i dagsläget som faktiskt krävs i scenario X för att korrekt kunna bedöma situationen... ser du som... smörja, enligt dagens "vetande"? Har jag fel?

Ja, den invändningen är vettig tycker jag.
Tex strängteorin är som jag förstått det i stora delar ofalsifierbar med den teknik vi besitter idag (det skulle krävas enormt mycket kraftfullare partikelacceleratorer).
Dock är den naturligvis inte automatiskt smörja för det (även om den åsikten finns bland en del fysiker..)

Vad menar man egentligen med ordet "falsifierbar" ?

Tänk om nu spöken verkligen existerar och förklaringen har någonting med högre dimensioner att göra, men att tekniken för att detektera dessa dimensioner som spökena utnyttjar ligger långt över vår kompetens.
Räknas en eventuell vetenskaplig teori om detta fortfarande som ofalsifierbar då ?
Och vad skiljer då detta från strängteorin ?

Självklart håller jag dock med om att alla "förklaringar" till spöken folk kommer med idag som handlar om diverse "högre dimensioner" bara är ovetenskapligt nonsens.
Vetenskapliga begrepp som "dimension" används utanför sin egentliga mening som ett slags magiskt hokus-pokus snack.

Citat Feltherr :
"Får en stark känsla av att det inte finns något som kallas för att tänka "outside the box".

Vet inte riktigt vad jag försöker säga. Vetenskap är inte allt? Men ändå är den det. Om det är någonting som börjar bli paradoxalt så är det mina tankegångar nu."

Att tänka "outside the box" är definitivt en viktig del av vetenskapen. Det är tom själva grunden till utvecklingen av vetenskapen.
Den som tror att allt som inte är känt idag är ovetenskaplig smörja skulle bli en usel vetenskapsman.

Kommer ihåg ett bra ordspråk som jag tycker passar här :

"Den som går i andras fotspår kommer aldrig först."

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Nej spöken, ufon, gud och ett liv efter döden etc existerar inte i min mening.

Ufon existerar vare sig du vill eller inte xD. UFO = Unidentified Flying Objects. Så för mig är tamigfan allt som rör sig i luften ufon.

Permalänk

att se korkade serier som "Most haunted" som vetenskapliga och bevis för att det finns spöken är lika naivt att tro på jultomten bara för att pappa säger att han finns. Om ni inte har lagt märke till det i dessa serier så leds "spökjakten" av en självutnämnd expert som säger sig kunna få kontakt med spöken, de övriga som är med i jakten går till slut med på leken som inte är något annat än ett skådespel där ledaren påverkar gruppen att se och höra saker som inte är där.

Men man ska dock inte bortse från att det kan finnas en stor dos humor med deras bullshit

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på "spöken" eller sånt (eller vad man nu än vill kalla det). Men jag tror på många saker när det gäller "efter döden- grejer /matrix/ Time Loop saker" (ja ni fattar ).

Jag har varit med om gånger där jag sett "spöken" (eller vad fan det är) flera gånger under mitt liv.. både som liten (~10-11år) och redan förra sommaren. Det händer alltid vid samma områden i mitt hus, utanför en toalett och inne i toaletten.

Första gångerna jag började se "sakerna" var vid runt 10års åldern och det jag såg var som en vit figur som likande EXAKT en människa med glasögon, som gick fram & tillbaka med händerna bakom ryggen och tänkte (ungefär som någon professor i en tecknad film). En annan gång så vaknade jag mitt i natten och kände mig helt förfrusen.. var helt förstelnad av skräck när jag såg en massa små figurer som liknade barn som sprang runt där utanför toaletten (hade mitt rum alldeles där). Jag trodde defenitivt att jag bara inbillade mig så jag gick förbi men 'figurerna' försvann inte utan blev bara mindre och mindre, gick sedan tillbaka och de var tillbaka i samma storlek (som små ungar). Stängde dörren och tände lamporna och somnade om. Tänkte inte mer på det och flyttade till ett annat rum i huset några dagar senare och har inte sett mer sånt. Pratade inte om det för jag tyckte det bara lät som nåt trams.

Men 5 år senare (förra sommaren) en sen kväll så var jag riktigt pissnödig och jag kunde knappt hålla mig. Toaletten nere i huset var redan upptagen den kvällen när jag skulle pissa så jag drog upp till den andra toaletten (det området där jag såg alla dessa figurer), och OTROLIGT nog så funkade inte lampan i den toaletten, (vilket jävla sammanträffande också.. upptagen toalett och inget lyse i den andra ). Sket i det för jag var så pissnödig så jag sprang in där och stängde dörren och försökte pissa i mörkret. Men.. då började jag se den där vita förbannade saken igen. Den var först liten när den var PRECIS framför mig, backade nära dörren och den blev större och började mer och mer likna en figur med långt hår (inga barn eller någon gubbe den här gången), har nog aldrig sett en sån figur In Real Life som liknar flickan i FEAR. Rusade ut och var så nära att få en hjärtinfarkt kändes det som. Tankarna bara for igenom huvudet när jag tänkte på vad jag såg som liten..

Tänker aldrig gå på toalleten där om inte lyset fungerar. Obeskrivligt vilken skräck man får när man helt plötsligt ser något sånt här..

Permalänk
Medlem

Ta lite färre av dom där svamparna innan läggdags kanske...

Ärligt talat, det låter spännande. Tror du det rörde sig om någon slags hallucination ?
Jag upplevde liknande saker när jag var liten och gick uppe på natten.
Tex en gång var jag uppe på toa. När jag kom tillbaka till sängen såg jag min syrra ligga och sova där. Jag gick till mamma och klagade.
Hon följde med för att se efter.
Min syrra låg dock på bottenvåningen och sov djupt långt ifrån min säng...

Jag såg verkligen henne ligga där i min säng hur tydligt som helst...
Lite kusligt.
Hade liknande syner flera gånger.

Det var kanske inga spöken, men ändå intressant.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det här fick mig förresten att tänka - hur pass många personer är det egentligen som går på det här med spöken och så?
Det finns ju ett antal äckliga medier och sånt som tar pengar för att få bort spöken - hur pass svårt är det egentligen att jobba som ett sådant?
Alltså, man annonserar i någon tidning WTs och annat läser i om att man kan driva ut spöken, några WTs går på det och påpekar att de har något hus med spöken i, man hittar på lite när man väl kommer dit, och sedan låter man sig erbjuda en "spökbortdrivning" för några tusen. Givetvis inget fejkande, det är personerna själva som tror på spökena, man behöver ju inte försöka övertyga folk att det spökar (Jag har moraliska problem att övertyga människor om lögner) direkt.

Det kanske tar några timmar om dagen högst, och man lär ju kunna tjäna oerhört stora mängder pengar på det hela.
Hur är det, är det någon som känner någon som jobbar som ett medium? Tjänar de bra? Man vill ju inte förlöjliga sig själv utan att man får bra betalt. Den enda kostnaden är väl i princip annonserna och bensinkostnaden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det här fick mig förresten att tänka - hur pass många personer är det egentligen som går på det här med spöken och så?
Det finns ju ett antal äckliga medier och sånt som tar pengar för att få bort spöken - hur pass svårt är det egentligen att jobba som ett sådant?
Alltså, man annonserar i någon tidning WTs och annat läser i om att man kan driva ut spöken, några WTs går på det och påpekar att de har något hus med spöken i, man hittar på lite när man väl kommer dit, och sedan låter man sig erbjuda en "spökbortdrivning" för några tusen. Givetvis inget fejkande, det är personerna själva som tror på spökena, man behöver ju inte försöka övertyga folk att det spökar (Jag har moraliska problem att övertyga människor om lögner) direkt.

Det kanske tar några timmar om dagen högst, och man lär ju kunna tjäna oerhört stora mängder pengar på det hela.
Hur är det, är det någon som känner någon som jobbar som ett medium? Tjänar de bra? Man vill ju inte förlöjliga sig själv utan att man får bra betalt. Den enda kostnaden är väl i princip annonserna och bensinkostnaden.

Det är väl så att folk tror att det spökar i deras hus, dom tror att de kan fixa detta genom att anlita ett medium/präst eftersom personerna är lite andliga/religösa av sig, men i själva verket så är det andra faktorer som spelar roll. Antagligen kan det finnas kemikalier, dålig isolering, mögel och dylikt som gör att man kan inbilla sig saker. Hela den där medium grejen är ju ett stort scam som antagligen nån amerikanare kom på för att tjäna pengar på folks problem.

Du kanske ska prova och se hur svårt det är. Tror dock inte det är så många som behöver nån hjälp. Gäller bara att betala skatt om man ska starta nåt sånt här bluff-aktigt. Finns ju även folk som jobbar som präster, tarot-grejs och dylikt, så vad ska egentligen krävas för att bli något sådant?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tanken att vi lever i ett spel (annat än det evolutionära spelet vars enda vinst är att tvingas fortsätta delta) eller simulation är en ofalsifierbar idé och som sådan helt fruktlös och meningslös.

Varför förklara spöken på ett påhittat vetenskapligt sätt och säga att det känns mer "vettigt" (måhända "vetenskaplig2) att tala om en bugg? Nämligen är det ju så att spökfenomen låter sig förklaras på alla möjliga konventionella sätt med alltfrån psykiska effekter till överexponerade foton. Att anta andra dimensioner kanske låter "vettigt", men är precis samma smörja som att tro på faktiskt spöken. Eller rättare sagt: Att förklara spöken med "andra dimensioner" ÄR samma sak som att tro på spöken. Vettigt? Nej.

Kontexten är allt, min gode MBY. Ur en vetenskaplig synvinkel må idén vara meningslös, men för folkölsfilosofen är det en eggande tanke. Lägg till en skön meskalineftermiddag och en ny religion är redo att födas.

Enskilda spökfenomen kanske befinner sig inom ramen för det vetenskapligt förklarliga, men detta gäller inte spöken i sig. Om man då vill förtsätta att diskutera spöken, är det (i mitt tycke) en ren smaksak viken flumförklaring man föredrar. Jämför med t.ex. new agearna med sina kristaller och trams. Det traditionella flummet med Oden, Tor och Jesus föll dem inte på läppen, så de sökte sig till annat flum. Huruvida det sedan är vettigt att sysselsätta sig med flum överhuvudtaget är ett högst personligt ställningstagande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com