köpte en begagnad amd mobile men IHSen fattas!!

Permalänk
Medlem

köpte en begagnad amd mobile men IHSen fattas!!

Som rubriken lyder så köpte jag en begagnad amd mobile athlon 64 3400+ S754 och tänkte smälla in den i min gamla burk (ja en vanlig stationär, det funkar faktiskt precis lika bra *för det mesta >.<* ) men till min stora förvåning så fanns där ingen IHS när jag skulle sätta in den i burken vilket resulterade i ett glapp på ett par mm mellan processorkärnan och kylaren.

Dock fungerade prollen helt utmärkt i min gamla dator (jepp utan någon kylning, jag kände mig lite modig den dan =P ) men jag postade bara datorn och hoppade in i bios för att kolla runt lite och jag gillade inte riktigt att tempen på prollen bara steg hela tiden med jämn takt

Så mina funderingar är följande:

Ska där inte vara någon IHS på en mobile prolle ??

Vad ska jag göra för att fixa detta *lilla* problemet ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en amd mobile med IHS på så det är nog som det ska vara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Som Aldric T skrev, mobila processorer har inte någon IHS.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ok men jag måste ju ffs ha något mellan kärnan och kylaren så att det inte bara är en massa luft där, några förslag ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

massor med kylpasta? Ta något passande värmeledande material och lägg emellan kylaren och CPU'n. En Aluminiumplatta med kylpasta på båda sidorna kanske? Eller koppar?

I värsta fall kanske man får "limma" fast kylaren med kylpasta direkt på processorn, det var jag tvungen att göra på en gammal p3'a , men det fungerade!

Permalänk
Medlem

Ett sätt vore ju att skaffa en aftermarket-kylare som inte använder sig av plastramen och helt enkelt bara dra skruvarna lite tightare.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1544&session=d6f8f2...

En sådan borde göra susen.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem

nja att köpa en dyr kylare (och en zalman dessutom =/ ) till en dator jag knappt kommer att använda senare tycker jag är lite dumt

Om jag kände för det skulle jag ju kunna sätta min noctua nh-u12f på den eftersom den har egen backplate och fjäderbelastade skruvar men en sån på den prollen och i den datorn vore ju som att köpa en riktig buss bara för att köra ungarna till dagis = overkill

Den burken kommer med stor sannolikhet endast att köra min webbserver + kanske någon spelserver om jag orkar anstränga mig så pass mycket att jag pillar ihop en dedikerad server =P

Hmm kanske skulle dra igång webbradion och DC-hubben igen ? bara för att ge den något att göra >.< aja funderar bara högt lite granna

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD mobile 3400+ på mitt DFI Lanparty UT 250 GB moderkort. Mycket riktigt så finns ingen IHS på dessa processorer. Jag använder en Thermalright SLK 948U kylare till den.

Permalänk
Medlem

Eller så kan du nappa på mitt PM ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

hehehe mmmm det kan jag ju med göra men då sitter jag där igen med min sketna sempron 3000+ i den burken =P

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Du ska ju ändå bara ha den till webserver ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

ja kanske, men den kanske blir sekundär speldator när nån polare kommer och hälsar på och då e det segt att sitta med en sempron prolle =P

BTW du åtrår verkligen min processor eller hur ?? >.<

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Som sagt, du får ju en Turion av mig ;). Resten av den här diskussionen ska vi nog ta via PM :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.