Permalänk
Melding Plague

Via släpper Epia PX

Via har idag tillkänngivit plattformen Epia PX vilket har ett moderkort som använder sig av Vias egenutvecklade formfaktor Pico-ITX. Moderkortet heter Epia PX och mäter 10 gånger 7,2 centimeter.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är denna mindre än en vanlig router tillomed?! och ändå ha bättre prestanda!

Hmm jag undrar varför router tillverkarna har problem att göra riktigt ordentliga grejer egentligen...

Vad kan prislappen hamna på hos denna?

Hade gärna sett ett gigabitnäverkskort så hade den inte kunnat bli bättre.

Permalänk
Medlem

Undrar vad prislappen på denna skönhet hamnar på

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

hur funkar strömförsörjningen till detta kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Är denna mindre än en vanlig router tillomed?! och ändå ha bättre prestanda!

Till och med nano-itx är mindre än en vanlig router. Och mini-itx är väl ungefär lika stor som en router.

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att bygga ihop en htpc för 1080p med ett sånt här kort...

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335701, bör ge en bild av hur pass prisvärd den är.

Jag har fluktat en del på VIAs Pico-lösning och måste säga att jag är bra sugen på att fixa ihop en pico-PC som jag kan fästa i bältet och bära med mig överallt, gärna med ett batteri på andra sidan byxan då såklart, lär ju hålla över 4 timmar under full belastning, inkluderat touchscreeen och tungt (så tunt det nu kan bli ;P) minne.

Tänk er va, LANa med polarna en massa Starcraft, WC3, CS och annat körbart på 1 GHz-system, endast bärandes en låda något större än två snusdosor. Ahh.. det är frihet det.

Sitter och knepar och knopar just nu över hur man ska fixelixa sitt pico-monster, i bl.a. Sketchup då såklart.

Vill veta mer om pico-ITX, följ gärna upp med full artikel när nästa lösning har kommit, eller helst redan nu.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Undrar om det går att bygga ihop en htpc för 1080p med ett sånt här kort...

Då VIA processorerna presterar rätt dåligt till o med för sin frekvens och med tanke på kravet för att spela upp HD-materiall skulle jag nog inte ens tänka tanken :p.

Divx/Xvid o DVD flöt dock rätt bra på min gamla C3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Divx/Xvid o DVD flöt dock rätt bra på min gamla C3.

Det är ju lite skillnad på C3 och C7, som jag har förstått det :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335701, bör ge en bild av hur pass prisvärd den är.

Jag har fluktat en del på VIAs Pico-lösning och måste säga att jag är bra sugen på att fixa ihop en pico-PC som jag kan fästa i bältet och bära med mig överallt, gärna med ett batteri på andra sidan byxan då såklart, lär ju hålla över 4 timmar under full belastning, inkluderat touchscreeen och tungt (så tunt det nu kan bli ;P) minne.

Tänk er va, LANa med polarna en massa Starcraft, WC3, CS och annat körbart på 1 GHz-system, endast bärandes en låda något större än två snusdosor. Ahh.. det är frihet det.

Sitter och knepar och knopar just nu över hur man ska fixelixa sitt pico-monster, i bl.a. Sketchup då såklart.

Vill veta mer om pico-ITX, följ gärna upp med full artikel när nästa lösning har kommit, eller helst redan nu.

Datorn är ju som sagt inte till för att spela, sen lär väl en vanlig 2.5" hårddisk vara större än själva datorn?

Jag ser inga minnesplatser på bilden, sitter de under kortet?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jamoi, det är inte tänkt att man ska ha 2.5" hårddisk, ssd är mindre och tystare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Datorn är ju som sagt inte till för att spela, sen lär väl en vanlig 2.5" hårddisk vara större än själva datorn?

Jag ser inga minnesplatser på bilden, sitter de under kortet?

jag har för mig att det sitter en på undersidan modell a'la bärbar dator.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Den måste sitta på undersidan, jag hittar inte strömkontakten för moderkortet heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Är denna mindre än en vanlig router tillomed?! och ändå ha bättre prestanda!

Hmm jag undrar varför router tillverkarna har problem att göra riktigt ordentliga grejer egentligen...

Vad kan prislappen hamna på hos denna?

Hade gärna sett ett gigabitnäverkskort så hade den inte kunnat bli bättre.

Du kan inte jämföra en router med en vanlig dator. Det är helt olika arkitekturer. Datorns Buss-arkitektur är inte direkt lämpad för att användas i routrar. Som ett exempel så brukar man säga att en dators busshastighet måste vara 3 ggr så snabb som hastigheten på länkarna den routar.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Jag undrar oxå hur man förser en sån här planka med ström. Är det nätagg som gäller eller nån form av speciallösning?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Datorn är ju som sagt inte till för att spela

Well, det går att spela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
sen lär väl en vanlig 2.5" hårddisk vara större än själva datorn?

Kanske därför 1.8" och 1" finns till överkommliga priser.

Permalänk
Medlem

en gissing angående strömförsörjning är att du kör antingen ett standard nätagg och adapter eller en nätagg utvecklat för pico.

kontakten för ström är den bruna längst till vänster på sweclocker bilden. Tittar man på vias hemsida eller i deras press material verkar dom inte bestämt sig vilken typ av kontakt som ska användas eftersom det är olika på olika bilder.

Total Power: Max 22W, Peak 25W

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att en 2.5" disk är ganska precis 100x70mm stor och sedan upp till 12,5mm hög.

Innan man går och drömmer om en allt för pytte pytte dator bör man vänta och se hur stor kylflänsen blir. Hur som hälst kan man bygga en mycket liten dator av detta och vore det inte för priset så hade man ju inte varit sen att slå till. Minne och en liten hd kostar inte många kronor idag. Och små nätagg finns ju iom picoPSU-120. Snart är det den 25e...

Om någon köper så posta givetvis bilder etc på forumet! Det uppskattas nog av många.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

murak, du har helt rätt. Den är exakt lika stor som en 2.5" hårddisk.

http://www.akihabaranews.com/en/news-13551-The+micro+VIA+EPIA...
Där har ni lite fler bilder inklusive kylflänsen. Svårt att uppskatta höjden, men jag gissar väl på 1.7 cm eller något åt det hållet (inklusive kylflänsen).

Permalänk
Medlem

Humm. Kolla lagerstatus!

Inte i lager. 10 st. 2008-01-01 (Preliminärt) (Komplett)

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Såg det... Det kan väl inte ta 7 månader för den att komma hit till europa? Den är redan ute på marknaden i japan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Såg det... Det kan väl inte ta 7 månader för den att komma hit till europa? Den är redan ute på marknaden i japan.

Jasså!? Skamligt om den inte kommer hit förräns 2008!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Avstängd

Trevligt liten! Vad söt!

Tråkigt att den bara har 100 mbit/s nätverkskort.

Är nog bra som terminal, surf-dator, router, firewall, etc.
Skulle gärna köra en Linux router, firewall och liten webserver på den.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jamoi, det är inte tänkt att man ska ha 2.5" hårddisk, ssd är mindre och tystare

Inte tänkt o inte tänkt... Man kan väl ha vilken disk som helst? SSD är ju knappast prisvärt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ska antagligen gå alldeles utmärkt att driva med en Pico-PSU som http://www.mini-box.com/picoPSU-60-WI?sc=8&category=13, om jag inte är helt ute och snurrar.
Står visserligen lite rörigt att den är en ATX PSU, men att den samtidigt passar utmärkt till Mini-ITX. Hur man nu får ihop det ena med det andra.. :S
Någon som vet?

Det är såklart inte någon masin att spela på, vanligtvis, men ioma exempelvis Psycho och Starcraft bl.a, rullade fint på gamla 400 MHz:an så lär det rulla fint även på en VIA med C7 och jämbördigt övrigt.
Vill man lira WoW och CS:S så får man nog fundera på Mini-ITX istället ;D
Man har sådana här pico-system helt klart för surf-dator eller server, precis som uid313 så visionärt skriver. Men nog duger den spela på alltid, får bara dra ner till lägsta grafik om man vill lira WC3.

Ett kompakt aluminiumchassi på ca 10*8*någonting vore riktigt smaskigt, helt lufttätt och bara en power-knapp samt några dimmade dioder för systemets status.
Jag hittar inte info om moderkortets tjocklek, det skulle nästan behövas för att börja fila på chassit. Någon som vet något?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

länken funkar bättre utan komma tecken: http://www.mini-box.com/picoPSU-60-WI?sc=8&category=13

För övrigt undrar jag hur man ska lyckas driva en hårddisk också med det där agget..

Permalänk
Medlem

Den var fan inte stor... Vore skitnice för små linuxburkar eller exempelvis en smidig surfdator i ett kök som kan tillsammans med skärmen hänga på en vägg.

IMO vore det även sanslöst nice om VIA kunde utveckla C7 mera. Den prollen i en laptop = Mumma för batteri. Chipsettet tar fan mer plats på det kortet än processorn(den till vänster är prollen).

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på den där auto-funktionen för hyperlänkar.. Men det är fixat nu, ska tänka på det i fortsättningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
För övrigt undrar jag hur man ska lyckas driva en hårddisk också med det där agget..

En 7200 rpm IDE drar väl ca 15 Watt om man ska ta i överkant?
Om systemet drar 15 Watt vid full belastning, utan HD och skärm och sådant.. då återstår en hel del. Med tanke på att man antagligen vill ha till ett tangentbord och kanske mus till ibland eller alltid, samt skärm, som blir den största effektboven.. då är vi lite tighta med just det agget.
Men det är hög effektivitet på de där aggen, så man kan räkna med ett det misnta ska klara av 70 Watt utan nämnvärda problem, endast att den alltid får gå på höga tal och kanske bli sliten något snabbare, vet inte riktigt hur det fungerar det där med just Pico-PSU, bara antar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Chipsettet tar fan mer plats på det kortet än processorn(den till vänster är prollen).

Du menar väl höger? :S

EDIT: Nej, jag såg på tekniska produktbladet på VIAs hemsida, fel av mig. Precis som Mor5ives skrev så är det processorn till vänster.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

@Alakai

Pico-PSU har en vanlig 20 pinns ATX kontakt och passar således till mini-ITX kort. För att kunna använda det till t ex nano-ITX kort behövs en adapter som jag tror följer med när man köper kortet. Jag skulle gissa att det är samma sak med Epia-PX.

Det agg du länkade till var 60w versionen och det finns en 120w också som ses bla här http://www.mini-box.com/picoPSU-120-power-kit?sc=8&category=1...

@Girgoo

Jag är inte heller någon expert på det där med effektförbrukning men jag tror också att 60w räcker och att 120w är mer än tillräkligt för en 7200rpm disk eller för den delen två i det senare fallet.

Tack för länken Don_Tomaso!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

@murak

Vet du om någon Pico-PSU som skulle passa Pico-ITX?
Alla adapters tar plats och är alltid i vägen. Såklart vill man ju inte ha sådant i ett Pico-System. Och för att driva en 2,5" SSD, kan man då använda samma PSU för att driva även den hårddisken?
Jag ska läsa på mer, jag lovar. Jag behöver bara veta vad jag ska kolla efter så går det undan.
Fresten, är det inte ett 80 W jag länkade till? Mysko.. det stod 80 W i första presentationen, men 60 W när man gå in på detaljerade.

Jag länkade till just det där agget för att visa att det finns agg för minimal effekt, så man inte tror det tar slut vid 100. Det var bara ett extrem-exempel. Så var den billig också.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.