Permalänk
Medlem

Är gentoo debian baserad?

Jag undrar om Gentoo är baserad på debian.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Nej.
Gentoo är väl isåfall mer besläktat med Slackware.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

ok tack,

intresserad av gentoo då dokumentationen ,how-too är ypperlig,

Försöker väl igen med att installera 2007.0 , men inst fallerar på min maskin.

Vilket rekomenderas att installera minimal eller desktopen, minimal verkar mkt svår att inst.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte funkar? Du försöker dig väl inte på dumheter som den grafiska installationen?

Jag skulle tro att en helt vanlig installation är det som passar de flesta.

Permalänk
Avstängd

En kompis till mig lovprisar Gentoo och säger att det är jätte bra.

Men jag tycker inte det verkar vara en bra idé att vänta på att saker ska kompileras i 1000 timmar, för att få 1% prestanda boost.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
En kompis till mig lovprisar Gentoo och säger att det är jätte bra.

Men jag tycker inte det verkar vara en bra idé att vänta på att saker ska kompileras i 1000 timmar, för att få 1% prestanda boost.

Om du använder programmet i mer än 100000 timmar (11 år, 5 månader) effektiv tid, tjänar du på det i längden. Tänk på det!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om du använder programmet i mer än 100000 timmar (11 år, 5 månader) effektiv tid, tjänar du på det i längden. Tänk på det!

haha, klockrent!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
En kompis till mig lovprisar Gentoo och säger att det är jätte bra.

Men jag tycker inte det verkar vara en bra idé att vänta på att saker ska kompileras i 1000 timmar, för att få 1% prestanda boost.

Jag använde inte gentoo för att få prestandaboost, utan för att jag gillade pakethanteraren och känslan av att systemet var rent (det var det i alla fall inte för jag installerade en massa skräp).

tyckte också att det mesta fungerade ganska enkelt då jag visste vad jag gjorde hela tiden, jag har haft problem med ubuntu-liknande distar eftersom de har vissa skript osv som gör vissa sker automagiskt och andra inte och så blir det en halvdan installation. Inga källor på detta, bara en känsla

// Jonas

Permalänk

Gentoo är så extremt mysigt att det inte finns motsvarighet.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Vad är det som inte funkar? Du försöker dig väl inte på dumheter som den grafiska installationen?

Jag skulle tro att en helt vanlig installation är det som passar de flesta.

Japp körde grafisk och skall testa minimal cd, gentoo har superba howt to,
så jag får sätta mig in i gentoo rejält och därmed *nix.
Körde debian samt ubuntu tidigare med det tar lång tid att hitta
en bra doc på tex install av navidia drv. så därfär blir det att testa gentoo.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om du använder programmet i mer än 100000 timmar (11 år, 5 månader) effektiv tid, tjänar du på det i längden. Tänk på det!

Det där är bara nåt man försöker intala sig själv för att försöka glömma bort alla de CPU-cykler man slösade bort på att kompilera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Gentoo är så extremt mysigt att det inte finns motsvarighet.

Måste säga att jag tycker archlinux är en riktigt bra motsvarighet. Använt gentoo i många år, men gömmer mig hos arch för tillfället och hoppas att gentoos bekymmer ska blåsa över.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Måste säga att jag tycker archlinux är en riktigt bra motsvarighet. Använt gentoo i många år, men gömmer mig hos arch för tillfället och hoppas att gentoos bekymmer ska blåsa över.

Jo, jag har faktiskt också funderat på att prova Arch Linux, det verkar bra.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fernux
Japp körde grafisk och skall testa minimal cd, gentoo har superba howt to,
så jag får sätta mig in i gentoo rejält och därmed *nix.
Körde debian samt ubuntu tidigare med det tar lång tid att hitta
en bra doc på tex install av navidia drv. så därfär blir det att testa gentoo.

Det är helt klart bästa sättet att installera på. Jag lärde mig den hårda vägen att jag borde lyssnat på alla som försökte säga att den grafiska installationen inte alls är enklare, utan tvärtom svårare. Grafiska installationen funkar helt enkelt dåligt, lite som en kass genväg, och man lär sig inte heller något av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Men jag tycker inte det verkar vara en bra idé att vänta på att saker ska kompileras i 1000 timmar, för att få 1% prestanda boost.

Så värst lång tid tar det oftast inte, om man nu inte har en väldigt gammal dator. Riktigt stora grejer kan dock ta tid, t.ex. OpenOffice eller KDE och Gnome. Med min XP3200+ och 1Gb RAM tog det runt 7-8 timmar för KDE. Då råkade jag dock dra in HELA KDE, vilket är rätt dumt då det finns meta-paket och man kan välja att bara installera det man behöver.

Förutom det har jag aldrig tyckt det varit jobbigt med att det gått segt. Det är bara att låta datorn tugga i några minuter medan man slösurfar eller fixar en till kopp kaffe.

Hur det är med eventuell prestandavinst vet jag annars inte. Tycker bara det känns rätt att programmen optimeras och att man kan undvika onödiga beroenden genom att bara använda de USE-flaggor man vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangsJag använde inte gentoo för att få prestandaboost, utan för att jag gillade pakethanteraren och känslan av att systemet var rent (det var det i alla fall inte för jag installerade en massa skräp).

Har man lagt in för mycket skit i systemet är det ganska lätt ordnat. Allt du har "emergeat" specifikt ska stå i world-filen, så det är bara att leta upp de program du inte vill ha kvar och köra emerge --unmerge, eller emerge -C(som inte tar hänsyn till om du trasslar sönder något beroende). Efter det kör man emerge --depclean som rensar bort alla oanvända beroenden(och eftersom det kan bli fel ibland är det bra att avsluta med revdep-rebuild).

På det viset ska man effektivt kunna städa upp lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Måste säga att jag tycker archlinux är en riktigt bra motsvarighet. Använt gentoo i många år, men gömmer mig hos arch för tillfället och hoppas att gentoos bekymmer ska blåsa över.

Hehe, pacman är så mkt bättre skrivet än emerge...
Dock saknar man lite nyare paket utan att leta i extras o AUR.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jo, jag har faktiskt också funderat på att prova Arch Linux, det verkar bra.

GÖR DET!
: D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
GÖR DET!
: D

I second that.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För er som förespråkar Arch Linux, kan ni utveckla det lite? Vad finns det för stora fördelar med Pacman gentemot Portage och finns det några andra fördelar?

Ursäkta för offtopic, men det var inte jag som började!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Har man lagt in för mycket skit i systemet är det ganska lätt ordnat. Allt du har "emergeat" specifikt ska stå i world-filen, så det är bara att leta upp de program du inte vill ha kvar och köra emerge --unmerge, eller emerge -C(som inte tar hänsyn till om du trasslar sönder något beroende). Efter det kör man emerge --depclean som rensar bort alla oanvända beroenden(och eftersom det kan bli fel ibland är det bra att avsluta med revdep-rebuild).

På det viset ska man effektivt kunna städa upp lite.

Jag visste faktiskt om det där
Det jag menade med skräp var när jag upptäckte att jag hade mer än 3 im-klienter, KDE, en massa tredjepartsprogram, 4 olika källkoder till kärnan och 20 olika kärnor byggda, en massa olika mediaspelare och så vidare.

Jag har en vana att installera en massa för att testa av någon anledning, glömmer alltid ta bort det i efterhand. ( Glömmer eller inte orkar )

// Jonas

Permalänk
Medlem

Hehe, jag känner igen det där. Jag är ju rätt ny på det här med Linux och sen jag skaffade Gentoo har jag i princip sökt igenom portage-databasen efter allt som verkar någorlunda intressant. Man måste ju testa en massa program innan man hittar sånt man gillar. Det har tagit bra jäkla mycket rensande innan jag fått lite fason på systemet igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
För er som förespråkar Arch Linux, kan ni utveckla det lite? Vad finns det för stora fördelar med Pacman gentemot Portage och finns det några andra fördelar?

Ursäkta för offtopic, men det var inte jag som började!

Jag gick över till arch av massa anledningar..
Tycker de håller fast vid filosofin som gentoo startade med någongång mellan istiderna. Keep It Simple, Stupid...
Det var en period (är den över?) när gentoo hade massa interna problem, som visade sig bla genom att portage i stora delar blev åsidosatt och ouppdaterat. Och det som uppdaterades funkade sådär.

Pacman är skrivet i C/C++ vilket gör den brutalt mycket snabbare än gentoos pythonfulhack.
Att allt sedan är binärt gör det ju ännu snabbare, men om det är nåt bra eller dåligt kan man väl diskutera länge. Vet att jag hatar arch varje gång det är dags att lägga in en ny kärna (Source, inte från pacman)...

Sen är det ju skoj att testa nya saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Pacman är skrivet i C/C++ vilket gör den brutalt mycket snabbare än gentoos pythonfulhack.
Att allt sedan är binärt gör det ju ännu snabbare, men om det är nåt bra eller dåligt kan man väl diskutera länge. Vet att jag hatar arch varje gång det är dags att lägga in en ny kärna (Source, inte från pacman)...

Sen är det ju skoj att testa nya saker

Det finns alternativa pakethanterare till gentoo, då portage är en trevlig ide men som har blivit mer och mer kludd. Tror att portage kommer att behöver bytas ut relativt snart då jag anser att det är en återvändsgränd.

Paludis är ganska sött om du inte gillar pythonfulhack. Du kan smidigt att uppdatera kernel med paludis. Den uppdaterar din config, uppdaterar alla moduler med mera. Dock så kan jag inte rekommendera att enbart köra paludis då finns en del saker som är klara och att syntaxen skiljer sig en del från portage vilket gör att det tar lite tid att konvertera mellan dem. Paludis är skriven i C++ och är verkligen mycket snabbare portage.

Om man ändå gillar python men vill ha finkod så finns ju alltid pkgcore, finns många coola nya funktioner och om jag fattar saken rätt så skall den vara riktigt bra trådad vilket gör att man kan bygga systemet mycket snabbare (om man har många processor dvs). Har inte testat pkgcore speciellt mycket då jag tycker gillar paludis mer.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
En kompis till mig lovprisar Gentoo och säger att det är jätte bra.

Men jag tycker inte det verkar vara en bra idé att vänta på att saker ska kompileras i 1000 timmar, för att få 1% prestanda boost.

Du har ju helt klart missat den största fördelen och det är att man kan anpassa varje paket efter systemet. Hur kul är det tillexempel att få in hela Xorg sviten med gnome på en server bara för att någon utvecklare av distributionen kompilerat en konsollapplikation med ett gtk fronted man aldirg kommer använda.

Samma sak gäller åt andra hållet när man ska installera något där många komponenter ska samverka, tillexempel en mailserver och så är någon av komponenterna man vill använda inte kompilerad med tillexempel ssl-stöd. Då är det bra mycket jobbigare att hålla på ladda ner source, kompilera och skapa ett paket för sin distribution, som man dessutom i framtiden måste uppdatera manuellt.

I gentoo behöver jag bara knappa in några use-flaggor och sedan kan jag ta en kopp kaffe medans datorn sköter resten.

Permalänk
Medlem

Hur skoj är det att istället för att få upp 20 nya servrar på en dag så tar det flera dagar.
Nä, min standarddist för servrar (riktiga servrar, inte Pelles ventrilomeck under skrivbordet) är Ubuntu 6.06 LTS.

Permalänk
Medlem

Standard dist fungerar bra så länge det är en standard miljö den ska sättas upp i, men hur ofta är det så? (om man bortser från "pelles ventriomeck under skrivbordet")

Ofta finns det en befintlig miljö det hela ska intregeras i och då kan det vara otroligt tidskrävade med paket som är dåligt dokumenterade hur dom är skapade, för att inte tala om alla försök till att göra installationsverktyg som genererar konfigurationsfiler som nästan aldrig fungerar som man vill.

Nu är inte Ubuntu värsta exemplet, det är Red Hat och Suse jag inte ens kan räkna alla onödiga konsult timmar jag fått lägga ut på att lösa problem i som inte hade behövt finnas. Men det är inte långt kvar innan Ubuntu också är där.

Permalänk
Medlem

Kör gentoo på en näve gamla datorer (främst bärbara) genom att bygga själva systemet på en snabbare stationär. Hade gärna sett ett skript som plockade bort (eller kopierade allt annat i stället) alla de därna utvecklingsverktygen som inte används förutom vid uppdatering för att spara några byte.

När man nån jämrans gång kan bygga GTK2 mot µClibc så kommer det att bli så oändligt mycket trevligare att jobba med lågändesmaskiner som grusgamla P2 med 64MB RAM. Gentoo-folket har också en distribution baserad på just µClibc.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Hur skoj är det att istället för att få upp 20 nya servrar på en dag så tar det flera dagar.
Nä, min standarddist för servrar (riktiga servrar, inte Pelles ventrilomeck under skrivbordet) är Ubuntu 6.06 LTS.

Va!? det där med antalet dagar måste du utvekla.
Har du möjligtvis hört talas om distcc? 20 serverar som kompilerar på koden borde inte ta flera dagar, och om det är samma server gånger 20 så måste de bara göra jobbet en gång. OCH Nej! det tar inte en dag att installera Gentoo. så vidare du inte vill ha hela GNOME och KDE... men det har du inte, och absolut inte på en server.
Sen vilken dist som är bäst för just servrar, det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Det är alltid skönt att ickevetarna eliminerar sig själva med sina insiktslösa uttalanden. Då behöver man liksom inte lyssna till dem något mer.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Det är alltid skönt att ickevetarna eliminerar sig själva med sina insiktslösa uttalanden. Då behöver man liksom inte lyssna till dem något mer.

Mmm jag har velat att den här tråden skulle va död förta gången jag såg titlen. Ska vi säga så fisk?
vi låter den dö.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Nej.
Gentoo är väl isåfall mer besläktat med Slackware.

Mer likt snarare, Gentoo lär inte vara släkt med Slackware överhuvudtaget.

Vad gäller hur värt det är att kompilera osv så säger väl gamla funroll-loopssidan allt...

Vad gäller extremt trevligt paketsystem osv så ser jag inte vad som skulle vara så trevligt med det? Enda fördelen är väl use-flaggorna. Jag skulle dock köra FreeBSD före vilken linuxdist som helst alla dagar i veckan.