Permalänk
Medlem

Linux och Trådlöst nätverk

Jag har ett belkin-trådlöst nätverkskort och jag funderar på att byta från windows till linux, är det relativt enkelt att få det att fungera med linux?

Tänkte också passa på och fråga vilken är den bästa disten, jag körde lite linux förut och använde Red Hat och Slackware, men vilken är bäst i dagsläget? hört lite bra om ubuntu men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja

tacksam för svar ;;

Permalänk
Medlem

Inte oerhört omöjligt om man inte försöker sig på saker som att bygga en accesspunkt. De flesta inte allt för nya korten från kända tillverkare funkar, mest för att det bara finns ett halvdussin olika nätverkschip men många förpackningar och ännu fler varumärken på själva korten. Ditt Belkin kan av Linux anses ha samma innehåll och använda samma drivrutin som exempelvis ett 3com eller Sweex eller Netgear eller D-Link osv.

Det kluriga kan snarare handla om kryptering och jox.

Ubuntu är en bra början, alla är ju inte elajta hackers från start.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Inte oerhört omöjligt om man inte försöker sig på saker som att bygga en accesspunkt. De flesta inte allt för nya korten från kända tillverkare funkar, mest för att det bara finns ett halvdussin olika nätverkschip men många förpackningar och ännu fler varumärken på själva korten. Ditt Belkin kan av Linux anses ha samma innehåll och använda samma drivrutin som exempelvis ett 3com eller Sweex eller Netgear eller D-Link osv.

Det kluriga kan snarare handla om kryptering och jox.

Ubuntu är en bra början, alla är ju inte elajta hackers från start.

Hur gör man för att få igång trådlösa nätverket då? Det finns kanske ett inbyggt program i Ubuntu eller nåt? Kryptering är inget problem eftersom jag oftast kör på något av grannarnas okrypterade nätverk(lol).

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin du ska ha beror på styrchippet som sitter innuti. Många billigare kort av många tillverkare innehåller samma.

Finns olika sätt att få reda på detta:
1. Stoppa i och se vad som händer helt enkelt (om den presenterar nått namn)
2. Söka en massa på nätet, tänk på att de kan skilja väldigt ändå
3. Öppna skiten och kolla innuti helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vilken drivrutin du ska ha beror på styrchippet som sitter innuti. Många billigare kort av många tillverkare innehåller samma.

Finns olika sätt att få reda på detta:
1. Stoppa i och se vad som händer helt enkelt (om den presenterar nått namn)
2. Söka en massa på nätet, tänk på att de kan skilja väldigt ändå
3. Öppna skiten och kolla innuti helt enkelt.

Det löser sig antar jag då, har bara en fråga till, jag har en scsi-disk, kan det komma att bli ett problem?

Permalänk
Avstängd

Belkin, tycker jag suger, hade en av deras router, den sög.

Bästa disten? Svårt att säga, alla har olika behov, tycke och smak. Ubuntu är populär.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

SCSI-diskar ger inga problem bara du har ett kontrollerkort, som stöds. De flesta SCSI-korten stöds. Kolla att disten, som du väljer har modulen till ditt SCSI-kort eller stödet inkompilerat i kärnan.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Belkin, tycker jag suger, hade en av deras router, den sög.

Ok, tufft.
Snälla du, han frågade inte du hade haft en Belkinrouter som sög?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Sökte på ubuntu wireless och hittade följande guide rätt omgående: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WiFiHowTo

Den länkar sedan till fler guider för just Ubuntu, som kan vara en bra början.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Fiesty Fawn har ett inbyggt verktyg för att konfigurera trådlösa nätverkskort. Jag har fått ett D-link att fungera på två röda, men jag vet ite om det är lika lätt med Belkin. (Jag har för övrigt också hört att deras routrar suger. )

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Det är väl förövrigt inte lagligt att köra på grannens trådlösa?

Själv så undrar jag om NetGear WG111 fungerar i Ubuntu

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Själv så undrar jag om NetGear WG111 fungerar i Ubuntu

Somsagt.. De bytar chip lite då & då beroende på hur priserna komponenter ser ut

Man får helt enkelt prova.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Somsagt.. De bytar chip lite då & då beroende på hur priserna komponenter ser ut

Man får helt enkelt prova.

Det fungerar, har både ett sånt kort o ett D-Link.
Network manager heter programet som ordna sin internet uppkoppling.
lätt ordnat e det. använder det själv till ubuntu

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa, förövrigt tycker jag att min Belkin-router funkar utmärkt ^^

*EDIT* Sista frågan, behöver man ladda ner drivrutiner till grafikkortet när man har linux?

Permalänk
Medlem

Nä, det behöver du inte om du inte ska köra nåt 3D-program.

Men ska du skaffa Beryl (3D-skrivbord) så kan det vara bättre med nåt annat än standard-drivisarna.
Men om du följer en guide till Beryl, så står det hur du byter ut dem till bättre drivisar.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

men om man ska lira wow i cedega så behövs det alltså inte?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Det är väl förövrigt inte lagligt att köra på grannens trådlösa?

Själv så undrar jag om NetGear WG111 fungerar i Ubuntu

Fullt lagligt då det räknas som ett publikt nätverk om du inte skyddar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Fullt lagligt då det räknas som ett publikt nätverk om du inte skyddar det.

Har du länk till nått som kan styrka det?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZawX
men om man ska lira wow i cedega så behövs det alltså inte?

Om du inte har något imot lagg så kan du nog köra på standard sakerna.. Nä.. Skaffa drivrutiner från tillverkaren, det är inte svårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Har du länk till nått som kan styrka det?

Länkar hittar du om du vet hur man använder en sökmotor. Tänk på att internet lagarna kan vara rätt gamla ibland. WLAN fanns inte när många av dem skrevs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klez_devnull
Det fungerar, har både ett sånt kort o ett D-Link.
Network manager heter programet som ordna sin internet uppkoppling.
lätt ordnat e det. använder det själv till ubuntu

Har du ett kort med alla chip? Knappast.
Läs vad mada skrev.

Permalänk

här fins en lista på vilka belkin kort som fungerar http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=Belkin

går söka helt från början här :http://linux-wless.passys.nl/

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

vanliga kort funkar ofta från start. har dock haft problem att få wpa att fungera med mina samtliga nätverkskort. wep har dock fungerat utan problem. wpa fungerar i windows.

lätt sätt att kolla är att bara boota upp live skivan och se ifall du får det att fungera.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |