Intels 45nm-processorer miljövänliga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Men lika mycket ström kräver dom ändå, mera kolkraft åt folk (ni vill ju inte ha kärnkraft).

Så Intels "miljö" förbätring är en fis i rymden

Jo kärnkraft är bra och miljövänligt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jo kärnkraft är bra och miljövänligt.

Så länge inte kärnan smälter pga kylvattenshaveri eller likn vilket ju aldrig hänt

Permalänk
Medlem

För att det ska vara helt miljövänligt måste den vara gjord av pinnar och stenar. Nä, det finns alltid en sida av "miljövänligt" som är raka motsatsen. Lodet man löder miljövänligt men gjorde man lodet miljövänligt? vart och hur tog man alla ingredienser!

Man kan omöjligt göra något riktigt miljövänligt idag!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Prcoessorns prestanda minskar med ca 17% om man tar bort allt bly.

Nej, varför skulle det göra det? Mig veterligen är bly endast där för att det är enkelt och billigt.

Bly finns där för att metallen har en låg smältpunkt, är mjuk och motverkar sprickbildningar. Dessutom finns det ett fenomen som kallas "tin whiskers", vet inte vad det svenska namnet är, men det kan få riktigt otäcka följder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_whiskers

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
För att det ska vara helt miljövänligt måste den vara gjord av pinnar och stenar. Nä, det finns alltid en sida av "miljövänligt" som är raka motsatsen. Lodet man löder miljövänligt men gjorde man lodet miljövänligt? vart och hur tog man alla ingredienser!

Man kan omöjligt göra något riktigt miljövänligt idag!

men snälla... att uttrycka extrema miljöåsikter på ett elektroniskt forum... jag ska inte skratta åt dig, andra kommer göra det gott nog.

Kan ingen nöja sig med att det iaf går åt rätt håll? Vart var alla miljömuppar när det tävlades om vem som hade mest mhz och dyl?

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Denna tråden heter "Intels 45nm-processorer miljövänliga", bara för att vi är på ett elektroniskt forum är vi inte dumma i huvudet på allt annat.

Och nej, jag är ingen s k miljömupp.

Permalänk
Medlem

Alla små förbättringar för miljön utan att försämra något för oss konsumenter är ju otroliga framsteg i min mening! Strömsnålare processorer gagnar ju miljön även det, och om inte annat brukar det leda till mindre värmeutveckling och bättre överklockningsmöjligheter. Jag jagar nästan aldrig miljövänliga produkter, men ställs man med två likvärdiga så tar man självklart det som är bäst för miljön. Att kalla det hela för miljövänligt är väl kanske lite att ta i skulle jag tro, miljövänligare är säkerligen ett bättre ord.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

xD med tanke på hur mycket ström dom dragit med sina processorer förut är det ett steg upp i alla fall

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så var det självklart en tidsfråga innan Intel går över till blyfritt. Och den hemliga legeringen är inget mystiskt, alla andra elektronikföretag måste använda detsamma. Nackdelen är den höjda lödtemperaturen i lödugnarna. Vilket i sin tur innebär mer energiåtgång och mer utnyttjande av kolkraftverk osv..

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra Intel! Rock on!
Hoppas att AMD gör likadant.

Väldigt bra med RoHS-direktivet.
Nu är jag ännu mer sugen på en Penryn!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes
Som tidigare nämnts så var det självklart en tidsfråga innan Intel går över till blyfritt. Och den hemliga legeringen är inget mystiskt, alla andra elektronikföretag måste använda detsamma. Nackdelen är den höjda lödtemperaturen i lödugnarna. Vilket i sin tur innebär mer energiåtgång och mer utnyttjande av kolkraftverk osv..

Ungefär som etanolen då som vad jag vet kan tillverkas av diesel vilket är en omväg tycker jag för att tillgodogöra sig energivärdet isf för hur miljövänligt är den processen?

Permalänk
Medlem

Vad består den "nya" legeringen av? Någon som har ett hum eller rent av vet något?
Högre energiåtgång i tillverkningen går att strypa, precis som det går att ta bort bly. Frågan om det är värt att ta bort giftiga metaller mot en högre energiåtgång i tillverkningen.. Ja, jag tycker ivf det. Tycker dock inte man bara därför ska se nöjd ut och satsa helhjärtat på olje- och kolkraft.
Nästa steg i resonemanget här ovan blir såklart att Intel sätter press på sina eldistibutörer, om de nu har eluppvärmda ugnar.

Får ta och kolla hur VIA har det med sina tillverkningsmetoder. Jag fasar för en fadäs.. Google nästa!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Blyfritt tenn 96% tenn, 4% silver

www.autemashop.com/category279_1.htm

Citat:

Furutech har nu kommit med ett blyfritt lödtenn för audiobruk. Det innehåller 4% silver. Silver i lödtenn förbättrar inte bara ljudkvaliteten utan bidrar till minskad upptagning av silver i lodet samt ger bättre skjuvhållfasthet vid de temperaturväxlingar som ofta förekommer inuti audioprodukter. Lödtennet är lämpligt för all slags lödning.

Lödtennet är mycket lätt att löda med. Det smälter redan vid 220 °C. Legeringen består av 96% tenn och 4% silver. Diameter på lödtennet är 0,7 mm vilket gör det mycket lämpligt även för smålödningar på trånga kretskort.

www.svalander.se/nyhetsbrev/nyhetsbrev060131.htm

Blyfritt tenn är ett av kraven för att klara ROHS direktiven.
www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Faktablad/FbRohsfeb06_web.p...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Aha, tack nu fick jag en lite bättre insikt. Har inte kollat upp det där med RoHS.

Någon annan som kan skriva en fin förklaring i ett meddelande till mig?:)

Hittade denna texten

"Från 1 juli 2006 är det förbjudet att leverera produkter som innehåller bly, kvicksilver, kadium, sexvärt krom och de bromerade flamskyddsmedlen PBB och PBDE. Detta är det så kallade RoHS direktivet (Restriction of the use of certain Hazardous Substances in electrical and electronic equipment).

För att säkerställa att inga blyade komponenter kommer in i den icke blyade processen märks icke blyade komponenter upp i lager samt datasystem. Vid inköp av komponenter väljs, om möjligt, alltid komponenter enligt RoHS-direktiven redan idag."

Håller själv på med att löda elektronikkort på ett större företag och om man lyckas få in bly på kortet så kasseras den. Finns dock en massa företag som har dispans att tillverka blyade kort eller av annan orsak inte kan tillverka RoHS.

Permalänk
Avstängd

Okej, det var lite hastigt skrivet/sågat av mig.

Men en liten kliv är bätre än inget, visst bly är giftigt.. men hur nyttigt är silver gruvdriften? arsenik? äh, det vet jag inget om.

Dock så kollade jag upp en gruva i STEKENJOKK någonstans norr, från en TON malm så är det 1,25% koppar, 5,44 % zink, 1,25 % bly, 100 g silver/ton samt 0,3 g guld/ton..

Så om man ska ha lite silver så kommer det en massa bly också, undrar var det hamnar

Hoppas andra tillverkare gör samma sak med att rikta sig in på miljövänligt.

Sen undrar jag när fanbögs slutar kalla mig för fanboy, jag kör med intel också.

Men det är fortfarande en fis i rymden, sänk energiförbrukningen också... kanske blir en brakskit på biblioteket istället

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Så länge inte kärnan smälter pga kylvattenshaveri eller likn vilket ju aldrig hänt

OT: Mycket dålig jämförelse. Om du tänker på Tjernobyl så var det en grafitmodererad reaktor med grava konstruktionsfel och eftersatt underhåll.
Den har inte många likheter med de reaktorer som används i västvärlden idag.
Förbränningen av fossila bränseln för värme och kraft har garanterat tagit och kommer att ta fler människoliv med råge per producerad TWH.

OnT: Bra med miljövänlig teknik men mest en PR-grej för Intel. Processorer är ju inte direkt den största källan till miljöbelastning. Men många bäckar små...