Permalänk
Medlem

apropå routers

tjena!

man får rätt så mycket frågor nuförtiden om hur man sätter upp ett nätverk med en egen *nix burk och det är faktiskt ganska simpelt om man har rätt attityd. det gäller bara att reda ut begreppen litet först. ifall man inte har rätt attityd så rekommenderas denna.

Internet - det är där man lånar semesterfilmer av sina polare.
NIC - nätverkskort
MAC - nics hårdvaruadress
Router - en burk som delar ut ip, forwardar portar, kör brandvägg osv
DHCP - delar ut dynamiska ip, kan också vara statiskt satta mot nics macs
LAN - ett lokalt nätverk innanför en router (inte internet)
Switch - förgrenar ett lan

ett enkelt nätverk kan se ut som min följande snygga ascii bild:

|< --------- LAN ------------ >| _______ _______ | | | | | dator | | dator | |_______| |_______| | | _______________ ________ ________ | | | | | | internet --- | server/router | --- | switch | --- | switch | |_______________| |________| |________| | | _______ _______ | | | | | dator | | dator | |_______| |_______|

mycket svårare än så här är nog inte ca 99% av alla världens lan.

edit: bytte ut nat mot lan. se också denna tråden. ->http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har fått begreppet "NAT" om bakfoten..
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation
..om det nu inte finns något annat inom nätverk som förkortas på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Ok? Tack för infon?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Avstängd

Två switchar, för fyra datorer?
Låter lite onödigt...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Jag tror att du har fått begreppet "NAT" om bakfoten..
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation
..om det nu inte finns något annat inom nätverk som förkortas på samma sätt.

hmm, det ska nog vara lan vad?!
är trött som fan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Två switchar, för fyra datorer?
Låter lite onödigt...

http://susning.nu/Exempel

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare illustrera ett vanligt hemma nätverk såhär:
internet-((adsl) modem)-router-x antal datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Jag skulle snarare illustrera ett vanligt hemma nätverk såhär:
internet-((adsl) modem)-router-x antal datorer.

router av typ "bredbbandsdelare" med inbyggd switch

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Hedersmedlem

En router måste inte köra DHCP och brandvägg.
De flesta hemmaroutrar ("bredbandsdelare") gör det dock.

Ett LAN behöver inte heller existera innanför en router, det är storleken på den geografiska ytan som räknas när man klassar vad för typ av nätverk någonting är.

Antalet LAN som är mer avancerade än din sketch är antagligen större än 1%.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
En router måste inte köra DHCP och brandvägg.
De flesta hemmaroutrar ("bredbandsdelare") gör det dock.

Ett LAN behöver inte heller existera innanför en router, det är storleken på den geografiska ytan som räknas när man klassar vad för typ av nätverk någonting är.

Antalet LAN som är mer avancerade än din sketch är antagligen större än 1%.

Sen har ju tex Cisco börjat kalla Fast Ethernet interfaces på sina routarar för "Wan interface", vilket i min mening är fel, routing borde endast kunna utförs på 'riktiga' wan interface typ V.35, X.25, HSSI

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Sen har ju tex Cisco börjat kalla Fast Ethernet interfaces på sina routarar för "Wan interface", vilket i min mening är fel, routing borde endast kunna utförs på 'riktiga' wan interface typ V.35, X.25, HSSI

Hur man nu definierar ett "Riktigt WAN", suttit och läst nån bok från 97?

WAN är ju bara att nätverket sträcker sig över en större yta. Tar man då t.ex. 1000Base-ZX och trycker ut det över typ 14 mil (vi får ha en repeteringsstation) så är det ju fortfarande ethernet-baserat men ett WAN.

WAN är en definition på ytan, precis som LAN är, inte en definition på tekniken som används. Sen att vissa tekniker används i "Enterprise"-nivålösningar gör inte det det till det enda rätta.

Det är ju cisco som tryckt ur sig HSSI, och V.35 var väl delvis deras idé också, så varför det skulle vara så fel för dom att börja kalla ethernet-länkar för WAN-portar när det är dom som definierat mycket av dina andra åsikter förstår jag inte...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Juste initiativ, det dyker upp frågor lite titt som tätt där folk undrar över hur dom ska sätta upp sitt nätverk vilket är förståeligt om man aldrig gjort något sånt här förrut men det här är en ok måttstock imo.

Det är ganska dynamiskt det här också, alla behöver inte 2-3 switchar hemma men sånt får man räkna ut själv. Behöver jag 2x8ports switchar för mina 6 datorer + xbox? Ja för 3 står i skrubben och 3 i TV-rummet med xboxen. Jag behöver inte 16portar men wtf enda sättet att få trafiken att gå från här till där är att A) Sätta en switch på vardera stället eller B) dra 4 kablar från skrubben ut till TV-rummet.

gj

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Jag skulle snarare illustrera ett vanligt hemma nätverk såhär:
internet-((adsl) modem)-router-x antal datorer.

denna tråden är inte tänkt att handla om boxade routers. jag ska skriva till det i första posten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
En router måste inte köra DHCP och brandvägg.
De flesta hemmaroutrar ("bredbandsdelare") gör det dock.

Ett LAN behöver inte heller existera innanför en router, det är storleken på den geografiska ytan som räknas när man klassar vad för typ av nätverk någonting är.

Antalet LAN som är mer avancerade än din sketch är antagligen större än 1%.

tjena xevz. alltså det var ju du som satte upp mitt lan och lärde upp mig så jag trodde att man måste göra såhär. men jag tror nog att det finns rätt så många lan som ser ut ungefär som detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Juste initiativ, det dyker upp frågor lite titt som tätt där folk undrar över hur dom ska sätta upp sitt nätverk vilket är förståeligt om man aldrig gjort något sånt här förrut men det här är en ok måttstock imo.

Det är ganska dynamiskt det här också, alla behöver inte 2-3 switchar hemma men sånt får man räkna ut själv. Behöver jag 2x8ports switchar för mina 6 datorer + xbox? Ja för 3 står i skrubben och 3 i TV-rummet med xboxen. Jag behöver inte 16portar men wtf enda sättet att få trafiken att gå från här till där är att A) Sätta en switch på vardera stället eller B) dra 4 kablar från skrubben ut till TV-rummet.

gj

precis, meningen var ju att visa att en switch funkar ungefär som en elförgreningsdosa. och som du säger så gäller det att tänka efter litet INNAN man börjar dra kabel så man slipper 4 kablar ut ur skrubben..

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Två switchar, för fyra datorer?
Låter lite onödigt...

Tänk om man behöver 100m kabel mellan switcharna.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Tänk om man behöver 100m kabel mellan switcharna.

Repeater.

http://en.wikipedia.org/wiki/Repeater
http://en.wikipedia.org/wiki/LAN_Extender
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_extender

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv

Offtopic:

Ok, ingen mer än jag som funderar vad den här tråden har för nytta?

Alla vet väl hur ett nätverk funkar och är uppbyggt, eller?

Att ge n00bs info om hur "enkelt" det är att sätta upp ett nätverk, och sen inte länka till någon guide eller liknande känns inte särskilt pedagogiskt!

EDIT: Sen att skriva RTFM och STFW osv till en oförstående n00b är bara att skrämma bort honom / henne från IT (inte så konstigt att it-utbildningarna står tomma i landet ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Offtopic:

Ok, ingen mer än jag som funderar vad den här tråden har för nytta?

Alla vet väl hur ett nätverk funkar och är uppbyggt, eller?

Tydligen inte eftersom det kommer trådar titt som tätt där folk undrar.

Citat:

Att ge n00bs info om hur "enkelt" det är att sätta upp ett nätverk, och sen inte länka till någon guide eller liknande känns inte särskilt pedagogiskt!

Alltså det enda du behöver en guide för är ju installationen av whatever OS du ska ha på din blivande gateway/router/firewall (vad man nu vill kalla det). Det kan väl ändå inte behövas en guide för hur du stoppar in nätverkskablar i en switch.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Tydligen inte eftersom det kommer trådar titt som tätt där folk undrar.

Åhh vad trött man blir

Trådens skapare undrade ju inget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Alltså det enda du behöver en guide för är ju installationen av whatever OS du ska ha på din blivande gateway/router/firewall (vad man nu vill kalla det). Det kan väl ändå inte behövas en guide för hur du stoppar in nätverkskablar i en switch.

Nu menade jag rent allmänt, inte enbart nätverk.
Man slipper ytterligare en massa dumma frågor från n00bs om man förklarar noga istället för att skriva RTFM / STFW osv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alldeles för många kallar switch för hub.
"Tar du med dig hubben?", är den där irriterande frågan som man brukar får när man ska på lan.
"Nä, jag har ingen hub. Jag kan ta med switchen istället"

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Jag tycker alldeles för många kallar switch för hub.
"Tar du med dig hubben?", är den där irriterande frågan som man brukar får när man ska på lan.
"Nä, jag har ingen hub. Jag kan ta med switchen istället"

Tänk vad jobbigt du måste haft när de första switcharna kom

Då det fortfarande hette "Switching Hub"

...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Åhh vad trött man blir

Trådens skapare undrade ju inget

Jo för det är ju fel att bara försöka göra något konstruktivt utan du själv nödvändigtvis behöver informationen. Det är nog som du säger, man ska inte skriva något om man inte vill ha ett svar på en fråga eller kan ge svar på en fråga och egna idér för vad som kan tänkas vara användbart förpassar vi till /dev/null.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --