DDR3-överklockningen fortsätter att imponera

Permalänk
Melding Plague

DDR3-överklockningen fortsätter att imponera

Den asiatiska överklockaren Simani har överklockat två stycken DDR3-minnen från 1066 megahertz till 2036 megahertz. Skillnaden från gårdagens resultat är att dagens rekord handlar om två minnesstickor i dual channel-konfiguration.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad trevligt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jävlar vad trevligt!

Feta word där! 101% överklicking!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Fan jag är inte så insatt i minnesöverclockning..hur går det till egentligen? FSB?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som börjar bli fruktansvärt kåt på DDR3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
Feta word där! 101% överklicking!

2036/1066=1.91

91% överklockning, fortfarande imponerande dock.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jäkla hypande kring hastigheten och överklockning!
Visst, fint att det klockar över förväntan, och att de är så överklockningsvänliga. Men de riktiga nyheterna borde ju hittas i hur DDR3 skiljer sig från DDR2 (och DDR) i funktionerna. Om det nu är sådan jätteskillnad..

Tog en snabb titt på Wikipedia för en hint och mycket riktigt, stora nyheter saknas. Elelr jag vet inte, ioma jag inte kollat vidare.
Styrka jämfört DDR2 ska vara mindre energiåtgång, och det är väl det märkbara. Utöver det så ser jag inget speciellt som man inte kan förvänta sig av nästa generation. Om nu inte mindre energiåtgång faktistk är något man kan förvänta sig ändå.. lite si och så idag med den saken verkar det som.

Men visst, snabbare är ju bra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jäkla hypande kring hastigheten och överklockning!
Visst, fint att det klockar över förväntan, och att de är så överklockningsvänliga. Men de riktiga nyheterna borde ju hittas i hur DDR3 skiljer sig från DDR2 (och DDR) i funktionerna. Om det nu är sådan jätteskillnad..

Tog en snabb titt på Wikipedia för en hint och mycket riktigt, stora nyheter saknas. Elelr jag vet inte, ioma jag inte kollat vidare.
Styrka jämfört DDR2 ska vara mindre energiåtgång, och det är väl det märkbara. Utöver det så ser jag inget speciellt som man inte kan förvänta sig av nästa generation. Om nu inte mindre energiåtgång faktistk är något man kan förvänta sig ändå.. lite si och så idag med den saken verkar det som.

Men visst, snabbare är ju bra.

Ja för att om Ferrari utvecklar en V12a som utvecklar 1000hk men bara drar 0,1L bensin per mil så är ju inte det imponerande, utan bara vad man kan förvänta sig av framtiden..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

bara 11k i bandbredd i dualchannel på ddr3? jag får över 8000MB/sek med singel med mitt ddr2 Kingston ddr1200 och undrar vad jag skulle få med dualchannel då :D?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ja för att om Ferrari utvecklar en V12a som utvecklar 1000hk men bara drar 0,1L bensin per mil så är ju inte det imponerande, utan bara vad man kan förvänta sig av framtiden..

DDR3 är ju imponerande med tanke på att vi får dessa hastigheter med en sådan låg spänning och energi.. men hade vi förväntat oss något annat än högre timing, högre hastigheter och låg energi?
Och din jämförelse kan man ju ganksa lätt se som en stor-som-ett-hus-V12a, vilket inte är imponerande, men jag förstår din poäng.
Det kanske låter som att jag inte alls är speciellt uppspelt, men det är tvärtom. Jag har bara så svårt för hypis.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Trevligt!

PS. Hoppas att alla DDR3 moderkort, även kan hantera DDR2.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

DDR3 har fler pins på minnesstickorna? tex DDR har ca184 och DDR2 har ca240, vad skulle DDR3 ha ?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
DDR3 har fler pins på minnesstickorna? tex DDR har ca184 och DDR2 har ca240, vad skulle DDR3 ha ?

DDR3 har samma som DDR2, dvs. 240 pins. De är dock inte kompatibla.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det finns mer än bandbredd. När det finns minnen med samma låga timings som DDR och samtidigt den höga klockfrekvensen hos DDR3, då kommer jag bli imponerad. Jämför klockfrekvens och faktiskt prestanda hos processorer.

Har någon prövat att sätta ett vanligt DDR-minne på dessa timings? Vore intressant att se frekvenserna det skulle ge.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"