Permalänk
Medlem

Internet krashar

Jag undrar varför mitt internet krashar när jag sätter på ett torrentprogram. Det hände nyligen utan anledning. Jag har programmet på ett tag och sedan krashar internet för MIG och inga andra datorer på routernätverket. Använder en DIR-655 router.

Vad kan vara problemet?

Permalänk

Det är förmodligen routern som inte klarar av alla anslutningar som torrent-klienten skapar. Ställ in torrent-klienten så att den inte upprättar så många anslutningar, så går det nog bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan_i_malmö
Det är förmodligen routern som inte klarar av alla anslutningar som torrent-klienten skapar. Ställ in torrent-klienten så att den inte upprättar så många anslutningar, så går det nog bättre.

Om så var fallet skulle dock övriga datorer också få problem med nätåtkomsten. Men det stämmer att detta är ett vanligt problem med billiga routrar och för många samtidigt aktiva nätverkssessioner... men som sagt, det låter snarare som att problemet sitter i nån brandvägg eller annat i hans dator då de övriga datorerna i nätverket inte påverkas.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Om så var fallet skulle dock övriga datorer också få problem med nätåtkomsten.

Det kan också vara så att NAT grunkan allokerar statisk mängd minne per intern IP-adress för att hålla reda på anslutningar, dvs den tillåter inte någon överskridning eller dynamisk allokering baserat på behov från tid till tid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Det kan också vara så att NAT grunkan allokerar statisk mängd minne per intern IP-adress för att hålla reda på anslutningar, dvs den tillåter inte någon överskridning eller dynamisk allokering baserat på behov från tid till tid.

Då det är frågan om en väldigt enkel router så är jag lite tveksam över detta utan jag tror nog alla klienterna delar på samma minnespool....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, löste det med att sänka trafiken.