Dualboot med vista och linux.. behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Dualboot med vista och linux.. behöver hjälp

tja.. jag har nu fått ett litet problem.. kör just nu vista men är sugen på att pröva linux.. helt ny inom det.. tänkte köra dualboot.. som jag har förstått det så måste jag göra 3st partitioner? för grub m.m.? men nu så har jag laggt in linux på en dvd skiva för att jag inte hade några vd skivor tillgängliga.. men min bruk VÄGRAR boota från skivan så ja kan installera det.. även fast jag gått in i bios o ställt cd rommen som 1device för bootning:S? någon som har lust att hjälpa mig?

är väldigt tacksam för alla svar!

mvh kukke

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/GRUB

Som jag har förstått det bör man installera Linux först och därefter Win.. Men jag fattar inte mycket å andra sidan

Frågor:
Vilken dist tar du dig an? Är det en .iso du hämtat hem?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
http://sv.wikipedia.org/wiki/GRUB

Som jag har förstått det bör man installera Linux först och därefter Win.. Men jag fattar inte mycket å andra sidan

Frågor:
Vilken dist tar du dig an? Är det en .iso du hämtat hem?

japp det är en .iso jag har hämtat hem.. men jag tror det kan vara att det inte är en boot skiva.. ska prova om det finns något sådant alternativ i nero.. men är väldigt tacksam om någon kan berätta hur man ska göra med partitionerna m.m.?

Mvh Kukke

EDIT: Jag hittade ett alternativ i nero där man kunde bränna en UDF / iso dvd.. kan det vara så jag ska göra för att det ska gå att boota datorn från skivan?..

Permalänk

Alltså du ska in i bränn avbildning eller vad det nu heter (Minns att det hette burn image) och välja iso filen. Du ska alltså inte bränna iso filen direkt på skivan eftersom iso filen är en avbildning av skivan. Och nej Windows installeras före GNU/Linux på grund av att Windows inte bryr sig om andra OS. Jag vet dock att man kan boota GNU/Linux från Vista bootloadern men det kan vara lite knepigt. Partitioneringen fixar sig självt. Lämna ett utrymme du vill ha totalt för GNU/Linux så fixar installationsprogrammet resten i de flesta fall.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Alltså du ska in i bränn avbildning eller vad det nu heter (Minns att det hette burn image) och välja iso filen. Du ska alltså inte bränna iso filen direkt på skivan eftersom iso filen är en avbildning av skivan. Och nej Windows installeras före GNU/Linux på grund av att Windows inte bryr sig om andra OS. Jag vet dock att man kan boota GNU/Linux från Vista bootloadern men det kan vara lite knepigt. Partitioneringen fixar sig självt. Lämna ett utrymme du vill ha totalt för GNU/Linux så fixar installationsprogrammet resten i de flesta fall.

okej tack så mkt det där hjälpte en del men skulle du kunna säga exakt hur man ska göra i nero ifall du har det vill säga? för jag prova att göra en dvd UDF / ISO skiva.. men inte funkade det :(.. fattar inte riktigt hur man ska bränna..

EDIT: jag förstår vad du menar med att det ska vara en avbildning, men vet inte hur man gör det..?

Permalänk
Medlem

starta nero burning rom och då när det är startat står till vänster vad man kan göra, visst?
Men nere så står det öppna... eller på engelska open..., tryck på den och gå till mappen där iso filen finns så kommer den sedan gå direkt till brännings sessionen.
Sätt in en skiva och tryck på bränn eller engelskan burn, så ska den nog brännas rätt
Sedan angående linux och windows, vista bryr sig faktiskt om andra operativsystem men däremot mot dom äldre versionerna xp/2000 osv skriver över "boot sektorn". Så starta din skiva och installera bara, linux sätter dom flesta sakerna själv sedan ska det komma upp listan med att man får välja vista eller linux ^^

Hoppas detta hjälpte
/Matx

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
starta nero burning rom och då när det är startat står till vänster vad man kan göra, visst?
Men nere så står det öppna... eller på engelska open..., tryck på den och gå till mappen där iso filen finns så kommer den sedan gå direkt till brännings sessionen.
Sätt in en skiva och tryck på bränn eller engelskan burn, så ska den nog brännas rätt
Sedan angående linux och windows, vista bryr sig faktiskt om andra operativsystem men däremot mot dom äldre versionerna xp/2000 osv skriver över "boot sektorn". Så starta din skiva och installera bara, linux sätter dom flesta sakerna själv sedan ska det komma upp listan med att man får välja vista eller linux ^^

Hoppas detta hjälpte
/Matx

Tack så mkt det hjälpte mig att förstå en hel del.. men jag antar att jag ska ändra så bränningen ställer sig på dvd eftersom det är en dvd skiva jag ska bränna.. men jag undrar också om hp "spärrar" sina burkar så man inte kan göra sånt? för att jag fick en xp skiva från skolan förut o den gick inte att installera.. så börjar bli lite sur :D.. hehe.. men ska prova med detta nu..hoppas att de funkar snart.. för detta blir den tredje dvd skivan.. haha..

Permalänk
Medlem

hp datorer brukar ha "speciella" drivrutiner, t.ex om du har en sata hårddisk så måste du ha en diskett vid starten av installationen.
Så är det med våra datorer på skolan och även med min bärbara :/
Men ändra du till dvd och bränn, kommer gå så bra

Gå in här
http://www.gratis.se/lankar/visa.php?land=alle&fra=20&kategor...
Länken längst upp sedan, man får 10 dvd skivor för 39:- tdk skivor

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag ar gymt tacksam for alla svaren som jag fott.. har nu bootat fron image o inte endrat sprok eller nagot.. men det verkar riktigt nice.. kommer med mer info snart sa jag kan skriva med svensk layout.. GRYMT TACK TILL ALLA SOM HJALPT MIG!!!

EDIT: sitter nu här och ska försöka installera det till hårddisken.. men den säger att jag inte har tillräckligt med plats även fast jag väljer att göra en partition på endast 50gb när jag har närmare 100gb ledigt.. och vad ska jag ha för mount point? hoppas någon kan hjälpa till..

Permalänk
Medlem

en partition blir till linux, en till swap.
Du väljer / som mount point till vanliga och sedan swap behövs inte tror jag. :/

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Okej.. så när jag ska välja mount point till vanlig partition så skriver jag bara in ett /

o sen väljer jag hur många mb jag ska använda? o jusst det.. ifall jag installerar linux på en partition.. kan jag komma åt musiken m.m. som ligger i den andra?

Permalänk
Medlem

tror inte det, linux kan komma åt fat32 partitioner men inte ntfs (säger dom)
Men efter lite kommandon så kan man det.
Jag fick till det i slackware förut

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Okej.. men nu sitter jag här o har mountat linux ifrån skivan.. ska lägga det till hårddisken men hur jag än gör så säger den att det antingen inte finns plats på hårddisken eller att det är fel mount point.. så någon som vet hur jag ska göra? det är fedora ifall det kan hjälpa?..

först står det så här:
installation requires partitioning of your hard drive. By default, a partitioning layout is chosen wich is reasonable for most users. You can either choose to use this or create your own.

Jag har ju redan vista på den och det fins 105gb ledigt till linux.. så vilket alternativ ska jag välja?
dessa finns att välja mellan: Remove linux partitions on selected drives and create default layout.
eller
Use free space on selected drive and create default layout.
eller
create custom layout.

och så frågar den vilken drive jag vill boota installationen ifrån.. men det e ju cd rommen jag vill boota den från eftersom det är en skiva.. men det går inte ens att välja? någon som vet hur jag ska göra?..

Permalänk
Medlem

alltså har du 105gb ledigt som du kan lägga in saker?
Isåfall så är den redan partitionerad med vista?
Och därför så klagar linux att du inte har någe ledigt utrymme därför att du har redan partitionerat den och på så sätt inte kan lägga in för linux måste ha ett eget fil system på hårddisken.

Har inte fått någon fråga om vilken den vill boota installationen ifrån :/
Är det inte så den frågar vilken drive den ska sätta boot sektorn på?
Alltså starta linux från vilken drive typ

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
alltså har du 105gb ledigt som du kan lägga in saker?
Isåfall så är den redan partitionerad med vista?
Och därför så klagar linux att du inte har någe ledigt utrymme därför att du har redan partitionerat den och på så sätt inte kan lägga in för linux måste ha ett eget fil system på hårddisken.

Har inte fått någon fråga om vilken den vill boota installationen ifrån :/
Är det inte så den frågar vilken drive den ska sätta boot sektorn på?
Alltså starta linux från vilken drive typ

jag gick in i partition magic men det värkar helt cp.. men jag ska prova skapa en ny o sen gå in i linux o se om den hittar den och ifall man kan göra på det sättet.. återkommer snart om jag lyckas annars skriver jag av exakt vad som står..

EDIT: det funkade inte så som jag provade, men partition magic verkar inte funka i vista.. finns det någe annat program som man kan använda??.. o dessutom, min hårddisk är precis som den kom från fabrik, jag köpte burken ny för ett tag sedan med en c på 294gb och en d "recovery" på ca 5-6gb.. måste jag göra något med c för att det ska gå att partitionera den då eller? eller är det partition magic som inte funkar i vista?

Permalänk
Medlem

tror att det är partition magic som inte fungerar i vista :/ för man ska kunna ändra partitionen med programet.
Då vet man att du kan, men testa att ta med hårddisken till en annan dator med xp och partitionera den där kanske?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

jo det skulle jag ju kunna göra.. men har dock ingen burk som jag kan göra det i :/.. för väl bli att dra med den till skolan isåfall.. du vet inget program som funka i vista annars då?

Permalänk
Medlem

Asså jag installerade ubuntu senast idag och de va inget problem alls för mig att partionera.
Hade cirka 12gb ledigt på en 30gb ntfs partition och valde 10gb av dom som / och 1 gb som swap.
Funkade hur bra som helst att intsallera och efter installationen gick de tydligen att öppna ntfsdiskar också, man behövde bara skriva in sitt pass sen var de klart

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Asså jag installerade ubuntu senast idag och de va inget problem alls för mig att partionera.
Hade cirka 12gb ledigt på en 30gb ntfs partition och valde 10gb av dom som / och 1 gb som swap.
Funkade hur bra som helst att intsallera och efter installationen gick de tydligen att öppna ntfsdiskar också, man behövde bara skriva in sitt pass sen var de klart

Men då hade du väl inget annat op installerat?

EDIT: Kan du inte skicka det ubuntu du har då? kanske är annorlunda?

Permalänk
Medlem

Det bästa är att installer win först och sen linux. Ställer grub in sig automatiskt för dual boot.

Det finns drivare till linux söm ger läs och skriv stöd för ntfs. Ubuntu gör det nästintill automatiskt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
Det bästa är att installer win först och sen linux. Ställer grub in sig automatiskt för dual boot.

Det finns drivare till linux söm ger läs och skriv stöd för ntfs. Ubuntu gör det nästintill automatiskt.

Men jag har ju redan win installerat.. men det funkar ju inte när jag ställer in att den ska göra en partition från ledigt uttrymme på c.. för då säger den att jag inte har någe ledigt fast där är 125gb ledigt :S.. någon som kan adda msn eller liknande som kan detta? för jag har försökt med allt nu förutom det rätta xD.. eller förklara i forumet..

Permalänk
Medlem

du måste partitionera om med t.ex partition magic och minska partitionen på c:\ med ca 20 gb som lek partition typ. Sedan så behöver du inte formatera den eller något utan starta om och sedan starta linux skivan. Då ska linux inte gnälla då det finns "riktigt" ledigt utrymme. Tror att linux kan fungera på en ntfs partition men är inte rekommenderat.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

boota upp med ubuntu cdn och krymp vista partitionen och installera
svårare än så ska det inte vara

Permalänk
Medlem

men klarar ubuntu av det?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

ja ubuntu vet jag klarar av att krympa ntfs partitioner och automatiskt lägga Windows i grub vid installation.
Finns säkert fler distributioner som fixar det också.

Permalänk
Medlem

inte alltid den lyckas krympa. Försökte på min mors dell och den lyckades inte med det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nej min kan inte krympa, jag har försökt att välja att den ska använda eller fixa ledigt utrymme, valde då att den skulle fixa 50gb men det klarade den inte.. och partition magic funkar ju inte i vista för jag valde att göra 100gb från c till "lek partition" o sen när jag reboota datorn o den skulle ställa in det så funkade det inte blev error.. finns det inget liknande program som funkar i vista?

Permalänk
Medlem

tja, om du inte kan partionera lite utrymme så kanske du har en lite mindre disk liggandes som du kan koppla in.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
tja, om du inte kan partionera lite utrymme så kanske du har en lite mindre disk liggandes som du kan koppla in.

Dessvärre har jag inte det men är det ingen som vet något partitionerings program som funkar i vista? ..

Permalänk
Medlem

Hörrö du xD
Vista kan krympa partitioner själv
Högerklicka på dator och välj hantera. Sedan går du till diskhantering och högerklickar på hårddisken, välj där krymp volym
Coolt säger jag

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz