För ny processor för biosvertion! Uppgradera bios, men utan processor!?

Permalänk
Medlem

För ny processor för biosvertion! Uppgradera bios, men utan processor!?

Hej

Tydligen har jag gått och blivit en amatör som inte kan bygga datorer. Jag hade helt missat att man var tvungen att kolla exakt vilka modeller som moderkortet stödjer när man köp dator. Köpt ett MSI K9N platinum och en 5600+. Viste ni att ett helt nytt MSI K9N Platinum, nForce 570, Socket-AM2 inte stödjer en 5600+? Jag viste de inte... Men har läst på MSI hemsida att de inte är någora problem om man har ett nytt Bios... men hur fan ska jag få ditt ett nytt bios utan processor!? Är de så att jag måste knalla iväg och köpa en processor bara för att kunna uppdatera bios eller??

Känns riktigt surt att göra ett sånt här misstag... kostar så mycket tid jag inte har! De gäller dessutom 2 helt nya system och inte bara 1... så måste mer eller mindre fixas...

Några tips?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS via diskett eller usb. Instruktioner finns med all säkerhet på tillverkarens hemsida.
Anledningen till att K9N Platinum inte stödjer 5600+ är att det moderkortet och bioset du har nu kom innan 5600+ Brisbane kom ut skulle jag tro.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Tack för svaret... Jag viste väl igentligen varför de inte funkar och vad jag ska göra åt de... Men vad jag inte viste var om de gick att flasha bios utan processor i datorn. Jag kan inte komma in i bios bland annat för att jag inte har någon processor som datorn känner igen. Men de ska tydligen gå att flasha bios utan processor... så bra!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det går utan processor ...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

De har jag också... men vad ska jag göra? Moderkortet ska ju stödja processorn... enligt MSI hemsida i alla fall. Och känns konstigt att gå efter något annat.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

men datorn startar väl iaf fast cpu står som uknown?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

som ovan stående talare sar så går det att flasha biosen trots att man har för kraftig cpu i datorn ,det är inte som pentium att datorn inte ens startar upp så sök du drivare som vabnligt o flasha om

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Rörig tråd... Vad ni borde börja med att klargöra är väl om datorn bootar. "Jag kan inte komma in i bios" betyder exakt vad? Startar datorn över huvudtaget?

Permalänk
Medlem

Datorn startar... får bild på skärmen... men kommer inte in i bios för att datorn säger rätt snabbt att den inte känner igen processor och sen "system halted". Så långt kommer jag... men inget mer.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är väll att få tag på en processor som stöds av det bios du nu har och flashar bios till nyare så su kan använda din egen processor, eller skicka moderkortet någonstans eller gå någonstans där de kan flasha det åt dig med annan processor.

Har du inte någon vän eller granne som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Redan dagen efter problemet gick jag iväg och köpte en semperon processor i lokala datorbutiken... problemet är att den inte funkar den heller! Och känner absolut inte för att köpa ytterligare en processor för att prova. Jag är fullt medveten om att jag måste flasha bios, och har gjort de många gånger förut. Både med diskett och programvara. Men har alldrig varit utan fungerande processor på de här sättet. Tyvärr känner jag ingen i närheten med socket AM processor heller. Min syster har en, men bor 35 mil bort så är inget alternativ direkt.

Visa signatur

Har en tyst dator.