Permalänk

Nästa Macbook uppdatering: NÄR?

Precis nyligen har ju en ny version av apples macbook kommit ut och när jag tittar igenom listan över saker som är nya känner jag mig lite besviken; allra mest pga av att de envisas med att fortsätta använda den gamla grafikprocessorn. Det var lite den uppgrderingen jag satt och väntade på. Nu undrar jag om det är någon här som (naturligtvis inte exakt men i runda slängar) kan spekulera om när nästa uppdateringen kommer att ske. Någon gång under hösten antar jag, inte allt för sent hoppas jag då jag kommer behöva en bärbar så snart som inom 3-4 månader vilket känns som i minsta laget.

Permalänk

Det där vet bara Apple själv om när uppdateringarna sker.

Ser man historiskt så har vissa modeller bara haft en livslängd på 3 månader. Mac IIvi och sista iMac G5 är två jag kan komma på direkt.

Jag tror att när 10.5 kommer så kommer även det bli nya maskiner. Allt för att öka försäljningen. Sen får vi ju se vad Intel plockar fram som Apple kan ha nytta av.

Permalänk

Naturligtvis begriper jag att ingen av er kan veta eller om ni gör det avslöja något om det här. Jag hoppades bara att ni kanske kunde göra några personliga reflerktioner och komma fram till en trolig/rimlig tidsperiod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vankelmod
Naturligtvis begriper jag att ingen av er kan veta eller om ni gör det avslöja något om det här. Jag hoppades bara att ni kanske kunde göra några personliga reflerktioner och komma fram till en trolig/rimlig tidsperiod.

Jag har den näst senaste Macbooken, den tycker jag rapp med tanke på hur jag trodde den skulle vara.

Jag tror det kommer nya macbook i oktober/november. Det kan finnas en liten risk att de uppdaterar innan skolstarten i USA med, men jag tror risken är mycket liten.

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits och väntade på en ordentlig uppdatering i sommar och vart lite besviken när denna kom. Jag tippade på att nästa generation kommer runt leopard-släppet i oktober och köpte därför en nu då jag behöver en dator tills terminsstarten.

Permalänk
Medlem

som sagt i höst vorre rimligt, även om ja inte har nån riktig aning, det går inte med apple. kan nästan garantera att ingen här på swec vet och sitter o håller på det apple ä ruskigt duktiga på att hålla sånt här hemligt. men som sagt, men den lilla uppgradering de gjorde nu, så skulle ja gissa på att det kommer en uppdaterad i höst, då den de nu gjorde mer va för att hålla intesset uppe eller för att de modeller som satt i började sjunka i pris osv.

det är väll en stor mac mässa nu i juni, efter den vet vi nog mer. om inte om macbooken så om macbook pro osv. för det talar oxå om när en ny macbook kan tänkas komma, för de brukar uppdatera dem i ordning så att säga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

jag förväntade mig santa rosa i den här uppdateringen, men bu fick jag

Permalänk

Det jag själv främst ville se var att man bytte ut den gamla GMA 950 mot något vassare; ser grafiken som macbooks svagaste sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vankelmod
Det jag själv främst ville se var att man bytte ut den gamla GMA 950 mot något vassare; ser grafiken som macbooks svagaste sida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
jag förväntade mig santa rosa i den här uppdateringen, men bu fick jag

Jag med, blev väldigt besviken när det bara blev en liten speedbump..
Jag förstår inte riktigt varför de klämmer in en vassare processor när grafikkortet är den största flaskhalsen i hela systemet .. Processorn var ju bra redan innan, vilket graffet inte var. Tyvärr envisas ju Apple med att alltid köra sämsta tänkbara grafikkort i de flesta av deras datorer. Riktigt synd, för jag vill såå gärna ha en Mac igen.. Så mycket trevligare maskin än "PC" med Windows.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag med, blev väldigt besviken när det bara blev en liten speedbump..
Jag förstår inte riktigt varför de klämmer in en vassare processor när grafikkortet är den största flaskhalsen i hela systemet .. Processorn var ju bra redan innan, vilket graffet inte var. Tyvärr envisas ju Apple med att alltid köra sämsta tänkbara grafikkort i de flesta av deras datorer. Riktigt synd, för jag vill såå gärna ha en Mac igen.. Så mycket trevligare maskin än "PC" med Windows.

Mac OS X är ju mindre grafikkrävande än Vista iofs.

Permalänk

Visserligen men trots detta är skillnaden i prestanda för en pc som kör vista och en macbook som kör os x alldeles för stor för att man inte ska uppmärksamma den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vankelmod
Visserligen men trots detta är skillnaden i prestanda för en pc som kör vista och en macbook som kör os x alldeles för stor för att man inte ska uppmärksamma den.

Fast de flesta bärbara PCs har ju en batteritid som knappt är 2 timmar. Själv får ju ut nästan fyra timmar innan sladden måste i. Så det får man ju med räkna i. De nya grafikkorten drar vad jag vet mer ström och det är väl en av anledningarna till de stannar kvar med det som finns.

Permalänk

Håller med om att batteritid är viktigt, men jag vidhåller att jag tror att många ser grafiken som en stor brist och att apple skulle tjäna fler kunder på att uppgradera den.

Permalänk
Medlem

den som väntar på något gott väntar oftast för länge

som tidigare påpekats är en produkt oftast bäst precis innan den ska läggas ner. detta och priset talade för när jag köpte min svarta macbook för 11000kr (förra modellen från macoteket). visst kan det vara skoj att spela lite på sin laptop men oftast använder man just laptop en en bärbar dator och då prioriterar men mer längre batteritid och låg vikt.
men smaken är som baken, delad... lycka till med ev laptopköp!

Visa signatur

markus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vankelmod
Håller med om att batteritid är viktigt, men jag vidhåller att jag tror att många ser grafiken som en stor brist och att apple skulle tjäna fler kunder på att uppgradera den.

Mmm, men det jag lyckats få ut ur folk på Apple är det batteritiden de slåss med Intel om. När det finns ett bättre grafikkort med samma strömförbrukning eller mindre så byter de det.

Jag skulle vilja se fler modeller av MacBook, de med bättre grafikkort och för oss som jobbar mycket utan strömkabel en med strömsnålt grafikkort.

Permalänk
Medlem

De lägger inte in bättre grafikkort för att det troligtvis inte är intressant, deras målgrupp är inte nördarna på sweclockers utan gemene man som bryr sig mer om lägre pris och bättre battertid

Permalänk

Lika synd som det är sant.