DRAM-tillverkare kontrar fallande priser

Permalänk
Medlem

Jusst ram-minnen brukar ju faktiskt stiga då och då, så skulle inte bli förvånad att man får en bättre deal nu än vad man kan få någon gång fram till jul eller nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Lösningen är som vanligt att gå över till att tillverka större moduler men här sätter det onda Microsoft stopp med sina 32bitars Vista.


Hur onda skulle inte MS vara om de bara släppte 64 bitars versionen?
Med retailversionen får du med både 32 bitars och 64 bitars vista dessutom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
De finns ju t.om. från 560 bagis
Själv ska jag strax bygga en dator med 4 GB minne, mumms med 4GB för 1100

Grymt
Nu blev jag extremt sugen på en ramdisk, visst fanns det en sådan för DDR2?
Hittade ingen nu Gigabytes I-ram var för vanlig DDR.

Permalänk
Hedersmedlem

En del skall alltid ta en på orden och börja förolämpa som "omEn||LabZ". Sanningen är att 99 av 100 väljer att köpa 32 bitars Vista och där blir det stopp vid 4GB så Microsoft är faktisk boven i dramat för hade dom valt att bara sälja 64 bitars Vista hade minnesföräljningen tagit fart. 64 bitars processorer kan faktisk köra 32 bitars kod också...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Lösningen är som vanligt att gå över till att tillverka större moduler men här sätter det onda Microsoft stopp med sina 32bitars Vista.

Jag har aldrig riktigt fattat det här. Vad är det för gräns som sätts av ett 32bitars OS? Gäller detta bara Windows 32bit OS eller även Linux och OS X?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Grymt
Nu blev jag extremt sugen på en ramdisk, visst fanns det en sådan för DDR2?
Hittade ingen nu Gigabytes I-ram var för vanlig DDR.

Ja jag har försökt hitta ramdisk men hittar ingen heller. Var finns det att köpa?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Jag har aldrig riktigt fattat det här. Vad är det för gräns som sätts av ett 32bitars OS? Gäller detta bara Windows 32bit OS eller även Linux och OS X?

Lätt förklarat.. En 32bitars processor använder 32 bitar för att referera till platsen för varje byte minne. 2^32 = 4,2 miljarder, vilket betyder att en minnesadress som är 32 bitar lång bara kan referera till 4,2 miljarder unika platser (4GB).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp men går man upp till 64 bitar blir det 2^64 = 18446744073709551616 bitar eller 16 exabytes och det borde räcka ett par år skulle jag tro.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det är marknaden som styr Microsoft, inte tvärtom. Det bör kanske nämnas att Core 2:s föregångare inte stödjer 64-bitars adressering.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Det är marknaden som styr Microsoft, inte tvärtom. Det bör kanske nämnas att Core 2:s föregångare inte stödjer 64-bitars adressering.

Dom kunde ha gjort tvärt om och gjort en 32 bitars version åt uppgraderarna men nu får även nya kraftiga datorer som standard 32 bitar helt i onödan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja jag har försökt hitta ramdisk men hittar ingen heller. Var finns det att köpa?

Ebay is your friend!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
En del skall alltid ta en på orden och börja förolämpa som "omEn||LabZ". Sanningen är att 99 av 100 väljer att köpa 32 bitars Vista och där blir det stopp vid 4GB så Microsoft är faktisk boven i dramat för hade dom valt att bara sälja 64 bitars Vista hade minnesföräljningen tagit fart. 64 bitars processorer kan faktisk köra 32 bitars kod också...

Isåfall är det inte MS som är boven utan icke insatta köpare. Gör de ett kasst köp så får de stå för det. Sen finns det andra aspekter av det hela (kompatibilitet m.m.) som gör att en 32 bitars version kan vara att föredra.

Och få datorer som köps idag är särskilt begränsade av 4 gb (och kommer antagligen aldrig bli det). De som har behov av mer idag har förhoppningsvis insatta nog för att välja retail/64bitar.

Onödig MS-bashin IMHO.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dom kunde ha gjort tvärt om och gjort en 32 bitars version åt uppgraderarna men nu får även nya kraftiga datorer som standard 32 bitar helt i onödan.

Inte alls helt i onödan tyvärr.
Drivrutinsstödet är sämre på 64 bitars versionen (och eftersom stödet för 32 bitars versionen är såpass dåligt kan man inte förutsätta att det vore bättre om det bara fanns en 64 bitars version).

Att satsa helt på 64 bitars versionen vore nog ett stort bakslag för dem tror jag.

Permalänk
Medlem

Ctrl+C, Ctrl+v

Permalänk
Medlem

Om ni är tvärsäkra på prisutvecklingen kan ni ju alltid köpa på er maaasssssor av minne nu och sälja dyrt till hösten. Lycka till, believers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Ebay is your friend!

har de slutat att tillverkas eller?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poazz
Om ni är tvärsäkra på prisutvecklingen kan ni ju alltid köpa på er maaasssssor av minne nu och sälja dyrt till hösten. Lycka till, believers.

Jo, hur bra andrahanspriser kommer man få då tror du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, hur bra andrahanspriser kommer man få då tror du?

Vad jag tror? Jag tror du blandar ihop mig med någon som jag just kritiserade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poazz
Vad jag tror? Jag tror du blandar ihop mig med någon som jag just kritiserade.

Jag är en av dem som tror att priserna ska stiga. Men inte tror jag att de ska stiga till nästan dubbla priset direkt... Och det gör nog ingen - vilket du mer eller mindre antyder när du säger att man isåfall ska köpa minnen idag och sälja om ett halvår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag är en av dem som tror att priserna ska stiga. Men inte tror jag att de ska stiga till nästan dubbla priset direkt... Och det gör nog ingen - vilket du mer eller mindre antyder när du säger att man isåfall ska köpa minnen idag och sälja om ett halvår.

Går det verkligen att tolka mitt första inlägg som en uppmuntran att handla med minnen? Ingen vet hur prisbilden kommer att se ut om ett halvår, och mitt inlägg är ett hån mot dom som tror sig veta.

Vad är det jag antyder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poazz
Går det verkligen att tolka mitt första inlägg som en uppmuntran att handla med minnen? Ingen vet hur prisbilden kommer att se ut om ett halvår, och mitt inlägg är ett hån mot dom som tror sig veta.

Vad är det jag antyder?

Mitt inlägg var kanske upplagt för feltolk. Men eftersom jag svarade på ditt inlägg trodde jag att det skulle gå fram att det förstås rörde sig om att de som trodde att priserna skulle stiga borde köpa minnen - enligt dig.

Mitt svar var ju ett svar på ditt hån - där jag försökte antyda att ingen här har påstått att det ska vara så stora prishöjningar.

Det här inlägget är kanske inte så tydligare men jag är trött och ska upp tidigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är lungt, du har 6 månaders garanti enligt lag. Men de flesta minnestillverkare har upp till 5 år! Annars finns ju allmänareklmationsrättslagen på 3 år.
Så köp dina minne nu, innan de kostar 1000 kr igen

6 månader? Jag trodde det var 2 år på allt. Hur är det nu det ligger till? Vad innebär almänna reklamationsrättslagen? Funderar fressten på att köpa 2 till stickor och köra 4x1024 MB.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Och du är ju tydligen fullkomligt orasistisk

Jag lägger ned ämnet!

Ber om ursäkt om det jag skrev kunde uppfattas som smårasistiskt , men jag ville bara beskriva den "inskränkta syn" och det "dubbelspel" som många av de affärsmännen vi mötte gav fina exempel på!

Peace Love & Understanding! to all of you crazy hippies out there!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Men jag kan ju inte förstå hur en Asiat kan säga nedsättande kommentarer till en annan Asiat - de är ju för fan! båda två Asiater!

Och vi svenskar har givetvis aldrig yttrat ett endaste fördomsfullt/elakt ord om våra skandinaviska grannar danskarna, finnarna eller norrmännen heller!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
Och vi svenskar har givetvis aldrig yttrat ett endaste fördomsfullt/elakt ord om våra skandinaviska grannar danskarna, finnarna eller norrmännen heller!

Exakt! He-he! ! men det är ju inte rasismen! så jag gissar att mitt ordval när jag använde "rasismen" i mitt exempel var ett olyckligt ordval av det jag ville beskriva - sorry! i'm such an ass sometimes!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
6 månader? Jag trodde det var 2 år på allt. Hur är det nu det ligger till? Vad innebär almänna reklamationsrättslagen? Funderar fressten på att köpa 2 till stickor och köra 4x1024 MB.

http://www.ko.se/ lr gå om årkurs nio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Mitt inlägg var kanske upplagt för feltolk. Men eftersom jag svarade på ditt inlägg trodde jag att det skulle gå fram att det förstås rörde sig om att de som trodde att priserna skulle stiga borde köpa minnen - enligt dig.

Mitt svar var ju ett svar på ditt hån - där jag försökte antyda att ingen här har påstått att det ska vara så stora prishöjningar.

Det här inlägget är kanske inte så tydligare men jag är trött och ska upp tidigt.

Halverat andrahandsvärde var din idé. Om man tror på sånt finns det ändå möjlighet att handla med minnesterminer/kontrakt. Tänk även på att marknaden betalar för att slippa risk, vilket innebär att man kan tjäna pengar utan prishöjningar på den underliggande tillgången.

Poängen med inlägget är fortfarande detsamma: Kan man se in i kristallkulan, vilket jag inte tror någon här kan, finns det pengar att hämta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poazz
Halverat andrahandsvärde var din idé. Om man tror på sånt finns det ändå möjlighet att handla med minnesterminer/kontrakt. Tänk även på att marknaden betalar för att slippa risk, vilket innebär att man kan tjäna pengar utan prishöjningar på den underliggande tillgången.

Visst var det min idé. Baserat utifrån att de flesta sweclockere antagligen har annat för sig att göra om dagarna än att leta priset och lagra hårdvara för försöljning.

Särskilt hög marginal lär man inte få heller.

Citat:

Poängen med inlägget är fortfarande detsamma: Kan man se in i kristallkulan, vilket jag inte tror någon här kan, finns det pengar att hämta.

Fortfarande? Nyss var det ju ett hån...
Tror det finns betydligt bättre saker att lägga sin tid på än detta, även om man "vet" hur det ligger till.