Gammal hårddisk bättre än en ny?

Permalänk
Medlem

Gammal hårddisk bättre än en ny?

Hej

Jag har plockat fram en gammal 20gb hårddisk som var paj, den hackar upp sig vid 50% och står och tuggar där ett tag för att sedan fortsätta med formateringen.

Hursomhelst har jag nu formaterat så jag använder ca 45% och då blir det aldrig några problem.

Jag körde ett HD Tach test och blev förvånnad över resultatet!:

http://brup.mine.nu/filer/20GB%20harddisk%20-%20trasig.jpg

Det syns klart o tydligt att det går dåligt ungefär vid 50%...

Men jag får väldigt bra accesstid med den där gamla hårddisken, var hårddiskarna bättre för?!!! Jag har några nya hårddiskar, och den bästa som jag har får ungefär 13.3ms och den där 12.7ms...

EDIT: Hur gör man så att bilden syns direkt på forumet här?

Permalänk
Medlem

Accesstiden ska ligga omkring 10ms på dagens hårddiskar..

Och bilder kan du visa genom att lägga bildlänken

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag hänvisar till http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=65869...

Där ser man klart och tydligt att en normal modern disk inte har ca 10ms i accesstid.

Permalänk
Medlem

Det håller jag med om där, så då måste ju det ha varit så att hårddiskar var bättre för?!

Men presterar den då bättre vid ex windows uppstart och sånt då?

Ser nu också att en hel del små hårddiskar där har bra acc tid och det verkar som mer normalt runt 13-15 på nya hårddiskar.

Permalänk
Medlem

De små diskarna i den tråden är raptordiskar, de är gjorda för att vara just snabba och kostar därefter.

Något man också ser i den där listan är att alla diskar har 2 till 3 gånger så bra avarage read hastighet som din 20GB. Så när disken väl har hittat dit den skulle så går det bra mycket snabbare att läsa datat med en ny disk.

Man ska alltså använda en ny disk, för det lilla man tjänar på accesstiden sparar man snabbt in när man väl börjar läsa data från disken.

Permalänk
Medlem

när man låter bli att använda innersta halvan av en disk, kapar man maximala 'slaglängden' för läsarmen till ca 30% av ursprungslängden.
även om inte medelsöktiden är direkt proportionellt mot max slaglängd, tjänar man en hel del på det.

om du formaterar en av dina nya diskar och mäter på samma sätt får du förmodligen ännu bättre resultat.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag partionerade hårddisken till de där 45%, ca 8.5gb och det där programmet ville köra hela hårddisken när jag tog 32mb istället för 8.