Permalänk

Napster alternativ för mac

Fick för mej att jag skulle försöka att slå i en mer laglig kurs på mitt musikbibliotek(fråga mej inte varför).
Så kom jag ihåg att napster har en rätt så bra deal på att betala ca $10 i månaden och kunna ladda ner obegränsat med låtar.

När jag väl började leta lite på deras hemsida och google så kom jag underfull med att det antagligen inte finns någon klient för Mac(verkar ha funnuits för några år sedan dock).
Och man kan inte ens regga sig för en trial om man inte sitter på en Windows burk.

Är den någon som vet om något bra alternativ, förutom iTunes, som har något liknande urvarl av låtar?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

är inte napsters tjänst så att du för $10 kunde ladda ner hur mycket du ville, men så fort du slutade prenumerera på tjänsen så slutade låtarna att funka? rätt logiskt egentligen med tanke på att $10 är så lite.

har tyvärr inget förslag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Tror också att Napster är så att det är DRM, så man premunerar.

Hoppas att du inte är så korkad att du betalar för DRM-infekterat skräp.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Napster och väldigt många andra "prenumerationstjänster" kör WMA-DRM av en eller annan sort.
Således får man söka hos MS för hur man spelar upp WMA-DRM : och så vitt jag vet så kan MS egen spelare för OS X bara spela WMA-DRM version 1 - och det finns massa versioner på WMA-DRM så chansen är inte så stor att det funkar. (Tänk bara på sune versus andra wma-drm -spelare...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

har köpt några låtar från cdon och ärligt talat så gör drm skydden det så sjukt krångligt att använda. värdelöst.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

ok..det hade jag faktist inte tänkt på. Men är det någon som har något förslag på något vettigare att använda, lr är det lika bra att bara köra på gamla vanliga p2p?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

tja, du kan ju gott testa och se. Jag köpte ca 3låtar och vart inte nöjd alls men jag har som sagt bara testat cdons. Vill ju inte direkt uppmuntra till warez (framförallt inte här ). Är mest frustrerad på skivindustrin som inte kan anpassa sig till den nya tekniken.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Jag kör med iTunes.
Fast visst det blir dyrt ibland. Men det är ju så snabbt och praktiskt!

Apple kanske kommer med en liknande tjänst. Det ryktas om att det kan ske i höst. Fast vem vet?

Permalänk
Avstängd

Apple ska ju börja lansera lite DRM-fria låtar på iTunes.
Sen ska väl skivbolaget EMI tror jag, börja med nån DRM-fria grejer också.
Annars kan du ju köpa album i affär, och sedan rippa till vilket format nu du föredrar (FLAC? Ogg? MP3?).

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Apple ska ju börja lansera lite DRM-fria låtar på iTunes.
Sen ska väl skivbolaget EMI tror jag, börja med nån DRM-fria grejer också.
Annars kan du ju köpa album i affär, och sedan rippa till vilket format nu du föredrar (FLAC? Ogg? MP3?).

De har redan börjat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Apple ska ju börja lansera lite DRM-fria låtar på iTunes.
Sen ska väl skivbolaget EMI tror jag, börja med nån DRM-fria grejer också.
Annars kan du ju köpa album i affär, och sedan rippa till vilket format nu du föredrar (FLAC? Ogg? MP3?).

ja precis, som xhtml-geek säger så har de ju redan börjat, det är ju EMI´s låtar som är DRM fria på Itunes

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vart hittar man de drm-fria låtarna i iTunes? Trodde inte de kommit upp än.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Vart hittar man de drm-fria låtarna i iTunes? Trodde inte de kommit upp än.

Om du vet vilka artister som är på EMI så finner du dem utan DRM i flera fall. De släpar efter lite då det är en hel del låtar som skall bli utan DRM.