Mac Mini på väg bort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det har hänt en del på sistone ser jag.
Imponerande.

Skrev ju det precis i inlägget du svarade på. Att marknaden är liten men att frågan är aktuell pga. att den kommer bli stor.

Panasonic är på väg med en ny serie som lär kosta hälften. Det kommer snart vara standard med 1080p på videokameror. Lite taskigt för oss som köpte första generationen som låg på 40.000:-.

Ja, den kommer bli stor, jag trodde proppen skulle gå ur med PS3 när den kom, men det tycks ta lång tid innan bra filmer kommer ut på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Beror ju på vad för codecs man vill köra med.

Själv köra jag med Apples MPEG H.264. Funkar bra.

Jag tvivlar på att en Mac Mini kan spela upp 1080p helt felfritt i 30 fps i h264.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag tvivlar på att en Mac Mini kan spela upp 1080p helt felfritt i 30 fps i h264.

QT formatet funkar det med. Snabb disk så är det inga problem. Visst efter ett tag drar den interna fläkten igång, men det är allt.

Permalänk
Medlem

så vitt jag har uppfattat ifrån tidigare recensioner av mac mini från hexus och cnet så klarar den att spela upp 1080p i h.264 i 24fps och det är max. 30fps utan hack vill jag nog se bilder på innan jag tror dej.

Btw: så gället väl bara 1080p i 24fps bara h.264, tror inte du kan köra HD-XViD, eller HD-WMA på mac mini. Max på dessa är 1080i om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
så vitt jag har uppfattat ifrån tidigare recensioner av mac mini från hexus och cnet så klarar den att spela upp 1080p i h.264 i 24fps och det är max. 30fps utan hack vill jag nog se bilder på innan jag tror dej.

Btw: så gället väl bara 1080p i 24fps bara h.264, tror inte du kan köra HD-XViD, eller HD-WMA på mac mini. Max på dessa är 1080i om jag inte minns helt fel.

Det fungerar bra på toppmodellen av Mac Mini med 2 GB RAM.

De andra formaten stöds inte native av Mac OS X och de pluggar som finns för dem är inte vidare optimerade så där vet jag att det kan bli strul. Fast vem sparar i de formaten när man själv kan välja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det fungerar bra på toppmodellen av Mac Mini med 2 GB RAM.

De andra formaten stöds inte native av Mac OS X och de pluggar som finns för dem är inte vidare optimerade så där vet jag att det kan bli strul. Fast vem sparar i de formaten när man själv kan välja?

Isf sant. Själv fördrar jag OGG eller mkv då dessa har många fler ljudspår (anime fanatiker som man är)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Isf sant. Själv fördrar jag OGG eller mkv då dessa har många fler ljudspår (anime fanatiker som man är)

AAC har ju Surround sound numera med. Så det går ju framåt även kring AAC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
En Mac Pro blir fortfarande inte dyrare för att Mac Mini försvinner. Den är fortfarande lika prisvärd Workstation som innan.
Bara för att en lågprisprodukt försvinner betyder inte att datorerna blir dyrare eller billigare. Det är olika marknadssegment. Visst, tar de bort Mac Mini har Apple ingen lågprisdator längre. Men who cares. Låsprisdatorer är inget företaget tjänar pengar på, och inte är det många som vill ha dem heller. Med tanke på hur risigt de alltid sålt.

Vill man ha en mac får man lägga ut lite mer pengar, men du får fortfarande en prisvärd dator. Precis som du köper en dator från Lenovo, bara för att de säljer en dator för 6k betyder inte att deras dator för 15k är prisvärd.

Jag måste säga att jag blir nästan lite upprörd när jag måste förklara detta ännu en gång. Pris och prisvärde är inte samma sak!
Om man är ute efter att köpa en ny dator och inköpsbudgeten understiger 6000 kr, är priset en mycket stor nackdel för Mac. När (om?) Mac Mini försvinner kommer gränsen för direktdiskvalifikation av Mac som inköpsalternativ flyttas från 6000 till 10000 kr. Det är en enorm nackdel som inte går att vifta bort.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag måste säga att jag blir nästan lite upprörd när jag måste förklara detta ännu en gång. Pris och prisvärde är inte samma sak!
Om man är ute efter att köpa en ny dator och inköpsbudgeten understiger 6000 kr, är priset en mycket stor nackdel för Mac. När (om?) Mac Mini försvinner kommer gränsen för direktdiskvalifikation av Mac som inköpsalternativ flyttas från 6000 till 10000 kr. Det är en enorm nackdel som inte går att vifta bort.

Med tanke på att en bärbar på vissa marknader gått om stationära så ser jag en liten logik om apple tar bort mac minin. Fast jag hoppas verkligen inte det ryktet går igenom.