AMD Athlon X2 på 45 W siktad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Det är inte passivt. Så länge du har en fläkt till din kylare så är det aktiv kylning. Kvittar om den bara snurrar i 550RPM.
Plocka bort fläkten och det är passivt.

Det var förmodligen chassifläkten han syftade på.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Hoppas på det, vars går gränsen, hur många watt?

Vet inte, men min gamla Pentium 133mhz hade bara en minimal kylfläns och tror den drog runt 17W. Tog av kylflänsen en gång också, och den fortsatte fungera fint. Dock så hade datorn en fläkt för nätaggregatet.

Skulle gärna ha en fläktlös hemmadator igen, som jag inte haft sedan Amigadagarna, och gärna med en SSD också. Då blir det helt tyst.

Med min nästa dator så kommer jag nog försöka med helt passiv kylning och inte ha några fläktar. Men tiden är inte mogen för att byta ut hårddisken mot SSD ännu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Oj, var ju inte direkt billiga på prisjakt.

En ren gissning men om en vecka så är den bara någon hundralapp dyrare än de nuvarande brisbane propparna.

Någonting som ingen har nämnt tidigare är att dessa proppar kommer att kräva en BIOS-uppdatering...

Permalänk
Medlem

Den där 35-wattaren har funnits sen åtminstone ett halvår tillbaka och är alltså inte den det pratas om i artikeln.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt!
Hoppas att de fortsätter gå ner mot lägre TDP.

Intel kommer snart med Penryn på 35w TDP.
Tråkigt nog så är det svårt att jämföra, då AMD och Intel mäter TDP-värden på olika sätt.

Undrar hur denna mäter sig mot Core 2 Duo...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Det är inte passivt. Så länge du har en fläkt till din kylare så är det aktiv kylning. Kvittar om den bara snurrar i 550RPM.
Plocka bort fläkten och det är passivt.

Det är det här jag menar. Passivt kyld är saker om man inte har någon fläkt som hjälper till att flytta bort luften (Jonvindar är ju dock ett alternativ). Sen om fläkten sitter direkt på flänsen eller 10 cm från flänsen är det ju i alla fall _aktiv kylning_ till cpu-flänsen. Kylningen blir ju inte passiv bara för att fläkten byter plats i chassit. Ljudet består ju hur som helst också oavsett vart fläkten sitter och jag tror ju att fläkten kyler bäst om den sitter direkt mor flänsen (radiatorn). Därför är uttrycket passivt kyld lite missbrukat.

Men sen är ju problemet för de flesta att hårddisken låter mer än kylningen så då består ju problemet med ljud ändå som redan har nämnts.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fullständigt passivt kylt låter sig å andra sidan inte göras utan speciella lösningar. Fördelen med passiva kylningslösningar (dvs flänsar utan fläkt på) är att man kan minimera antalet fläktar. Således är kylarna passiva, men hela systemet är ändå aktivt kylt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Dessa processorer har ju redan kommit.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331451

Ska köpa en sån...och ja..dem klockar bra. Ungefär 3 Ghz på luft och 1.5V med rätt kylning och komponenter i datorn

Thermal Design Power 65 W

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Varför alltid detta tjat om värmeutveckling?

Tycker man att det går för sakta-> överklocka
Tycker man att det går för varmt-> underklocka
Tycker man att det går för sakta och för varmt-> ny prolle/mer kyla
Inga nyheter precis, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pielstick
Varför alltid detta tjat om värmeutveckling?

Tycker man att det går för sakta-> överklocka
Tycker man att det går för varmt-> underklocka
Tycker man att det går för sakta och för varmt-> ny prolle/mer kyla
Inga nyheter precis, eller?

Kanske för att man kan överklocka mer om inte värmeutvecklingen redan från början är hög? Kanske för att låg värmeutveckling behöver mindre kylning och därmed ger ett tystare system?

På tal om något helt annat. Varför finns det ingen "himla med ögonen"-smiley?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pielstick
Varför alltid detta tjat om värmeutveckling?

Tycker man att det går för sakta-> överklocka
Tycker man att det går för varmt-> underklocka
Tycker man att det går för sakta och för varmt-> ny prolle/mer kyla
Inga nyheter precis, eller?

Så det du säger är att du gillade utvecklingen under prescott-åldern?

För du skulle med andra ord föredra att klocka ned din propp istället för att tillverkaran bygger proppar som inte utvecklar lika mycket värme.

Eller föresten varför ens utveckla propprena när man kan klocka upp sin gamla 286:a till C2D prestanda.

Permalänk
Medlem

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=152405 <--- Efter länkningen till prisjakt så roade jag mig med att sortera processorerna i prisordning. Denna nya 45w (x2 3800+) är ju billigare än 65w varianten. 57kr billigare hos t.ex. inwarehouse. Just tdp-värdet är halverat (från 89w -> 45w). Så den andra är tydligen ingen 65w heller.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=152405 <--- Efter länkningen till prisjakt så roade jag mig med att sortera processorerna i prisordning. Denna nya 45w (x2 3800+) är ju billigare än 65w varianten. 57kr billigare hos t.ex. inwarehouse. Just tdp-värdet är halverat (från 89w -> 45w). Så den andra är tydligen ingen 65w heller.

Hm konstigt. De nya lågenergi cpuerna skall ju ha en ny beteckning.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Vet inte, men min gamla Pentium 133mhz hade bara en minimal kylfläns och tror den drog runt 17W. Tog av kylflänsen en gång också, och den fortsatte fungera fint. Dock så hade datorn en fläkt för nätaggregatet.

Skulle gärna ha en fläktlös hemmadator igen, som jag inte haft sedan Amigadagarna, och gärna med en SSD också. Då blir det helt tyst.

Med min nästa dator så kommer jag nog försöka med helt passiv kylning och inte ha några fläktar. Men tiden är inte mogen för att byta ut hårddisken mot SSD ännu.

Se bara till att du satsar på ett chassi i plåt då, det vet du säkert redan men alltid nån annan som inte tänkt så mycket på det.
Tycker nästan allting är i aluminum nu mer, inte bra alls när det gäller vibrationer.
Vad är det för fel på ett solitt plåtchassi egentligen, om man nu aldrig går på lan? Materialet lär ju vara billigare också för tillverkarna.

Synd att de slutade med 939-tillverkningen förresten. Fan heller att jag orkar byta moderkort, blir ingen budgetuppgradering då heller.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Finns det någonstans här i forumet en förklaring till varför man klockar processorn? En BRA o VETTIG förklaring... har sökt överallt men inte hittat något. :/ För att få futtiga knappt märkbara 5fps mer i sina spel?

Det kostar ju mer att överklocka också. :/ Och väljer man en enklare variant av processor så förlorar man kanske lite minne jämfört med en bättre. Alltså cacheminne. Det måste väl ha betydelse? Eller?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=152405 <--- Efter länkningen till prisjakt så roade jag mig med att sortera processorerna i prisordning. Denna nya 45w (x2 3800+) är ju billigare än 65w varianten. 57kr billigare hos t.ex. inwarehouse. Just tdp-värdet är halverat (från 89w -> 45w). Så den andra är tydligen ingen 65w heller.

Fast den du länkar till är inte en X2:a. Det finns inga processorer med modellbeteckningen BE-#### ännu.

I nyheten står det: "När dessa processorer dyker upp i handeln är inte känt ännu."

och: "AMD slopar alltså modellnamnet X2 ####+ och introducerar den nya modellbeteckningen BE-####. Just BE-2350 har en klockfrekvens på 2,1 GHz, motsvarande Athlon 64 X2 4000+."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5.
Finns det någonstans här i forumet en förklaring till varför man klockar processorn? En BRA o VETTIG förklaring... har sökt överallt men inte hittat något. :/ För att få futtiga knappt märkbara 5fps mer i sina spel?

Det kostar ju mer att överklocka också. :/ Och väljer man en enklare variant av processor så förlorar man kanske lite minne jämfört med en bättre. Alltså cacheminne. Det måste väl ha betydelse? Eller?

En Core 2 Duo E4300 kostar 990kr och kan klockas så att prestandan motsvarar en flera tusen kronor dyrare processor. Det tycker jag är en både BRA o VETTIG o BILLIG lösning.

Futtiga 5fps?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Fast den du länkar till är inte en X2:a. Det finns inga processorer med modellbeteckningen BE-#### ännu.

I nyheten står det: "När dessa processorer dyker upp i handeln är inte känt ännu."

och: "AMD slopar alltså modellnamnet X2 ####+ och introducerar den nya modellbeteckningen BE-####. Just BE-2350 har en klockfrekvens på 2,1 GHz, motsvarande Athlon 64 X2 4000+."

En Core 2 Duo E4300 kostar 990kr och kan klockas så att prestandan motsvarar en flera tusen kronor dyrare processor. Det tycker jag är en både BRA o VETTIG o BILLIG lösning.

http://www.sweclockers.com/imagebank/30ffe/KmN4RQ.png

Futtiga 5fps?

AHAHA! Där fick du till det!
Kan bara hålla med dig. Det borde vara olagligt att inte klocka

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Hmmmm... för 30 minuter sen bar jag hem mitt paket från datorbutiken med en Brisbane 1.9 GHz. Sjukt billig, ja, men att spendera några hundra extra (vilket iofs är nästan dubbla priset då) för ett kallare system skulle jag inte ha något emot.

Permalänk
Medlem

hmm men hur mkt drar intel core 2 duo då?