AMD släpper 64-bitarsprocessor på 9 watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kul å se vad man kan klocka upp en sån där till med vapochill.

Då det inte är processorn som stoppar oftast utan moderkortet eller minnet så e det nog inte specielt högt.

Vid extrem överklockning så kan det vara processorn samtidigt som det kan vara moderkortet eller minnet, olika från gång till gång.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Kul att dom drar mindre.
Jag har faktiskt undervoltat min PM i 600 från 1.0v till 0.7 så jag tvivlar att en ulv drar mindre.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som processorerna är nere på lagom nivå numera i strömförbrukning. Nu är det väl dags att jaga grafikkortstillverkarn med blåslampa?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Hehe, svar på intels blyfria CPU ploj... sänkt energi behov är fan i mig mycket bätre för miljön.

Fast chansen att jag är bakom flötet just nu är stor.. need sleep

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

snackade med en snubbe från intels embedded avdelning i Sverige rätt nyligen, dom har tydligen rätt roliga leksaker på g de med

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Allt snack om hur låg effekt processorerna har, att man ska köpa dittan och dattan (LV och ULV processorer). Skillnaden är väl (bara?) att de är garanterade att gå på lägre spänning än sina bröder? Finns bra program (till bärbara datorer iaf) för att undervolta processorn, så kör jag min processor normalt på 800 mhz med 0.732 V. Om vi jämför lite:
Pentium M 755 dothan 2ghz (400mhz buss): 0.988/1.34 V 7.5-21 W
Pentium M valfri ULV (utom en modell) (400mhz buss): 0.812/0.94 V 3-5 W

Nu tog jag exakt dessa, samma version av dothan. Jag har den med 533 mhz buss (760) som kom med sonoma-chipset.
Den lägre angivna spänningen är antar jag när processor klockat ner sig.
Så ex. min processor som kör 133x6=800 mhz på lägsta och 0,732 V måste ha väldigt liten förbrukning. 2000 MHz kör jag i 1,228 V.

Så "våga vägra" ULV då de bara är undervoltade. De lär kanske gå att undervolta ännu mer. Men jag gillar att ha "mycket" kraft att ta till när jag vill ha det.

Siffrorna är från wikipedia

De borde ha turboknappen igen så man kan underklocka processorn manuellt då man känner för det.

Permalänk
Medlem

Helt rätt väg, oavsett om bara för marknadsföring, extra andelar marknad, högre förtroende eller faktisk satsning.

Nu vet jag inte mycket om undervoltning, men tror ni det skulle fungera undervolta den? DET vore häftigt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Good for AMD, kanske detta de har hållit på under tiden C2D smiskat marknaden.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Allt snack om hur låg effekt processorerna har, att man ska köpa dittan och dattan (LV och ULV processorer). Skillnaden är väl (bara?) att de är garanterade att gå på lägre spänning än sina bröder? Finns bra program (till bärbara datorer iaf) för att undervolta processorn, så kör jag min processor normalt på 800 mhz med 0.732 V. Om vi jämför lite:
Pentium M 755 dothan 2ghz (400mhz buss): 0.988/1.34 V 7.5-21 W
Pentium M valfri ULV (utom en modell) (400mhz buss): 0.812/0.94 V 3-5 W

Nu tog jag exakt dessa, samma version av dothan. Jag har den med 533 mhz buss (760) som kom med sonoma-chipset.
Den lägre angivna spänningen är antar jag när processor klockat ner sig.
Så ex. min processor som kör 133x6=800 mhz på lägsta och 0,732 V måste ha väldigt liten förbrukning. 2000 MHz kör jag i 1,228 V.

Så "våga vägra" ULV då de bara är undervoltade. De lär kanske gå att undervolta ännu mer. Men jag gillar att ha "mycket" kraft att ta till när jag vill ha det.

Siffrorna är från wikipedia

Likväl kan du väl överklocka en ULV ? ...
Du får ju en bättre processor (på pappret) - sen att en sämre eventuellt går att klocka likadant vid samma spänning är ju en sak men det är inget du är garanterad. Vilket du är om du köper ULV/LV...
(man kan jämföra lite olika men jag tittar i alla fall på frekvensen när jag jämför (då cache m.m. ändå är identiskt), så att en LV motsvarar en vanlig på samma frekvens, men kostar mer)

Är ju exakt samma resonemang som att köpa en lite långsammare CPU och klocka upp den. Visst går det ofta - men du är inte garanterad att det fungerar. Och den dyrare processorn klockar antagligen snäppet bättre ändå.
Även om pris/(prestanda/watt) inte är lika bra.

Våga vägra allt annat förutom ULV och LV anser jag (förutsatt att de åtminstone har dualcore).
Batteritiden på en bärbar är IMHO en av de viktigaste egenskaperna.

Samma sak gäller ju vid underklockning som överklockning. Att man experimenterar med stabilitet m.m. - bara så att folk vet.

Sen är det mer saker som spelar roll. Beror ju även på hur kylningen är dimensionerad. De datorer som kör med LV/ULV är ju ofta slimmare och har en bättre kylning (för ändamålet).

Permalänk
Medlem

Det lustiga det är ändå att en ULV-processor inte ska dra så mycket ström och så.. jag kör min Pentium M i 600MHz@0.700V när jag har datorn på batteri. Ändå har jag bara ut runt 3h batteritid (vid slöarbete) i praktiken, trots att jag kör på liknande specifikationer som motsvarande datorer som ska ha 7h batteritid (t.ex. HP nc2400 med sin Core Solo ULV).

Vad är det som ger den datorn dubbelt så lång batteritid? Båda har ju en processor som knappt drar ström.. resten är ju hårddisk, skärm, chipset etc och de är ju i princip samma mellan datorerna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Verkar som processorerna är nere på lagom nivå numera i strömförbrukning. Nu är det väl dags att jaga grafikkortstillverkarn med blåslampa?

då kommer Zalman mfl jaga dem för att de ska dra mer ström

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det lustiga det är ändå att en ULV-processor inte ska dra så mycket ström och så.. jag kör min Pentium M i 600MHz@0.700V när jag har datorn på batteri. Ändå har jag bara ut runt 3h batteritid (vid slöarbete) i praktiken, trots att jag kör på liknande specifikationer som motsvarande datorer som ska ha 7h batteritid (t.ex. HP nc2400 med sin Core Solo ULV).

Vad är det som ger den datorn dubbelt så lång batteritid? Båda har ju en processor som knappt drar ström.. resten är ju hårddisk, skärm, chipset etc och de är ju i princip samma mellan datorerna.

Många nyare bärbara datorer har många funktioner för att dra ner strömförbrukningen. har en laptop som klarar sig 10+ enligt batterimätaren vid idle om man justerar allt till max strömspar har en printscreen på 11h48m vid 98% batteri (justerar man åt andra håller kan man nog få ner det till 3-4h). Detta är inte bara cpu hastigheter.
Sen ska man aldrig tro så mycket på specificerade batteritider, vissa märken speciellt de billigare överdriver ganska rejält. Såg en toshiba 12" laptop i ett test på trustedreviews klarade den mindre än 1.5h där sony i samma test klarade 9h båda uppger 7h timmars batteritid. Blev ett lätt val för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Många nyare bärbara datorer har många funktioner för att dra ner strömförbrukningen. har en laptop som klarar sig 10+ enligt batterimätaren vid idle om man justerar allt till max strömspar har en printscreen på 11h48m vid 98% batteri (justerar man åt andra håller kan man nog få ner det till 3-4h). Detta är inte bara cpu hastigheter.
Sen ska man aldrig tro så mycket på specificerade batteritider, vissa märken speciellt de billigare överdriver ganska rejält. Såg en toshiba 12" laptop i ett test på trustedreviews klarade den mindre än 1.5h där sony i samma test klarade 9h båda uppger 7h timmars batteritid. Blev ett lätt val för mig.

Det verkar inte bättre. Men om man kollar på HPs NC-serie så är det bara processorerna som skiljer sig mellan de olika modellerna, samt att min (och flera andra) uppger 4-4,5h batteritid, medan den med ULV-processor uppger 7h. Jag kan definitivt säga att jag inte får ut 4,5h utan max 3 på min. Mätaren visade konstigt nog runt 4,5h när datorn var nyformaterad. När alla (30+) drivrutiner var på plats och hade sölat ned systemet, så visar den ca 3h som bäst

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.