AMD släpper bild på Phenom X4

Permalänk

Är själv inbitet Intel fan , men hoppas nästan att denna presterar likvärdigt så klyftan mellan intel o amd jämnar ut sig..

Den klyftan som uppkom då intel lanserade C2D

Permalänk
Hedersmedlem

Någon jämförde denna lansering med R600 och menade att prestandan inte var som förväntat. De som brytt sig mer än bara prestandatesta grafikkortet har dock insett att R600 handlar om mer. Möjligheterna och potentialen kommer att visa sig med tiden.

Grafik är mer än FSP, trots att många tycks tro det motsatta. Förresten hur många frames per sekund tillåter bildskärmen? Just det, högre FSP än skärmen tillåter ser du ändå inte röken av.

On topic: fin bild, men jag är ändå mer nyfiken på hur bra den är i praktiken.

Permalänk
Medlem

R600 har ju en enorm potential när det gäller höga klockfrekvenser, vilket nordichardware har visat. Problemet är dock att den blir för varm. Men när R600 kommer i 65nm, vilket kan bli till hösten kommer det hända grejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
''

Ja hoppas kan man ju alltid...;) Med tanke på hur pass bra alla trodde att det nya grafikkortet skulle prestera så skulle jag vara lite försiktig med att ta ut någonting i förskott när det gäller produkter från AMD/ATI.

När och om nu denna processor kommer i produktion och ut i butik så kan man vara säker på att Intel inte har legat på sofflocket med armarna i kors medans AMD har filat på denna.

Jag förmodar att Intel har använt sig av sina intjänade slantar från C2D och Q2D till att utveckla något som kan möta upp och även överträffa allt som AMD kan vaska fram framöver.

Det är ju inte direkt så att AMD har haft möjlighet att spendera så mycket på produktutveckling som man skulle kunna önska, om så vore fallet så hade vi väl sett både nya processorer och grafikkort ute i butikerna tidigare än vad som nu är eller hur?

Står fast vid det jag skrev.

R600 utvecklades av ATI, inte AMD. R600 har ju dessutom en enorm potential och jag var en av dom som hävdade att R600 kommer bli grymt, men fick misstog mig på en punkt, att R600 inte fick 32TMU's, utan bara 16 vilket förklarar en hel del. Specen på K10 är rätt så konkret jämfört med specen på R600.

Skall vi sen tala om hur R600 presterar så vet man ju att kortet har en enorm styrka i avancerade shaderinstruktioner och kan i många fall vara riktigt snabbt. Det är då inget dåligt kort och det ligger bra till i pris/prestanda.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Är själv inbitet Intel fan , men hoppas nästan att denna presterar likvärdigt så klyftan mellan intel o amd jämnar ut sig..

Den klyftan som uppkom då intel lanserade C2D

Klyftan kommer alltid att finnas det är bara en fråga om vilket företag som sitter på tronen i vilket ögonblick. För ungefär ett å¨r sedan avr det tvärtom intel klockade upp sina proppar för att matcha AMD:s överlägsna k8 design.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Står fast vid det jag skrev.

R600 utvecklades av ATI, inte AMD. R600 har ju dessutom en enorm potential och jag var en av dom som hävdade att R600 kommer bli grymt, men fick misstog mig på en punkt, att R600 inte fick 32TMU's, utan bara 16 vilket förklarar en hel del.

Det förklarar ingenting. 16 eller 32 spelar ingen roll eftersom R600 ska prestera bättre än alla G80 kort på papper. Specifikationerna med 16TMU ser bättre ut än alla G80 kort, så det förklarar ingenting.

TOPIC:

Tycker det är onödigt med dessa bilder alltså. Kan inte bara AMD skicka ut en bild på hela Kisel processorn.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Gött att äntligen AMD visar något från sin kommande processor. Härligt att den drar mycket mindre gällandess ström. Hoppas den presterar bätre också.

Permalänk
Avstängd

Fy fan va jag längtar tills min års upd :D.....

Permalänk
Medlem

Vackert vackert!

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
ojojoj, när man ser bilden förstår man verkligen att det är avancerade grejer. Processorn ser ju ut som en satellitbild över Mexico city:P

Mexico city? Barcelona ju Ta fram google earth bara.

Jag är irriterad på förseningarna av Phenom, lät väl sist som de hoppas få ut den före jul. Jag vill ha den nu! De kunde väl iaf se till att den kommit strax efter Barcelona. Sen så saknar jag en 2,0 ghz Phenom X4 som skulle ha kunna ha riktigt konkurrenskraftigt pris. Intel har fått fila på sitt svar på K10 allt för länge, jag fruktar det onda mörka imperiet kommer krossa sönder de goda
Jag vill helst handla med både hjärta och hjärna, inte tvingas till att bara köpa med hjärnan ( = intel om de är mest pris/prestanda).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är den inte ute till Juli månad så väntar inte jag längre. Då slår jag till med en E6850 istället då intel prissänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Är den inte ute till Juli månad så väntar inte jag längre. Då slår jag till med en E6850 istället då intel prissänker.

Inget tålamod? Det är värt att vänta och se vad AMD levererar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Inget tålamod? Det är värt att vänta och se vad AMD levererar.

Kan bara vänta så länge.... gör jue ont i plånboken att ha pengar liggande så länge

Permalänk

som sagt, vi vill se fungerande kisel, med leveranstider (med timmangivelse, inte kvartal eller halvår) och inte bilder på vad som lovades vara uta i butikerna vid dethär laget

Men tyvär måste jag säga att papperslanserings-fenomenet inte är begränsat till datorbranshen(och jag blev rejält förvånad av det):
I veckan kollade jag in hos en bilåterförsäljare för att kolla på en av de små "trillingarna" (Peugeut 107 / Citra C1 / Toyota Aygo)
gissa om jag blev förvånad över att den billigaste modellen hade en leveranstid i NOVEMBER,
och att de hade endast 5-dörrars varianten (dvs endast dom dyraste) hemma.
mmmm, jag bara älskar konstgjord efterfrågan...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Hoppas att den kommer snart då jag är riktigt nära att köpa en Q6600 men vill helst köpa en AMD CPU.

BTW
Fan vilken vacker bild på kärnan. Har den som skrivbordsunderlägg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan vilken vacker bild på kärnan. Har den som skrivbordsunderlägg

Jag gjorde snabbt en svart variant av den ....

http://interakt.no-ip.org/gallery/main.php?g2_view=core.Downl...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag gjorde snabbt en svart variant av den ....

http://interakt.no-ip.org/gallery/main.php?g2_view=core.Downl...

Trevligt

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Den där artikeln är ju fan runkmaterial, ännu bättre hade varit benchmarks men det där får väl duga så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Tror knappast att det är exakt samma personer som jobbar på processorn som det var som jobbade på R600. Kanske några från vardera team mer med, men det är mest troligt olika sektioner de jobbar i, en för drivrutiner t.ex, en för CPU, en grafikkrot etc... dock är jag inte säker, men skulle va konstigt ifall t.ex. de som har hand om drivrutinerna även tar hand om t.ex. grafikkortet. Det blir uppdelade tider mellan vad de ska arbeta med isåfall.

säker? eller är inte det bara helt logiskt?
men bra förklarat för de som inte förstår

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Den där artikeln är ju fan runkmaterial, ännu bättre hade varit benchmarks men det där får väl duga så länge.

Haha!:D

ONT:
Jo detta verkar intressant.. Får väl bara vänta och se! Skulle allt behöva en bättre än min flaskis jag har nu!

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920