Permalänk
Medlem

2x 3800+ problem

Hej. Jag uppgraderade för inte så länge sedan till en ny processor, minna och moderkort.

Sen när jag hade installerat allt så typ "flaskhalsade" det.. Så jag installerade 64bit win istället i hop om att allt skulle bli bra..

Efter mycket strul med att ens få mitt ljudkort att fungera o annat dyl så har jag iaf. ljud.
Problemet nu är väll det att det laggar MER än innan jag uppdaterade min dator :s
Hade förut en 2600+ barton, 1024 ddr, ATI Radeon 9600 och ett epox moderkort.
Nu har jag 3800+ dual core, 1024 ddr2, ATI Radeon 9600 och ett asrock moderkort.
Jag tycker ju inte direkt att det ska bli laggigare av att jag fixar bättre saker :/

Någon som har en aning om vad problemet kan vara?
Kan påpeka att problemet är tex.när jag spelar wow och när jag tabbar ut (Det laggar väldigt mycket och tar väldigt lång tid att komma ut till windows).
Hade förut omega drivers till mitt gfx kort, nu har jag ati's grejjer(Då omega inte hade nått till 64bit) om det hjälper att veta.

Tack på förhand /Rai

Permalänk
Medlem

aah!.. nu vet jag inte om det kan vara detta som är felet men.. kan ju vara att x2 som är problemet... för alla spel eller nåt stödjer inte 2 kärnor... men som sagt vah.. kan vara fel :/ (är åsså lite intresserad vad det kan vara pga jag har också ett asrock moderkort å x2 3800+ fast ska skaffa 2gb ram)
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Jag har testat att avaktivera en cpu för wow, men de vart ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

okeej :/ då vet jag inte...
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

64bit win? Mhm ja vad jag har fått höra så funkar inte 64bit win särskilt bra överlag, så börja med att dumpa det o kör på 32bit istället. Sen, bytte du moderkort säger du, finns säkert en massa skräp kvar på hårddisken, förvisso hade du installerat om...mhm...skulle köra på att formatera hårddisken och köra på 32bit win.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

använder du Dual-core-optimizer?

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
64bit win? Mhm ja vad jag har fått höra så funkar inte 64bit win särskilt bra överlag, så börja med att dumpa det o kör på 32bit istället. Sen, bytte du moderkort säger du, finns säkert en massa skräp kvar på hårddisken, förvisso hade du installerat om...mhm...skulle köra på att formatera hårddisken och köra på 32bit win.

x64 windows är underbat, kört det i ca 1år nu

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Right on Lapdance, optimizer måste man ju ha;) Sen kanske den där MS-fixen, vet inte om den är bra eller dålig. Jag har den iaf o det verkar funka vettigt. Alltså jag har inga erfarenheter av 64bit win, anledningen till det är att jag har hört så många som har strul med det, kompatibelitet osv.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Lapdance: Ja jag installerade optimizer.. Vet dock inte riktigt va den gör osv. ^^ Men läste att jag skulle ha den.

Creutz: Vad för ms fix?

Permalänk
Medlem

Re: 2x 3800+ problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkRay
Hej. Jag uppgraderade för inte så länge sedan till en ny processor, minna och moderkort.

Sen när jag hade installerat allt så typ "flaskhalsade" det.. Så jag installerade 64bit win istället i hop om att allt skulle bli bra..

Efter mycket strul med att ens få mitt ljudkort att fungera o annat dyl så har jag iaf. ljud.
Problemet nu är väll det att det laggar MER än innan jag uppdaterade min dator :s
Hade förut en 2600+ barton, 1024 ddr, ATI Radeon 9600 och ett epox moderkort.
Nu har jag 3800+ dual core, 1024 ddr2, ATI Radeon 9600 och ett asrock moderkort.
Jag tycker ju inte direkt att det ska bli laggigare av att jag fixar bättre saker :/

Någon som har en aning om vad problemet kan vara?
Kan påpeka att problemet är tex.när jag spelar wow och när jag tabbar ut (Det laggar väldigt mycket och tar väldigt lång tid att komma ut till windows).
Hade förut omega drivers till mitt gfx kort, nu har jag ati's grejjer(Då omega inte hade nått till 64bit) om det hjälper att veta.

Tack på förhand /Rai

Se till att ha senaste bios, kör korrekt inställningar i bios. Kolla så att processorn har kontakt med kylaren genom dess temperatur. Efter det, installera om windows, sen dom uppdateringar du eventuellt vill ha, även senaste version av directx. Efter detta installerar du senaste drivers till allt inklusive dualcore optimizern. Sen bör systemet fungera ypperligt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

64 bits windows går bara fortare om du kör med 4 GB eller mer minne. Det är det som är hela vitsen med 64 bitar, det kan hantera mer än 4 GB.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
64 bits windows går bara fortare om du kör med 4 GB eller mer minne. Det är det som är hela vitsen med 64 bitar, det kan hantera mer än 4 GB.

Det är inte sant, du missar ju hela den interna skillnaden mellan en 32 bitars processor och en 64 bitars processor. Lite skillnad på register t.ex. Finns en del program som får sig en boost av det även om du bara har t.ex 2Gb RAM.

Sen i superdatormiljöer så snackar vi rejäla skillnader:

http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_a64fx51/27.shtml

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

om du kör vista så har du för lite minne man behöver minst 2gb

Permalänk
Hjälpsam

Mera minne gör underverk, WoW vill gärna ha 2 GB.
För lite minne är orsaken till att det tar så lång tid att tabba ur WoW till Windows, Det swappas en massa minne för att klara det.
2 GB till kostar mindre än 1000kr i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade 1gb minne innan och det laggade inte lika mycket. Jag hade dock bara ddr och nu har jag ddr2. Hade också sämre cpu innan och det laggade mindre då.

Och ang. ändra bios och ominstallera allt 2good4you, är inte det lite väl mycket att göra eller? Är inte direkt bäst på datorer.. Asså vet inte vad som skulle ändras i bios direkt.. Och jag har ju precis nyligen installerat xp proff 64bit edition.. Så varför ominstallera allt och installera det igen för att sen fixa samma saker? :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkRay
Jag hade 1gb minne innan och det laggade inte lika mycket. Jag hade dock bara ddr och nu har jag ddr2. Hade också sämre cpu innan och det laggade mindre då.

Och ang. ändra bios och ominstallera allt 2good4you, är inte det lite väl mycket att göra eller? Är inte direkt bäst på datorer.. Asså vet inte vad som skulle ändras i bios direkt.. Och jag har ju precis nyligen installerat xp proff 64bit edition.. Så varför ominstallera allt och installera det igen för att sen fixa samma saker? :s

Program blir större och får fler funktioner och kräver mer minne. Drivrutiner blir större för att de stödjer funktioner i nya grafikkort. Det har knappast ändrats någon kod det senaste året som gör någon skillnad för ett så gammalt grafikkort som 9600. Du har gjort allt utom det som skulle kunnat att få din dator att flyta på bättre, nämligen att öka minnesmängden.

Öppna aktivitetshanteraren, spela wow en stund, tabba till windows och se på grafen över minnesanvändningen. Helst ska du ha mer minne än vad grafen visat som mest.

edit:Ominstallation kommer inte göra någon som helst skillnad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ehm jag har ett engelskt win atm.
Och där står det PF Usage och vid grafen står det Page File Usage History.
Är det minnet?
Tycker isf. det står med lite konstig text..

Menmen använder lite över 1gb när jag har wow igång, men det använde inte alls så mycket med mina förra minnen (2x 512 ddr @ 333).
Och det jag har nu är ddr2 och ligger på 800 tror jag. Det ska ju inte dra _mer_ på minnet nu tycker jag inte.. Samma saker liksom fast bättre dator :s

Permalänk
Hjälpsam

Du gör som du vill, vi försöker inte tvinga dig att köpa nya minnen.
Men jag tror att det är där problemet finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Byggde en liknande dator förra året med asrock mb som hadde stöd för pci express o agp,fick massa problem med agp kortet prestera illa, sen bytte jag ut de med ett x1800gto pci express o då fungera allt perfekt.Så jag tror du har problem med agp driv till mb.
Låna ett eller kjöp ett pci express kort så ska du se den fungerar bra.
xxbiker

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

okok..
Ratatosk: Ne det vet jag att in inte gör ^^
Men när man uppdaterar datorn och den börjar prestera sämre så börjar man ju undra. Funkade ju liksom finfint med lika mycket minne innan (Med lägre bus)

xxbiker: ok, de va ju lite trisst att höra... Vet inte om mitt stöder pci express dock. :/
Menmen går ju kolla upp

Permalänk
Hjälpsam

Ja det klart att du vet
Det kan vara så att drivrutinerna för den nya hårdvaran tar lite mer minne och det är det som ställer till det, svårt att gissa vad det beror på.
Du kan kolla vad AGP-storleken är i BIOS.
Att jag gillar mycket minne kan du se i min signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Program blir större och får fler funktioner och kräver mer minne. Drivrutiner blir större för att de stödjer funktioner i nya grafikkort. Det har knappast ändrats någon kod det senaste året som gör någon skillnad för ett så gammalt grafikkort som 9600. Du har gjort allt utom det som skulle kunnat att få din dator att flyta på bättre, nämligen att öka minnesmängden.

Ja visst blir program större osv. men knappast blir samma program så pass mycket större på ~2 veckor att ett bättre minne ska prestera sämre.

Ingen som kan hjälpa mig på ett sätt som inte inblandar att köpa något nytt? Har verkligen inte pengarna nu.
Och min polare har 1.2ghz athlon och han tabbar snabbare från wow (1gb minne @ 333)
Liksom nått måste ju vara fel, någon drivrutin eller bios grejj.. Hjälp plx /Rai

Permalänk
Medlem

Kör WoW i minimized mode då

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Kör WoW i minimized mode då

Ser fult och ihoptryckt ut, och det hjälper inte vad jag har märkt iaf. :/
Någon annan som har något tips?
Typ vad ska minnerna stå på i bios? Annat än auto asså ^^
(1x 1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667 - KVR667D2N5/1G)

Permalänk
Medlem

Prova lägg in drivrutinerna till agp porten igen.
nästan sker på att de är dom som är problemet,tanka even hem dom från hemsidan til mb

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Hittar inga agp drivers... Läste nått om uli drivers men det va ju fel..
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till :/

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat minnet från 1Gb till 2Gb på ett par laptops för att köra wow, det är enormt stor skillnad och den billigaste uppgradering du kan göra.

Kör ett enklare OS och så lite program i bakgrunden som möjligt tills du har råd att köpa en minnesbricka till.

Permalänk
Medlem

Jag lånade ett 1gb minne som jag har i datorn atm.
Ingen större skillnad på prestationen tyvärr. Jag tror att det är agp'n som inte riktigt vill som den ska.

Någon som vet om man kan fixa det? Kollat efter drivrutiner utan någon större lycka :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Citat:

So finally I backed up my stuff and reloaded windows. Installed the 2.30 AGP driver off the disc, restarted, then I installed the nVidia Driver and voila! It works!!!

Grejjen är väll den att jag inte har några agp drivers på mb skivan jag fick med :S