Permalänk
Medlem

Brännt PCU och MB?

Hej,

Jag behöver er hjälp... för några veckor sedan startade inte min dator. den var totalt död. Insåg att det kunde vara mitt nätagg som säckat ihop så jag öppnade upp lådan och såg att LEDsen brevid minnena, under grafikkortet och brevid CPU lyste på mitt moderkort... men inget gick igång... jag testade då att montera bort allt och sätta i endast CPU, en minnessticka och PCU och köra igång... samma fel igen... och nu började PSU ge ifrån sig ett sjukt högfrekvent pip.. (?!) testade med en kompis PSU (identiskt med mitt) den lät bra men datorn vägrade fortfarande att starta...

Jag tror inte att jag kommer få ut någon garanti på mitt moderkort då jag moddat bort chipset fläkten och ersatt med en kylfläns... Men vad har ni för tips på hur jag ska gå vidare med min felsökning?

Edit: komponenterna ser ni i min fotnot...

Permalänk

Nästintill identisk burk som min.
De har förekommit fel på X antal Hiper PSU's där du i detta fall verkar blivit drabbad. Sen att maskineriet inte vill köras igång med hjälp av ett nytt PSU de är ju lite märkligt. Ibland förekommer de att moderkort måste ladda ur sig själva, de har hände mig i alla fall på mitt gamla socket 462 sys.
Själv var jag borta i 1.5v och kom tillbaka och allting fungerade, dock var de inte PSU som gav ifrån sig ljud utan de var moderkortet. En talande kvinna som talar om ett korrekt felmeddelande.

De ända råd jag kan ge är att vänta 1-3 dagar och under tiden ha CMOS bygglad för reset mode. De har förekommit fall där en längre tids reset har löst moderkorts-problem. Nu ska ju inte de behövas men vid felsökning måste man testa allt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De ända råd jag kan ge är att vänta 1-3 dagar och under tiden ha CMOS bygglad för reset mode. De har förekommit fall där en längre tids reset har löst moderkorts-problem. Nu ska ju inte de behövas men vid felsökning måste man testa allt.

Intressant!

Jag får testa att bygla den så då.... då initsieringsledsen lyser som dom skall och nästa steg för moderkortet att "starta" är det enda som återstår så kan det säkert vara som du säger... att CMOS verkligen måste clearas på grunden.

annars behåller jag diskarna, chassit, grafikkortet och köper nya minnen, E6600 C2D och en ny bräda.... går på 5000:- men vill hellst undvika det.

Tack för hjälpen iaf.

Edit: Hittade en förklaring på ledsen... 3 leds innebar inte att nästa steg var att boota utan tvärt om... den räknade tydligen ner till noll.

Länk: DFI-club