Permalänk
Avstängd

Gamla processorer

Har någon något förslag på vad man ska göra med sina gamla proppar. Jag fick hem fyra stycken 6000+ tidigare i veckan och nu har jag två stycken 4200+ och två stycken 5200+ liggandes. De skulle ju självklart få att sälja men med tanke på hur lite AMD propprna är värde för tillfället så undrar jag om det är värt besväret.

Så om någon har något förslag på vad jag ska göra med dem så är jag tacksam. Förresten jag behöver inte fler datorer jag har redan fyra stycken (routern inte medräknad).

Permalänk
Avstängd

ja denna tråd va lite onödig , eftersom du tycker det är jobbigt o sälja dom så leder det bara till att du får ha dom på lager ...bygg en dator till mamma eller till nått syskon ja inte vet jag ge bort dom jag kan nog ta en 5200+ hehe

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Starta en Sweclockers-insamling så du får ihop 4 stycken datorer som kan användas för Folding@home (till team Sweclockers fördel naturligtvis). Jag kan erbjuda 2st riktigt tysta 10GB diskar samt 2st PCI grafikkort.

Nu behövs det bara:
4st chassin med nätagg
4st moderkort (AM2)
minst 4st 512MB DDR2 minnen
2st hårddiskar
2st grafikkort

1st switch eller hubb om sådan ej redan finnes.

Se så där. Du kommer må mycket bättre när du vet att dina gamla processorer jobbar för 100% med att förbättra mänskligheten.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Starta en Sweclockers-insamling så du får ihop 4 stycken datorer som kan användas för Folding@home (till team Sweclockers fördel naturligtvis). Jag kan erbjuda 2st riktigt tysta 10GB diskar samt 2st PCI grafikkort.

Nu behövs det bara:
4st chassin med nätagg
4st moderkort (AM2)
minst 4st 512MB DDR2 minnen
2st hårddiskar
2st grafikkort

1st switch eller hubb om sådan ej redan finnes.

Se så där. Du kommer må mycket bättre när du vet att dina gamla processorer jobbar för 100% med att förbättra mänskligheten.

Det där skulle var vara en bra ide. Men frågan är vem (mer än jag) som skulle skänka bort datordelar samt vem som skulle vilja betala elräkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Det där skulle var vara en bra ide. Men frågan är vem (mer än jag) som skulle skänka bort datordelar samt vem som skulle vilja betala elräkningen.

Du underskattar välviljan hos folk när det gäller ridderliga ändamål som detta.

Man skulle kunna göra en snabb beräkning på elkostnaden... Är det EE processorer eller 65nm? Om inte så kan man nog anta att ett minimerat system med endast en minnes-sticka och antingen integrerad grafik eller ett PCI-grafikkort kommer dra runt 150-200watt. Dvs 600-800watt totalt.

0.8kWh * 24 timmar * 365 dagar = 7008kWh!!!

Hmmm.... stämmer min beräkning? Jag måste nog ha överskattat elförbrukningen på varje system.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja de lär ju inte öka i andrahandspris direkt. Bara slänga ut auktion på tradera och se om någon vill ha, (givetvis inte alla på samma gång, måste ju inte inflamera marknaden) så borde du väl få ihop så du täcker kostnaden för iaf en av de nya processorerna om inte mer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

5200+ borde du väl ändå få en del för? Jag skulle gärna köpa såna, fast då skulle man ju iofs tvingas byta moderkort o minnen...