Permalänk
Medlem

Console Terminal i linux

Håller på att försöka installera pfsense på en soekris 4801 (http://www.soekris.com/net4801.htm) . Jag har lagt över en embedded image på ett cf och nu ska jag tydligen bara boota up soekrismaskinen och sedan göra lite inställningar via en console terminal eftersom soekris saknar vga, tangentbord och mus..

Jag har kopplat in en nullmodemkabel mellan min com-port på debianburken (pc i686) och soekris'n.. Har installerat ett program som heter minicom och startat detta.. Ställt in rätt baud (19200).. Nu ska det tydligen bara vara att starta soekris men inget händer..

Ska man inte behöva göra något mer med minicom? Ska menyn komma automatiskt? Ska man inte behöva ställa in comport osv?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

ja du måste sälla in comport hur kommer jag inte ihåg mer att det vara ganska ologisk i minicom (läs manualen ).
Dessutom kan du inte välja comport direkt som /dev/ttyS* utan du måste gör en länk fil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ja du måste sälla in comport hur kommer jag inte ihåg mer att det vara ganska ologisk i minicom (läs manualen ).
Dessutom kan du inte välja comport direkt som /dev/ttyS* utan du måste gör en länk fil

Tack! Nu hittade jag.. fick ställa in ttyS0 istället för S1 ! Man blir så blind när man letar efter något som heter COM1 eller COM2

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!