Ati släpper Catalyst 7.5

Permalänk
Melding Plague

Ati släpper Catalyst 7.5

Ati har släppt en ny version av sin Catalyst-drivrutin för samtliga Radeon-baserade grafikkort. Nytt är stöd för det nya Radeon HD 2900 XT i Windows Vista, ökad Opengl-prestanda och som vanligt ett gäng fixade buggar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Re: Ati släpper Catalyst 7.5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...och som vanligt ett gäng fixade buggar.

hehe
är det bara jag som fann detta lite roligt...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Sedär, jag laddade hem 7.4 igår kväll på min 512kbps-lina men det är väl bara att uppdatera då!

Permalänk
Medlem

Undrar varför dom måste erbjuda massa skit i installationen?

Tur att man var uppmärksam dock.

EDIT: "Free Games Offer" verkar vara HL2: Lost Coast och HL2: Deathmatch från Steam. Earthsim är en 3D-skärmsläckare. Vore ju lite bättre om det stod förklarat vad det var, tror inte jag missade någon beskrivning om bådadera.

Permalänk
Medlem

Bra att nya drivisar kommer men det Ingo_ATI nämner förtjänar bloatware varning.

Permalänk
Medlem

Hmm, ganska missnöjd, fick installera om 3 gånger pga systemfel som ledde till omstart.

Permalänk

Catalyst Control Center är ett skämt. Använd ATI tray tool istället.

Permalänk
Medlem

Agree. Detta sabbade typ hela min dator..

Läs tråden i grafikkorts forumet, dock så fixade jag den igen

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

tror ni dessa drivare funkar i windows vista 64 bits på ett mobility x1800 som sitter i en fujitsu siemens 1546

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
Catalyst 7.5 handlade det om, inte långsamma internetuppkopplingar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
tror ni dessa drivare funkar i windows vista 64 bits på ett mobility x1800 som sitter i en fujitsu siemens 1546

Nej, dom flesta Mobility-kort ska ha drivrutiner från datorns tillverkare.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Provade det där Earthsim som fanns med. Det var ju typ ganska tråkigt. För det första så är det en "free" version som finns för alla att ladda ner, det andra var att man inte kunde zomma in längre än innanför atmosfären utan att få ett meddelande som kräver att man köper hela versionen av programet.

Hade inga problem med att installera drivrutinerna, dock blev lite skrämd när den blinkade under installationen och ställde om upplösningen ^^

Permalänk
Avstängd

Roligt att de säger "industry leading software suite" när de snackar om en drivrutin. Haha, jobbigt med PR-folk.

Så när ska ATI släppa drivrutiner med öppen källkod?
Jag hörde något om det. Hoppas verkligen att de stämmer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Tänkte säga att Earthsim prylen där lägger bara en genväg till en hemsida där man kan ladda ner det om man vill det, vet inte hur halflife prylen gör det men skulle tro att det är samma sak.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Hedersmedlem

Men skärp er nu, tre inlägg till borta. Se ett par inlägg upp, och sluta diskutera uppkopplingshastighet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Lyckades installera utan problem nu!

Tack ATI!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jag är nyfiken på en grej, varför är det typ "värsta grejen" när ATI släpper en ny drivrutin, ser alltid det som nyhet på sweclockers, medan man typ aldrig ser Nvidia? Jag är inte fanboy på något sätt, jag är mest nyfiken på vad som är så speciellt med just ATI's?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Hjälpsam

Hur gör ni när ni uppdaterar i Vista?
När jag skulle uppdatera från 7.3 till 7.4, försökte jag avinstallera 7.3 först.
Resultatet blev en jättekrash, det slutade med att fick reparera Windows.
Då valde jag att uppdatera direkt utan att avinstallera först, vilket fungerade perfekt.
Jag gjorde likadant nu, med lika bra resultat, i Vista skall man ju kunna göra på det sättet, eftersom kärnan går fri från grafiken.

Fint att det löste sig jaomi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nån som fått denna dynga att funka? Inte ett spel funkar för mig i XP med denna drivrutin. ATI måste ju vara totalt talanglösa. Man blir så less.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

jippi nu funkar 720p@60Hz på hdmi utgången utan underscan.

Permalänk
Avstängd

Hört att ATI's drivrutinerär ganska bloatat. En av anledningar till att jag inte köper ATI.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Jag är nyfiken på en grej, varför är det typ "värsta grejen" när ATI släpper en ny drivrutin, ser alltid det som nyhet på sweclockers, medan man typ aldrig ser Nvidia? Jag är inte fanboy på något sätt, jag är mest nyfiken på vad som är så speciellt med just ATI's?

Det är nog pågrund av att ATI släpper nya driver nästan varje månad. Du vet, för att "som vanligt fixa ett gäng buggar".

Skämt o sidå. Det är bara nyligen swec började verkligen rapportet om nVidias och ATI driver.

Det är skrämmande att höra hur många har problem med att installera ATI's driver. System krash, BSOD osv. Är folk bara klantiga eller är ATI's driver så pass buggiga??

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
tror ni dessa drivare funkar i windows vista 64 bits på ett mobility x1800 som sitter i en fujitsu siemens 1546

Du kan konvertera dom så att dom fungerar på ett mobilitykort.

http://www.driverheaven.net/modtool/

Använde det med mitt X600 mobility på Vista och det fungerar prima.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är skrämmande att höra hur många har problem med att installera ATI's driver. System krash, BSOD osv. Är folk bara klantiga eller är ATI's driver så pass buggiga??

Förvånar ofta mig. Ena datorn hemma har ett ATI och det har aldrig varit krångel. Den datorn jag har på jobbet(sköter den själv eftersom det är en liten firma) har ett X1600XT och den har aldrig krånglat heller.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är skrämmande att höra hur många har problem med att installera ATI's driver. System krash, BSOD osv. Är folk bara klantiga eller är ATI's driver så pass buggiga??

Hälsan tiger still.

Det är när folk har problem som dom hör av sig och ber om råd eller släpper ut lite ilska.
När det går bra är det oftast tyst, det är likadant med krånglande hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hut tror ni denna är jämfört med Open Source-drivisarna i linux?
Man kör ju Beryl, så man vill få ut så mycket som möjligt...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Installerat denna, fick göra om en gång till, men får bluescreens i spel (wow i detta fall). Börjar med att ljduet börjar hacka, så sen hänger allt sig. Men annars är det väl bra med ny driver.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Jag är nyfiken på en grej, varför är det typ "värsta grejen" när ATI släpper en ny drivrutin, ser alltid det som nyhet på sweclockers, medan man typ aldrig ser Nvidia? Jag är inte fanboy på något sätt, jag är mest nyfiken på vad som är så speciellt med just ATI's?

Någonsin tänkt på att nvidia kommer med nya versioner lika ofta som många byter kalsonger?:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Re: Ati släpper Catalyst 7.5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
ökad Opengl-prestanda

Inte fel det nej.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Någonsin tänkt på att nvidia kommer med nya versioner lika ofta som många byter kalsonger?:)

Då är det ju ungefär lika ofta som ATI, en gång i månaden.

Visa signatur

Gosh!