Permalänk
Medlem

Nätverksproblem i ubuntu

Har precis installerat ubuntu 6.06, och är då total nybörjare.
Allting funkar fint, utom mitt nätverkskort, som tydligen inte var kompatibelt med linux (D-Link DWL-G122 USB nätverkskort), så jag fick använda ndiswrapper. Så gjorde jag, och lyckades installera drivrutinerna. Om jag skriver "ndiswrapper -l" i consolen eller vad det nu heter så står det att drivrutinen är installerad.

Men, det är fortfarande ett kryss över den där lilla nätverks-ikonen (det betyder visst att nåt är fel...) Och när jag trycker står det "Error: *Massa i mina ögon oförståeliga siffror* No device.". Om jag sen högerklickar på nätverks-ikonen så att det kommer upp en ruta med en lista i. I listan står det överst nånting med USB-Network card (som mitt nätverkskort då är.), och under står det "Not configured" eller nåt sånt, men när jag markerar den och trycker på Configure så bara börjar datorn ladda i all oänlighet. Lät den ladda i ca 2 timmar igår. Vad är egentligen felet?

Om lite mer utförliga felmeddelanden behövs eller nåt sånt så säg bara till. Hoppas ni förstod, det kan ha blivit lite rörigt.

Permalänk
Medlem

Om du installerar versionen 7.04 som är nästan ett år nyare så finns det bättre stöd för nätverkskort. Varför installerade du den här gamla varianten?

Permalänk
Medlem

Jag ska, så fort jag får tillgång till internet på min dator med linux. Kan inte ladda ner den här, har får lite hårddiskutrymme.
Jag hade redan 6.06 nedladdat, och eftersom min dator höll på att klappa ihop helt så installerade jag helt enkelt den istället. För övrigt är mitt nätverkskort inte supportat på fiesty heller...

Permalänk
Avstängd

Visste inte ens att det fanns nätverkskort.

Man ska nog ha riktiga grejer, ett 3Com PCI nätverkskort.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är stödet för allt möjligt sjukt mycket bättre i 7.04 än i 6.06...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Vad jag har förstått så är stödet för allt möjligt sjukt mycket bättre i 7.04 än i 6.06...

Och förhoppningsvis så har Dell hunnit att tjata en massa på tillverkarna, så att när 7.10 (Gutsy Gibbon) kommer i oktober, så kommer stödet för allt möjligt vara sjukt mycket bättre i 7.10 än i 7.04...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Visste inte ens att det fanns nätverkskort.

Man ska nog ha riktiga grejer, ett 3Com PCI nätverkskort.

Mmm, fungerar nog grymt i exempelvis en bärbar....

3com gör väl inga vidare nätverkskort heller (även om de kanske inte är lika kassa som d-link..), är väl bättre att hålla sig till Intel eller så isf.

uid313: Hur skulle stödet bli bättre i en nyare version av linux? Ndis använder man väl för att köra windowsdrivrutinerna? Eller menar ni att det har kommit fler riktiga drivrutiner till Linux? För om ndis inte fungerar så bra kan väl inte dell göra något åt det? Och att övertyga folk om att släppa riktiga drivrutiner går ju kanske inte så bra.

OpenBSD vägrar ju dock binära stängda drivrutiner och de har väl lyckats få fart på en hel del kort ändå.