Permalänk

64 3000+ vs X2 3600+

Frågan har säkert dykt upp på ett eller annat sätt, men jag behöver verkligen hjälp. Har sådan beslutsångest.

Sitter för tillfället med en Athlon 64 3000+ Venice som jag kör i ca 2520MHz, ganska trevlig överklockning.

Men jag har sent omsider blivit sugen på att bygga en ny maskin och jag tittar främst på X2 3600+ AM2 som jag fått intrycket av ska gå att klocka rätt så skapligt.

Den intressanta frågan är dock är det värt det? Vill inte gärna lägga ut pengar på en minimal prestandaökning. Jag spelar mest så det är där jag kommer märka skillnaden om någon alls.

Tack på förhand.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

Klockar du X2 3600+ till 2.4 ghz bör det motsvara en X2 4600+ ungefär. Det är ju en riktigt fin processor som är bra mycket bättre än en klockad 3000+.

Jag kan rekommendera Abit KN9 nForce4 om du har en tight budget. Kör min 3800+ 2.4 i 2.9 ghz utan att ha lagt ner nån större tid på att optimera... Kostar typ 700 kr och är ett givet budgetval i mina ögon.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Nyare spel fungerar bättre med dual core. Äldre spel vinner mest på att du troligen kan klocka högre än din nuvarande processor.
En stor prestandavinst kommer du få av mer minne än vad du har nu (om signaturen stämmer). Välj inte mindre än 2GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyligen en X2 3600+ med ett Abit KN9 Ultra och klockade direkt till 2.66 ghz från 1.9 ghz. Har inte rört vcore ännu
Ska dra upp cpu:n i högre hastighet snart igen.

Permalänk

Så, kände att jag behövde uppdatera min sig.

Som moderkort tänkte jag vara lite experimentel och köra med detta:
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/topic/30/6674...

Alltså en en form av expansion till mitt gamla moderkort, testerna talar för sig själva.

Har redan beställt, 274kr!

Men det låter helt klart som om det är dags att skaffa en X2, jag byter inte dator allt för ofta, bara vartannat år. Att prollen är så billig gör mig fundersam. 600 spänn för något med så hög potential? Aja.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Men det låter helt klart som om det är dags att skaffa en X2, jag byter inte dator allt för ofta, bara vartannat år. Att prollen är så billig gör mig fundersam. 600 spänn för något med så hög potential? Aja.

Bli inte fundersam över att den är så billig, du kommer märka en otroligt skillnad i windows nu när du skaffar dig en dual core. allt blir mycket lättare o görs snabbare. Men nu när du ska ha en AM2 processor så måste du nog byta upp ditt moderkort samt dina minnen, sen när du endå är igång så byt till 2x1GB istället för 4x256MB du vinner mer på det. Och ifall du har AGP port på dit nuvarande så måste du tyvär också byta grafikkort, eller det kanske finns AM2 med AGP 8x..men jaja nu vart det för mycket lycka till! och nu under detta byte så TÄNK inte utan GÖR DET!

Permalänk
Medlem

alltså med det där instickskortet för processorn kan han ju köra med AM2 + AGP porten som han har på sitt moderkort sen tidigare? Och det krävs ju förstås nya minnen med..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att vara fundersam över en X2 3600+.
Grymt prisvärd och grym överklockningspotential.

Permalänk

Jag har faktiskt både PCI-E och AGP, sug på den. =P

Köpte detta moderkort för ett tag sedan, då det var ett väldigt bra övergångskort. Var inte riktigt beredd att skiljas från mitt gamla kära FX5900, men ville endå ha möjligheten till PCI-E i framtiden. Nu använder jag dock PCI-E.

Angående Asrocks AM2 upgrade board så sket det sig. Enda återförsäljaren jag kunde hitta som hade det på sin sida kunde inte ta hem det längre.

Så nu blir jag tvungen att köpa ett moderkort också. Blev lite mer anträngande för min plånbok än vad jag hade räknat med. Beslut beslut.

Såg nu att 3600+ bara har 2x256 Cache.... Bör man överväga en 3800+ för att få 2x512?

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

Det finns dual core socket939 att få tag på, i form av opteron 165 och uppåt. Köpte min på http://www.multitronic.se
Inte lika billigt som X2 för AM2-socket, men man kan behålla övriga komponenter ytterligare ett tag.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja, även Athlon X2 skall gå att få tag på till s939 om jag inte minns helt fel. Men skulle ett byte till en sådann prolle göra någon större skillnad. Jag inbillade mig att den största prestandavinsten framförallt i spel låg i DDR2-minnena.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

DDR2-minnena ger i det närmaste obefintlig prestandavinst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Jag har faktiskt både PCI-E och AGP, sug på den. =P

Köpte detta moderkort för ett tag sedan, då det var ett väldigt bra övergångskort. Var inte riktigt beredd att skiljas från mitt gamla kära FX5900, men ville endå ha möjligheten till PCI-E i framtiden. Nu använder jag dock PCI-E.

Angående Asrocks AM2 upgrade board så sket det sig. Enda återförsäljaren jag kunde hitta som hade det på sin sida kunde inte ta hem det längre.

Så nu blir jag tvungen att köpa ett moderkort också. Blev lite mer anträngande för min plånbok än vad jag hade räknat med. Beslut beslut.

Såg nu att 3600+ bara har 2x256 Cache.... Bör man överväga en 3800+ för att få 2x512?

X2 3600+ har 2x 512 kb cache, inte 256!

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite
blir de stor skillnad från en 3800+ @ 2,7ghz och en X2 3600+ i typ samma klock?
funderar på att test när den endå är så billig man kommer jag att märka nån skillnad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
lånar tråden lite
blir de stor skillnad från en 3800+ @ 2,7ghz och en X2 3600+ i typ samma klock?
funderar på att test när den endå är så billig man kommer jag att märka nån skillnad?

Det går inte att säga generellt, men om vi säger att du kör ETT processorkrävande enkeltrådigt program så kommer din 3800+@2.7 vara snabbast, men kör du fler småprogram samtidigt så blir det svårare, det KAN vara så att den enkelkärnniga är snabbare pga att den har nästan 1ghz högre klock, men samtidigt så har du ju 2 kärnor som kör hälften av processerna tillsammans så at säga. Men skulle gissa på att x2:an ändå är snabbare då, om du tex surfar, chattar, laddar hem nått kanske och har lite annat smått å gott igång samtidigt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
DDR2-minnena ger i det närmaste obefintlig prestandavinst.

Exakt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Hmm, låter som om det nästan vore smartare att investera i ett nytt grafikkort för min del då. Ni kan ju titta på min sig, vad förutom minnena blir den största flaskhalsen i spel?

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Hmm, låter som om det nästan vore smartare att investera i ett nytt grafikkort för min del då. Ni kan ju titta på min sig, vad förutom minnena blir den största flaskhalsen i spel?

Din processor blir det nu ifall du skaffar dig ett mega kort som ex 8800GTS,GTX eller X1950XTX eller liknande kort.

Ifall jag var i dina kläder så skulle jag sälja hela mitt dator system då det tappar värde för varje dag som går. till slut så får du inte så mycket för det.
Och sedan efter det så köper du ett nytt system för det finns ju otroligt billiga datorer nu i komplett? Men men det är för den som ska spela spela i höga inställingar ska du bara lira ett spec spel i medium så är din dator duglig.

Permalänk

Nja, sälja den kommer jag nog aldrig att göra. Finns så mycket roligt man kan göra av de gamla delarna om man byter. Håller på att bygga en HTPC baserad på min gamla AMD 1GHz Thunderbird.

Vad sägs förresten om denna?
http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?manufacturers_id=&pr...

Dyrare än en AM2, mem blir endå betydligt billigare än att köpa nytt mobo och minnen.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Nja, sälja den kommer jag nog aldrig att göra. Finns så mycket roligt man kan göra av de gamla delarna om man byter. Håller på att bygga en HTPC baserad på min gamla AMD 1GHz Thunderbird.

Vad sägs förresten om denna?
http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?manufacturers_id=&pr...

Dyrare än en AM2, mem blir endå betydligt billigare än att köpa nytt mobo och minnen.

Ser bra ut men det beror på hur mycket det blir i svenska pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Det går inte att säga generellt, men om vi säger att du kör ETT processorkrävande enkeltrådigt program så kommer din 3800+@2.7 vara snabbast, men kör du fler småprogram samtidigt så blir det svårare, det KAN vara så att den enkelkärnniga är snabbare pga att den har nästan 1ghz högre klock, men samtidigt så har du ju 2 kärnor som kör hälften av processerna tillsammans så at säga. Men skulle gissa på att x2:an ändå är snabbare då, om du tex surfar, chattar, laddar hem nått kanske och har lite annat smått å gott igång samtidigt.

jag tänker klocka x2 3600+ oxå så de blir väll 2,7ghz om jag har tur. den är ju så billig så de är ju inte så farligt om jag inte märker nån skillnad

jag märker att min cpu får de jobbigt ibland om man tex bränner 2 skivor sammtidigt, laddar hem, surfar och chattar, då kommer den upp mot en 100% ibland o de är väll inte så bra när man bränner

sen funderar jag även på en raptor, får för mig att den nästan ger mera prestandaökning än byte av cpu.
men får kanske satsa på båda.

jag kör inga tyngre program så de är mest en responssnabb dator jag vill ha

Permalänk

Hmm, dum fråga kanske... Men är det ett rätt antagande att det är den 3600+ som ligger på 65W man ska köpa om man vill överklocka?

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk

Definitivt värt 600 kr.
Du får en dator som är mycket bättre i multitasking.
Sen så är det 65 nm, du kommer lätt över 3 ghz om du har schyssta grejer i datorn.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Får tacka alla för hjälpen. Beställde en Opteron 165 s939 till slut. Dyrare än en X2 3600+, men billigare än att byta hela systemet. Lite OC på den så blir det nog riktigt riktigt trevligt.

Edit: Har fått min prolle nu! Installationen gick smärtfritt förutom att jag skar upp knogen mot CPU-kylaren.

Finns det något intresse, så kan jag bencha lite så att andra i färd med att byta prolle kan se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
X2 3600+ har 2x 512 kb cache, inte 256!

Båda är rätt.

3600+ x2 (windsor 90nm) = 2x256kb

3600+ x2 (brisbane 65nm) = 2x512kb

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

ville bara lägga till att min 3600+ ligger på ca: 27 grader idle, oklockad. Jag kan tyvärr inte överklocka med mitt moderkort, men oblivion funkar med min data (signatur)

Permalänk
Medlem

men jag vill ha nått program som visar rätt temp, 27 är ju lite mera rimligt men min visar just nu 23 och den går under 20 i idle o de stämmer ju inte