Creative hörlurar med blåtand-teknik

Permalänk
Melding Plague

Creative hörlurar med blåtand-teknik

Tillverkaren Creative har idag släppt två nya hörlurar med namnen Aurvana DJ samt Wireless CB8100. Sistnämnda använder sig av blåtands-teknik för trådlös överföring av ljud.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

- Kan verkligen ljudet bli lika bra med blåtand så som kabel?

Permalänk
Medlem

Jag som just letade efter trådlösa lurar, dock så är det dessa out of my budget.
1800kr är för mycket för ett par trådlösa enligt mig.

Btw spelar det roll om docknings anslutningen till datorn är guldpläterad när man kör med trådlösa grejer? 3.5mm kontakten alltså

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Kan verkligen ljudet bli lika bra med blåtand så som kabel?

Förmodligen inte, men det är nog en anledningen till att de även kan användas med sladd som en vilken hörlur som helst.

Citat:

Creative om Wireless CB8100
Högklassisk sladdlös musik utan kompromisser. De sladdlösa hörlurarna CB8100 från Creative ger suveräna musikupplevelser oavsett om de används med eller utan sladdar. Hörlurarna levererar skarpt ljud antingen sladdlöst genom den senaste Bluetooth-teknikens alla fördelar, eller med sladd och fungerar då som standardhörlurar - perfekta för folk som inte vill använda batterierna, och idealisk att använda på länge resor. De har extra stora enheter och titanteknik för otroligt ljud och är ergonomisk designade med stora öronkuddar för bekväm användning under flera timmar. Hörlurarna har även inbyggd volymkontroll för en lyssnarupplevelse som inte liknar något annat och syrefri kopparkabel samt guldpläterad anslutning för optimal ljudkvalitet.

Permalänk
Avstängd

"Sistnämnda använder sig av blåtands-teknik för trådlös överföring av ljud."

Så denna tekniken ägs av pirater?

Permalänk
Medlem
Citat:

Creative Wireless CB8100 använder sig av blåtand 1.2 klass 2-överföring vilket har cirka 10 meters räckvidd.

Är inte de olika blåtandsklasserna kompatibla med varandra?

För hur kan mottagningen (den tar väl bara emot musik?) ha en räckning på 10m?

(edit: har nog med volymfunktionen att göra)

Permalänk

"Hörlurarna består av 50 millimeters transduktorer i materialet neodymium samt diafragma i titan."
Du menar väl ändå att konerna är gjorda av titan och att magneterna (statiska delen i drivsystemet) är gjorda i neodym...?

Sedan pläterar man saker med guld, man plätterar inte men det låter ganska smaskigt.

Neodym
Diafragma

Visa signatur

Artificial intelligence is not a match for natural stupidity

Permalänk
Medlem

Ni som inte hört ljudöverföring genom A2DP ska inte säga något. Jag har testat det på min PDA samt ett flertal Nokia telefoner och ljudet är klockrent! Lurarna jag använde var från SE med fjärr & liten LCD. Skulle jag köpa lurar så igen så skulle det bli BT med A2DP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar det med en bärbar dator som har blåtand, eller är det bara för mobiltelefoner och liknande? Hur tar man reda på vilken blåtandstyp man har i datorn?

Vore ju härligt att ha TRÅDLÖSA hörlurar. Annars blir man ju fast med tråd ändå. Kul att sitta med batteri på den bärbara, sen ha en 3.5mm-kontakt till ett stort sändartorn som ändå måste sitta inkopplat i väggen. Tycker man borde ha tänkt på det tidigare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Ni som inte hört ljudöverföring genom A2DP ska inte säga något. Jag har testat det på min PDA samt ett flertal Nokia telefoner och ljudet är klockrent! Lurarna jag använde var från SE med fjärr & liten LCD. Skulle jag köpa lurar så igen så skulle det bli BT med A2DP.

Du tror inte att produkterna du testat lurarna på är fetaste flaskhalsen med avseende på ljudkvalitet???

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd

Längtar tills tekniken blir så bra att det går, tänk att gå runt fritt med musik i öronen. Inge sladd eller något! Finns mp3 på solglasögon mm. nu så väntar bara på dom gör något värre.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara ganska självskrivet att man inte kommer upp i samma ljudklass som med ett par bra trådade hörlurar? Jag är ingen audiofil eller så, men ligger inte väldigt stor del av ljudkvaliten hos förstärkaren, även när det handlar om hörlurar (inte bara vanliga högtalare alltså).

A2DP är ju bara ren dataöverföring, dvs allt "förstärkarjobb" måste vara inbyggt i lurarna. Skall ett par lurar för 1000 kronor då kunna ha kvalite som matchar ett par lurar för 1000 som bara behöver innehålla kvalitativa högtalarelement, utan bluetooth mottagare och förstärkare?

Min gissning är att de med sladd ger bättre ljud, om man har en vettig förstärkare.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Du tror inte att produkterna du testat lurarna på är fetaste flaskhalsen med avseende på ljudkvalitet???

Fattar inte riktigt vad du menar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Fattar inte riktigt vad du menar...

PDA's och telefoner är inte direkt kända för sina utmärkta ljudkort...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Creative är så tråkiga.

Få tillverkare som gör ljudkort, lite konkurrens, sen är det svårt att höra/märka någon skillnad på kort till kort.
Jobbigt med gamer-brandade produkter som Fatal1ty, <spyr>.
X-Fi har funnits i över år, och Creative har än inte släppt några Linux drivrutiner.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
PDA's och telefoner är inte direkt kända för sina utmärkta ljudkort...

Kanske inte majoriteten, men enligt tester så har Acer N311 en ljudkvalitet på ljudutgången toppkvalitet, och kan jag själv intyga det. Så det beror på vad man köper. Och som jag sa tidigare, ljudet är klockrent, på det jag testat. Prova en gång själv så får du se När jag själv hörde hur det låt så vart jag väldigt förvånad!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

låter intressant att ha trådlösa som inte tappar singal som ir gör!

här står det info om blåtand om nu vill veta vilka klasser det finns---> http://www.bluetooth.com/Bluetooth/Learn/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
låter intressant att ha trådlösa som inte tappar singal som ir gör![/url]

Gör inte bluetooth det då?
Körde med ett par radiohörlurar förr och visst kunde de tappa sin signal då och då även när man satt stilla framför datorn.

Permalänk
Medlem

Hej,
jag är väldigt sugen på en Acer N311, men det finns ingen återförsäljare som verkar ha den. Hittade bara ett företag, som har fått uruselt betyg av en kund för inte så länge sedan. Någon som har koll på vart jag kan få tag på en?

Tack på förhand