Butikspriser i Taiwan – ett eldorado för hårdvaruälskare?

Permalänk
Melding Plague

Butikspriser i Taiwan – ett eldorado för hårdvaruälskare?

Under vårt besök i Taiwan i samband med Computexmässan beslöt vi oss för att se närmare på prislapparna på en del produkter för att se hur stor skillnad det är jämfört med Sverige.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt!!

Ett 8800GTS går för 2500, det är väl ungefär vad svenska butiker börjar hamna på nu också

Vilka är anledningarna till att det blir dyrare i sverige?
Moms = 25% :(!
Vilka mer?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Trevligt!!

Ett 8800GTS går för 2500, det är väl ungefär vad svenska butiker börjar hamna på nu också

Vilka är anledningarna till att det blir dyrare i sverige?
Moms = 25% :(!
Vilka mer?

Tull och diverse miljöskatter på vissa varor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det kostar väl en del pengar att frakta grejerna från asien till sverige också.

Permalänk
Medlem

Kan ni kolla upp vard hårddiskpriset är där nere? Vi har ju sjukt mycket skatt på lagringsmedium.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Det kostar väl en del pengar att frakta grejerna från asien till sverige också.

Kan man frakta en Melon på några kilo och sälja den för 25 bagis så är nog inte frakten på ett grafikkort på 500g någon större kostnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Det kostar väl en del pengar att frakta grejerna från asien till sverige också.

Om det skulle bli fraktat med lastbil så skulle det inte bli så många kronor per del. Det kan lastas väldigt mycket på en långtradare. några kronor per graffe kanske.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag antar att eftersom det i Sverige är tre års reklamationsrätt så måste försäljarna ta ut lite mer betalt för att täcka det. Nu vet jag inte hur det är i Taiwan men jag kan tänka mig att det är betydligt kortare än tre år iaf.

Permalänk

Någon som har en aning om hur det ser ut i Vietnam? Eftersom jag ska dit i oktober är jag intresserad av att veta var man kan spara de stora pengarna på datorprodukter där nere. Om det nu finns tillgängligt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magellan
Jag antar att eftersom det i Sverige är tre års reklamationsrätt så måste försäljarna ta ut lite mer betalt för att täcka det. Nu vet jag inte hur det är i Taiwan men jag kan tänka mig att det är betydligt kortare än tre år iaf.

Jag är ledsen om jag låter gnällig men ååååhhh vad trött jag är på den breda okunskapen gällande reklamationsrätt. Du kan som kund ALLTID åberopa reklamationsrätt inom 3 år, men hur ska du bevisa att felet är ursprungligt?

Jag har i ärlighetens namn inom mitt yrke aldrig hört någon som fått igenom ett utbyte med hänvisning till reklamationsrätten. I praktiken måste du tämligen omgående genomföra en service på produkten där det loggas att det är felet X på varan. Kan du sedan visa upp detta efter 3 år och det är samma fel är det möjligt att du kan få ny produkt.

Permalänk
Medlem

Taiwan FTW, Ska ditt på Juli

Flyger dit varje år....mycket at köpa

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk
Medlem

8800Ultra, komplett tar 5596:- exkl moms. Två kort att välja mellan.
Enligt bild 6238:-
Exemplen som togs upp
"Pentium E2140 och E2160 som i Taiwan kostar runt 644 respektive 711 kronor, i Sverige är priserna ungefär 800 och 900 kronor."
Utan svensk moms är priset här ~640:- resp 720:-

Priserna i Sverige är inte höga, det är momsen som gör att det kan se så ut. Datorkomponenter är däremot dyra på island.
tex http://www.bodeind.is/product_info.php?cPath=42_44&products_i... 5450:- för ett 8800GTS 640MB

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Om det skulle bli fraktat med lastbil så skulle det inte bli så många kronor per del. Det kan lastas väldigt mycket på en långtradare. några kronor per graffe kanske.

Jaaaa. Vi fraktar saker från Taiwan till Sverige med lastbil.

Taiwan är alltså en ö som ligger utanför kinas kust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jaaaa. Vi fraktar saker från Taiwan till Sverige med lastbil.

Taiwan är alltså en ö som ligger utanför kinas kust.

nje men andra saker. förstår ju att det blir med flygplan men. Aäven om det skulle fraktas med lastbil så skulle det inte bli många kronor per pryl. Eller tåg o.s.v. Långt ifrån allt görs ju i Taiwan också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Taiwan har det väl billigare, då fabrikerna ligger där, sen kanske de har mindre skatt, vet inte.

Men det är nog enklare, billigare, snabbare och säkrare att köpa i Sverige.

Dessutom stödjer man svensk ekonomi och tillväxt när man köper i Sverige.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp mer moms åt folket...:D

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jepp mer moms åt folket...:D

Och mysiga punktskatter. Efter det kör vi en runda skatt till ovanpå allt. När procentleken är klar så kan vi nog hitta på någon liten avgift också. SEN kan vi få betala prylen för de pengarna som vi redan har betalat skatt på en gång innan.

Permalänk
Medlem

hmm om skillnaden är 10-15% är det inte så farligt med tanke på att skatten är minst 20% mer i sverige, (vet inte exakt skattesats i Taiwan). Plus att frakten måste gå längre.. bara inom sverige blir ju frakten ibland 90 spänn till..
men vilket fall som helst, tror jag de största skillnaden kommer från USA, där man kör 100$ blir liksom 100+ kr... men det kanske blivit bättre.. jag vill inte kolla för man blir lite deppig ibland..

Permalänk
Medlem

va ju inte så billigt

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
nje men andra saker. förstår ju att det blir med flygplan men. Aäven om det skulle fraktas med lastbil så skulle det inte bli många kronor per pryl. Eller tåg o.s.v. Långt ifrån allt görs ju i Taiwan också.

Testa sjövägen, det är så grejerna kommer hit...

Permalänk
Medlem

Som exempel kan tilläggas att frakta en normalstor teve från china till Sverige, om man köper en hel container och fyller den med teveapparater, ligger på cirka 28 kr per teve om jag minns rätt. moa så är det inga stora summor i fraktpriser.

När det gäller saker som är så pass dyra, per vikt- eller volymenhet, som processorer och graffekort lär dessa flygas för att det blir billigare än att binda uppen massa kapital på en båt en månad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jaaaa. Vi fraktar saker från Taiwan till Sverige med lastbil.

Taiwan är alltså en ö som ligger utanför kinas kust.

Det är en fysisk omöjlighet att köra på lastbilen på en färja!!!

Permalänk
Inaktiv

tyskland är ju bättre att beställa från.. skulle nog tjäna ca 2000 på 10000 när man beställer därifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
tyskland är ju bättre att beställa från.. skulle nog tjäna ca 2000 på 10000 när man beställer därifrån.

Några länkar på bra, billiga, pålitliga nätbutiker som skeppar till sverige?

/B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn44
Några länkar på bra, billiga, pålitliga nätbutiker som skeppar till sverige?

/B

http://www.mindfactory.de/ har funkat bra för mig de gånger jag har använt dem. tänk på att de inte tar kreditkort, om de inte har ändrat sig på senaste tiden, men det funkar bra att göra en banköverföring. Dock tar banköverföringen ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hermahn
http://www.mindfactory.de/ har funkat bra för mig de gånger jag har använt dem. tänk på att de inte tar kreditkort, om de inte har ändrat sig på senaste tiden, men det funkar bra att göra en banköverföring. Dock tar banköverföringen ett par dagar.

Tack för tips! Dock har de iaf en Visa symbol på sidan.

EDIT: Nu är jag ganska kass på tyska språket (dock gillar jag biran och surkålen, men det är en annan sak) så tillkommer det några kostnader förutom frakt? Moms odyl?

EDIT2: En snabb koll på mindfactory så är priserna ungefär som på prisjakt.nu. Eller har jag tittat på fel produkter, brukar ju vara vissa som är billigare än andra. Men vilka isf? Tnx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Kan man frakta en Melon på några kilo och sälja den för 25 bagis så är nog inte frakten på ett grafikkort på 500g någon större kostnad

Meloner fraktas med bananbåt, datorkomponenter fraktas i regel med flyg.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.