AMD demostrerar Barcelona i 1,6 gigahertz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Man ska inte jämföra den processorn med C2Duo utan Intel nästa generation. Det är som att jämföra en AMD 64 x2 med Pentium 4

Pentium 4 och AMD64 var ju samtida, och båda kom så småningom med dubbla kärnor (D resp. x2). Ser inte riktigt var problemet ligger.

Intressantast är väl pris/prestanda för de produkter som finns på marknaden, då det är de som konkurrerar.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag håller med om att Sweclockers borde ändra i artikeln ifall det är socket AM2 som avses och inte socket 940
TILLS SÅ SKER så är "... kommer vara kompatibel med dagens sockel F-arkitektur och möjligen den äldre sockel 940-arkitekturen vilket betyder att man kan uppgradera existerande servrar med nya K10-processorer med endast en bios-uppdatering ..." inte möjligt att tolka som något annat än hänvisning till socket 940 eftersom

A) "sockel 940" ÄR benämningen på sockel 940, dvs den äldre server-sockeln med DDR1 (jämför: en Volvo 740 ÄR en Volvo 740 och inte en Volvo 940, hur gärna man än vill)
B) det är servrar det talas om (en Opteron som passar i en AM2 är fortfarande en desktop-processor med gyllne namnbricka)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Får hoppas det , annars så kommer intel hålla sin apriser väldigt högt ...

ytterst tveksamt, intel har prestandakronan och prisdumpar som aldrig förr.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
939 kan du glömma. Du hittar knappt inga moderkort till 939 förutom på ställen som lokala butiker eller mindre butiker.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10482

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

http://www.dustin.se/dacsaportal/

http://www.jmedata.se/start.asp?store=butik

939 är inte intressant och är en gammal plattform.

TOPIC: Det ska bli väldigt intressant och se hur K10 arkitekturen presterar. Jag tror den kommer att piska C2D med hästlängder hur som helst. Men vi får väl se. K10 är i alla fall den första äkta fyrkärniga processorn.

Det har dock sålts betydligt fler 939 plattformat än AM2 så ur ren sälj synpunkt skulle de kunna tjäna grova pengar om de gjorde det möjligt för just 939 ägare att kunna uppgradera.

Permalänk

K10 kommer att få slåss med Intels 45nm Penryn som släpps samtidigt i både dual samt quad core versioner.

Tror tyvärr att K10 inte kommer klara av den matchen mer än kanske oavgjort. För att göra saken ännu bistrare så ligger ju Nehalem och lurar runt hörnet och den kommer utan tvekan att bekräfta var skåpet skall stå, och det för en lång tid framöver.

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Men det går aldrig att lita på preliminära tester, än mindre när AMD själva går ut och säger att de har problem med höga frekvenser på processorn. Hur bra en arkitektur än må vara så måste den ändå ha en någorlunda hög frekvens för att kunna prestera.

Enligt vilken logik får du ihop dessa två påståenden? Enligt AMDs roadmaps som vi har fått se så är Phenom FX planerad upp till 2.6 GHz. Om den som visat presterar sämre per clock än Woodcrest/Kentsfield, och den kommer förmodligen ha 3.33 GHz Wolfdales att slåss mot när den släpps, vad kan vi dra för slutsatser?

Nåväl, vi lär väl få se fler benchmarks inom en snar framtid.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

...betyder att man kan uppgradera existerande servrar med nya K10-processorer med endast en bios-uppdatering, något som AMD:s partners gillar.

Jag undrar vilka tillverkare det är som avses. Jag har svårt att tro att någon föredrar att inte tjäna pengar, genom att bara släppa en bios-uppgradering, mot att tjäna pengar, genom att släppa ett helt nytt kort som alla måste köpa om de vill ha det senaste.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Avstängd

Angående K10s frekvenser så vill jag bara säga till en viss kille här på forumet, vad var det jag sa.
AMD visar upp saker när det går bra, går det mindre bra, t.ex. frekvenser som strular så visar dom inga siffror. Det har vi ju sett med att dom inte visat K10 så mycket.
Och vi kommer ihåg hur lång tid det tog för A64 att komma till försäljning från att dom hade samma frekvensproblem. Fast på den tiden gick det som planerat så då visade dom ju faktiskt prestandatester redan vid 800Mhz. Kan ta ett tag det där. Tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
ytterst tveksamt, intel har prestandakronan och prisdumpar som aldrig förr.

Blir alltid priskrig när Intel leder. Eftersom AMD dumpar priser för att kunna sälja.
Leder AMD så behöver inte intel dumpa priser, dom säljer bra ändå, därför är inte priserna lika låga när AMD leder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

939 är inte intressant och är en gammal plattform.

Men det är väl samma sak för dig, eller? : )

Hursomhelst = http://www.dailytech.com/Quick+and+Dirty+AMD+K10+Cinebench/ar...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Leder AMD så behöver inte intel dumpa priser, dom säljer bra ändå, därför är inte priserna lika låga när AMD leder.

AMD leder i princip alltid just av den orsaken, de måste vara bättre i förhållande till pris för annars säljer de sämre. Intels varumärke är fortfarande starkt

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Angående K10s frekvenser så vill jag bara säga till en viss kille här på forumet, vad var det jag sa.
AMD visar upp saker när det går bra, går det mindre bra, t.ex. frekvenser som strular så visar dom inga siffror. Det har vi ju sett med att dom inte visat K10 så mycket.
Och vi kommer ihåg hur lång tid det tog för A64 att komma till försäljning från att dom hade samma frekvensproblem. Fast på den tiden gick det som planerat så då visade dom ju faktiskt prestandatester redan vid 800Mhz. Kan ta ett tag det där. Tyvärr.

Blir alltid priskrig när Intel leder. Eftersom AMD dumpar priser för att kunna sälja.
Leder AMD så behöver inte intel dumpa priser, dom säljer bra ändå, därför är inte priserna lika låga när AMD leder.

så vi tjänar helt enkelt på när ett uselt företag fortsätter släppa sin usla prylar

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Var har sweclockers hittat att det ska vara s940? Jag ser det inte på länken.

Men jag ser detta:

"The AMD quad-core processors are designed to drop-in (following a BIOS upgrade) with all existing AMD Opteron processor-based systems using DDR2 memory, "

Precis som dual-core av opteron fungerade med biosuppgradering på äldre s940 så kommer quad core fungera på nuvarande socket-F (1207) med biosuppgradering.
Men förutom en mindre tid i början så har Opteron singleprocessorn körts på samma sockel som desktopen. Ni vet alla s939 opterons? Och ni vet Opteron 1000-serien som körs på AM2.

Inte en chans i helvetet att de fått för sig att utan att säga något bygga in DDR1 stöd i minneskontrollern så de kan supporta gamla servermoderkort som är updaterade i bandbreddkapacitet. Har man en quadcore så vill man väl inte stoppa den på något gamlat skit så den blir ännu mer flaskhalsad?

Dags för swec att ändra nyheten helt...

Det känns lite synd det här om de ännu inte når så höga frekvenser. Jag tror inte intel hade sådana problem 2 månader före release av C2D...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Sweclockers har hittat på igen. Dom gör så ibland.

Permalänk
Medlem

Varför skulle AMD göra quad till gamla Opteron 940 som är PGA när de har en ny fin LGA sockel vilket ger mindre produktionsförluster och inte minst så skulle det skapa onödig förvirring på marknaden särskilt nu när DDR är dödsdömt. De som behöver Quad Core servers behöver antagligen mkt minne också så det är DDR2 som gäller för dessa kunder.

Men det starkaste argumentet är att AMD knappast skulle designa om kärnan med DDR-kontroller. Förlustaffär garanterat!!!