Vilken USB-wlan pinne till Macbook och kismac, samt hur väljer man kanal?

Permalänk

Vilken USB-wlan pinne till Macbook och kismac, samt hur väljer man kanal?

Tja!

Undrade om jag skulle lägga tråden här eller i nätverksavdelningen men tyckte att folket här borde ha större erfarenhet om vad man ska välja.

Anyway, jag måste ha ett externt usb wlan kort då jag vill kunna reinjecta paket i kismac, något som inte mitt inbyggda stödjer. Vad ska man köpa?
Så billigt som möligt.

Fråga två: Jag skulle vilja fånga och analysera lite paket från (mitt egna) ett MAC låst nätverk. Hur skall man gå tillväga för att kunna välja rätt kanal och därmed "leda in" Wireshark till att plocka upp paketen?

Tackar för svar!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

I Linux är det pinnar med prism2 chipset som gäller för att kunna använda packet injection. Tror det är dwl-122 från d-link som är billigast.

Det finns en funktion som heter monitor mode. Via konsolen kan man välja vilken kanal man vill lyssna av.

Permalänk
Medlem

Kismac är bra mycket smidigare för sånt än olika konsol-utils, men det är bortom poängen, det är fortfarande i princip prism2 som gäller för Kismac också.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Tack för svaren båda två. Blir nog till att handla inhandla lite lämpliga kort idag.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

vart hittar man korten då?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Vilket kort blev det?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

DWL-122 använder jag. Finns säkert för en billig peng numera.

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk

Ringde/Surfade runt på affärerna i närheten och ingen hade mitt "dröm kort" och jag hade inga "backups" heller så jag vet inte hur jag ska göra. Mest troligt så kör jag på en acer-laptop med en extern usb sticka som jag har här hemma + en live-cd distro (backtrack).

Blir billigast så.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS