Apple och bildrendering (Core Image?) - irriterande

Permalänk
Hedersmedlem

Apple och bildrendering (Core Image?) - irriterande

Är det verkligen bara jag som lagt märkte till att på många ställen, när (bland annat) OS X-program rend(r)erar bilder, så tycks den göra två "versioner", en i lägre kvalitet för att efter en kort laddningstid visa hela?

Detta märks t ex i slideshows - ta ett par screenshots, markera dem i Finder, välj "slideshow", ta fram Exposé-funktionen på bilderna så att säga, och välj en bild. Thumbnailen dras upp till fullskärm och sedan byts den ut mot den riktiga bilden.
Detta är dock ett extremfall, men...

... iPhone tycks ha samma "problem", vilket syns väldigt tydligt i denna reklam - åtminstone om man ser på "Large"-versionen: http://www.apple.com/iphone/ads/ad4/

Det syns, tydligt, när:
1) Han vrider telefonen
2) Han zoomar in på bilden
3) Han vrider tillbaka telefonen
4) Han zoomar in på texten

Är jag knäpp, eller finns det andra som också irriterar sig på detta?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att man får en snabb preview? Om man vrider telefonen så tänker man ju i stora drag på ifall det är rätt del som visas och man kan börja scrolla till rätt plats direkt istället för att behöva vänta på finverisionen som skulle ta lika långt tid oavsett.

Permalänk

CoreImage i 10.4 kommer vi ju inte dras med i så många månader till. 10.5 är i en helt egen klass.

Fast visst, den snabba preview delen kan vara jobbig för vissa. Satt vid polarens windows innan idag och blev tokig på hur segt det var att redigera raw bilder. I macen har jag ju förhandsbilderna snabb.

Så det är kanske en fråga om hur man vänjer sig!

Permalänk
Medlem

Core Image är kvar i 10.5 och fungerar vad jag vet på samma sätt. Allafall när jag testade senast. Men de kan ju ha hållt undan något för att visa på WWDC.

Permalänk
Medlem

Så arbetar ju många digitalkameror också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så funkar det bara, för att spara tid och CPU helt enkelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Core Image är kvar i 10.5 och fungerar vad jag vet på samma sätt. Allafall när jag testade senast. Men de kan ju ha hållt undan något för att visa på WWDC.

Fungerar på samma sätt, ja. Helt annan fart dock och med bättre optimering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Fungerar på samma sätt, ja. Helt annan fart dock och med bättre optimering.

Inget som jag märkte av allafall när jag testade. Men det är inte klart ännu. Men det finns väl ingen info om att de ens rört core image? Så detta är väl antaganden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Inget som jag märkte av allafall när jag testade. Men det är inte klart ännu. Men det finns väl ingen info om att de ens rört core image? Så detta är väl antaganden?

Enligt de som jobbar med Apertur på Apple så är det massa med mer kräm med 10.5. Just för optimeringen. Jag hoppas inte de har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Inget som jag märkte av allafall när jag testade. Men det är inte klart ännu. Men det finns väl ingen info om att de ens rört core image? Så detta är väl antaganden?

Vad jag har läst så kommer opengl-drivrutinerna i Leopard använda LLVM för att få bättre prestanda. Shaders kommer antagligen bli snabbare, och därmed också core image.