Permalänk
Hedersmedlem

Knastrigt ljud i Ubuntu

Har ett litet problem med Ubuntu. Ljudkortet hittades och installerades utan problem men ljudet är lite grumligt och knastrigt. Det märks nästan inte av när man ser på film eller ljudet som finns i ubuntu men så fort man sätter på musik så är det ganska framträdande.

Jag har ett inbyggt ljudkort i moderkortet och i Xp så fungerade det utan problem. Dessutom bli problemet löst ganska lätt genom att sänka Preampen i Xmms till 1/4e del på skalan. Men det blir ganska irriterande i andra mediaspelare eller i filmer när det kommer musikstycken eller andra stycken som är mer "ljudkänsliga"

Moderkortet jag har är ett med nvidias 610 nordbrygga och 6100grafikkort, inte säker på vilket ljudkort som sitter på dom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt ljud. Men det löser jag genom att sänka huvudmixern (med alsamixer/aumix) till ungefär 70%. Då blir ljudet jättefint och rent, och det är bara att höja ljudet på högtalarna istället.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Om det är ett VIA82xx ljudkort du har så kan du skapa en .asoundrc fil i din hemmamapp och lägga in detta i den.

pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,1" period_time 0 period_size 1024 buffer_size 4096 rate 48000 } bindings { 0 0 1 1 } } ctl.dmixer { type hw card 0 }

Mer info: http://alsa.opensrc.org/Via8233
Om du får reda på vilket ljudkort du har så kan du alltid söka upp det på den sidan och se om det finns nån fix.

Att mixa runt i alsamixer och sånt fungerade inte för mig, så jag fick leta reda på nån fix för mitt ljudkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är likadant här. Dock har jag ett riktigt ljudkort, så detta gäller nog nästan alla ljudkort/chip som används i Linux.
Bara sänk "PCM" volymen i valfri mixer, typ alsamixer, till runt 70% så blir det bättre.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

va störande jag har ett Soundblaster Live value 16-bit som spöka på samma sätt. men så har jag ett inbyggt oxå som datorn får för sig att byta till när jag startar om ibland

finns det då inge fix?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jooo. Sänk volymen på PCM!!!

Eller du menar om det finns en fix så den inte bytar till det inbyggda? Klart det finns. Men jag vet den inte
Sorry.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Du kan väl säga åt ditt bios att stänga av det inbyggda kortet..