AMD släpper strömsnåla processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper strömsnåla processorer

Trots att inget pressmeddelande har publicerats av AMD har de lanserat två nya processorer idag. Det handlar om strömsnåla processorer som är väldigt prisvärda. Modellerna heter Athlon X2 BE-2350 och Athlon X2 BE-2300.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju riktigt najs, när kan man köpa dem måntro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Detta verkar ju riktigt najs, när kan man köpa dem måntro?

Du läste inte nyheten för att kunna kommentera först?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclockers
I skrivande stund finns processorerna inte i någon svensk återförsäljares sortiment, men lär dyka upp inom ett par dagar.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Wohoo....En sådan blir perfekt till föräldrarnas dator jag ska bygga i sommar, blir ju inga svårigheter att göra en tyst dator med en sådan sval fin prolle :D:D:D

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Synd att PC Perspective inte testade att överklocka processorn...

Men visst en fin propp att ha i HTPC:n är det allt.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Du läste inte nyheten för att kunna kommentera först?

Jopp det gjorde jag, men jag var nog för upphetsad för att minnas allt

Permalänk

här har intel inte en chans!
Jag som var mycket imponerad av Brisbane X2 3600+ lär ju dö av chock när denna kommer.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
här har intel inte en chans!
Jag som var mycket imponerad av Brisbane X2 3600+ lär ju dö av chock när denna kommer.

Hämtat från PC Perspective:
"Another reader pointed out that the new Intel Pentium E21xx series would be the best competitor for these new AMD parts; he's right!"

Så Intel är påväg med strömsnåla proppar dom också även om jag inte har en aning om hur effektiva dom är...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

utvecklingen lönar sig, strömsnåla produkter är framtiden!

fattas bara att grafikkorten kunde hänga med, ska inte behövas extra ström från nätagget till ett kort.

man ska inte ens behöva kylning, enbart diskar ska va förståeligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Hämtat från PC Perspective:
"Another reader pointed out that the new Intel Pentium E21xx series would be the best competitor for these new AMD parts; he's right!"

Så Intel är påväg med strömsnåla proppar dom också även om jag inte har en aning om hur effektiva dom är...

Jo, jag vet detta, även innan denna nyheten kom ut.
För det första har intels nya CPU:s inte kommit än, för det andra så tror jag fortfarande på att AMD kommer ta hem tronen, som dem nästan alltid har gjort när det gäller pris/prestanda/värmeutveckling.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

BE-2350 @ 630kr kan vara ett väldigt bra alternativ till htpc:n och ftpn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
BE-2350 @ 630kr kan vara ett väldigt bra alternativ till htpc:n och ftpn

Har du tänkt dig att bygga tusen stycken HTPC så är det ju precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Har du tänkt dig att bygga tusen stycken HTPC så är det ju precis som du säger.

samt +fraktkostnader +moms +tull

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Har du tänkt dig att bygga tusen stycken HTPC så är det ju precis som du säger.

Du borde vid detta laget veta att priset @ 1000st som anges i nyheten inte skiljer sig särskilt mycket från det som återfinns i butiken.

Permalänk

vilka xxxx+ motsvarar de två modellerna?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

undrar hur en sån + ett 8600 klarar hd material (borde vara en sval och fin kombo för en HD-htpc)

Permalänk
Avstängd

Hmm jag förstår itne en sak, varför skulle den inte funka bra att spela med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
utvecklingen lönar sig, strömsnåla produkter är framtiden!

fattas bara att grafikkorten kunde hänga med, ska inte behövas extra ström från nätagget till ett kort.

man ska inte ens behöva kylning, enbart diskar ska va förståeligt

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
utvecklingen lönar sig, strömsnåla produkter är framtiden!

fattas bara att grafikkorten kunde hänga med, ska inte behövas extra ström från nätagget till ett kort.

man ska inte ens behöva kylning, enbart diskar ska va förståeligt

Precis! Tror verkligen de blir illa tvungna att satsa på den här utvecklingstyepen nu innan datorerna brinner upp!

Rikgit bra det här!
'

Edit: Ledsen för inlägget ovan, jäkla explorer meckade sig!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Precis! Tror verkligen de blir illa tvungna att satsa på den här utvecklingstyepen nu innan datorerna brinner upp!

Rikgit bra det här!
'

Edit: Ledsen för inlägget ovan, jäkla explorer meckade sig!

Tryck bara på ändra bredvid "citerings"knappen och så ser du "radera" längst uppe till vänster

Permalänk
Avstängd

Just nu tänker jag inte på strömsnåla prollar, utan grafikkort. Men trevligt det här med.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

knepigt namn tycker jag, de kan blir virrigt speciellt för en oerfaren hemma användare

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Man kanske borde slå till och bygga en suftPC. Vad kan ett system med så lite krav på prestanda som möjligt samt som kräver knappt någon aktiv kylning gå på med den processorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jo, jag vet detta, även innan denna nyheten kom ut.
För det första har intels nya CPU:s inte kommit än, för det andra så tror jag fortfarande på att AMD kommer ta hem tronen, som dem nästan alltid har gjort när det gäller pris/prestanda/värmeutveckling.

Helgardering?
Om inte snabbast så billigaste prestanda, om inte det så minst värmeutveckling?

AMD fanboy has spoken. Alltid är de bäst på någe

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt att det kommer fler strömsnåla och energi-effektiva processorer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
knepigt namn tycker jag, de kan blir virrigt speciellt för en oerfaren hemma användare

xxxx+ är väl ännu mera förvirrande när intel slängt netburst i soptunnan för flera år sedan? En athlon X2 5000+ motsvarar nämligen inte en Core 2 Duo på 5 GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tryck bara på ändra bredvid "citerings"knappen och så ser du "radera" längst uppe till vänster

Nej! Den knappen finns inte av någon anledning! Vet inte riktigt vad som hänt...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Helgardering?
Om inte snabbast så billigaste prestanda, om inte det så minst värmeutveckling?

AMD fanboy has spoken. Alltid är de bäst på någe

AMD är bra på vissa saker och Intel är bra på andra saker.
Det enda jag lyfte fram var det AMD lyckats bra med och vad dem troligtvis kommer lyckas bra med i framtiden.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Just nu är AMD inte bra på något. Ungefär som Intel var på desktop marknaden för blått något år sedan. Undantaget bärbara marknaden.
Ända cpun AMD idag har som är intressant är ju 5000+ vilken ger en riktig skjuts för en buck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Just nu är AMD inte bra på något. Ungefär som Intel var på desktop marknaden för blått något år sedan. Undantaget bärbara marknaden.
Ända cpun AMD idag har som är intressant är ju 5000+ vilken ger en riktig skjuts för en buck.

Jo, just nu är AMD väldigt bra i pris/prestanda som dem alltid har varit!
Intel har ingenting som kan mäta sig mot en AMD X2 3600+ för 600 kr.
Däremot har AMD ingenting som kan mäta sig mot QX6700.

Båda företagen har ess i bakfickan för att konkurrera mot varandra, om du hade läst lite och varit lite insatt i situationen så hade du förstått.

Jag väljer iallafall AMD, och det är för att de har det jag söker efter. Du får välja vad du vill, och jag kan förstå det.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||