Permalänk
Medlem

Problem med GRUB och uppstart.

Tja alla. Har ställt till det ordentligt. Har en dator med två hd:n på 100 gb var. Har sedan tidigare installerat windows xp på master hd:n. För några dagar sedan bestämde jag mig för att prova Ubuntu och installerade den på slave Hd:n. Till min förvåning så märkte jag att Ubuntu lagt till ett boot program som heter GRUB. Den låter mig välja mellan att boota med XP och Ubuntu, vilket jag tyckte var fint. Men, så idag kände jag att uttrymmet på master hd:n började ta slut och bestämde mig att från XP:s Diskhanterare formatera om hårddisken där Ubuntu finns installerat. Sagt och gjort men då datorn bootade om sig märker jag till min förvåning att XP inte bootar upp utan ett error ploppar upp istället vid uppstarten. Det står så här:

Grub loading, please wait...
Error 17

Och så händer inte ett smack, har testat trycka på alla knappar för att se om nåt händer men ingen reaktion. Vet inte om detta går att lösa på ett smidigt sätt så därför ber jag er om hjälp.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sök, finns massor om just det.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Sök, finns massor om just det.

Skulle uppskatta enormt om du kunde hänvisa till en relaterad länk, emellantid skall jag försöka leta fram nåt själv. Tack på förhand.

Permalänk