Permalänk
Avstängd

Wine + exe, slipper terminalen

Jag tyckte att det var jobbigt att dra fram terminalen hela tiden när man skulle starta en exe fil i wine så jag kom på ett sätt hur man slipper det.

Höger klicka på valfri exe fil --> Egenskaper --> Öppna med --> Lägg till --> Använd ett anpassat kommando --> där skriver du wine --> Lägg till

Nu är det bara att klicka på vilken exe fil som helst på dator och det startar utan att du måste dra fram terminalen.

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Medlem

Jaha?
Tror de intresserade gärna vill veta vilken filbläddrare du använder i alla fall.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Låter som nautilus iaf

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Man har väll minst en terminal framme alltid i vilket fall ;).

Permalänk

Jag kör personligen inte Wine på min dator, men jag vet att när man installerar Windowsprogram via Wine på Gentoo så hamnar programmen under kategorin "Wine" på den vanliga programmenyn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jag kör personligen inte Wine på min dator, men jag vet att när man installerar Windowsprogram via Wine på Gentoo så hamnar programmen under kategorin "Wine" på den vanliga programmenyn.

Det gör även så i (X)Ubuntu senast och enda gången jag testade.

Ubuntu ska även, i sena versioner, klara av att identifiera Windowsprogram automatiskt och starta dem med wine direkt när du dubbelklickar på dem i filhanteraren utan att man behöver göra något manuellt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

som Dr slizer säger, Ubuntu versionerna vet att det e winfil o startar med wine.

synd att inte fler företag kodar till Linux -.-

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag vill starta terminalen med en av mina "snabb knappar" på multimedia tangentbordet. Finns ju knapp för kalkylator, webläsare, mail, etc.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag vill starta terminalen med en av mina "snabb knappar" på multimedia tangentbordet. Finns ju knapp för kalkylator, webläsare, mail, etc.

???

Fel tråd för din postning?

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Use_Multimedia_Keys

Permalänk
Medlem

Re: Wine + exe, slipper terminalen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dcfc
Jag tyckte att det var jobbigt att dra fram terminalen hela tiden när man skulle starta en exe fil i wine så jag kom på ett sätt hur man slipper det.

Höger klicka på valfri exe fil --> Egenskaper --> Öppna med --> Lägg till --> Använd ett anpassat kommando --> där skriver du wine --> Lägg till

Nu är det bara att klicka på vilken exe fil som helst på dator och det startar utan att du måste dra fram terminalen.

Eller så gör man följande så kan man starta .exe filer som vilken binär som helst (med chmod +x satt förståss)

modprobe binfmt_misc echo ':windows:M::MZ::/usr/bin/wine:' >/proc/sys/fs/binfmt_misc/register echo ':windowsPE:M::PE::/usr/bin/wine:' >/proc/sys/fs/binfmt_misc/register

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy