Permalänk
Melding Plague

Nikon D3 i augusti?

Nikon förväntas lansera sin D3-serie digitalkameror i augusti enligt källor. D2-serien lanserades 2004 men skall nu alltså uppgraderas med D3-serien vilket förväntas lanseras nästa månad och skeppas i augusti.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen fickkamera precis. Men bra bilder blir det nog.

Permalänk
Medlem

Gud vad jag har längtat. Har funderat ett tag på om man ska gå över till den mörka sidan men har velat vänta på info om Nikon verkligen vill ta upp kampen med Canon på proffsegmentet. Hoppas detta blir bra! Keff oserös text dock.

Conseptbilden ser ju dock ut att vara från -89

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk

dålig översättning

det var bland de sämsta översättningar jag läst på länge, det blev flera sakfel pga översättningen.

Sensorn kommer att vara minder än Canons!

1:1.1 är fortfarande inte fullformat

och

Citat:

Andra uppgraderingar förutom en ny sensor som skall ske med D3-serien är en större sensor.

det ska vara "andra upgraderingar vidsidan av sensorn kommer att göra D3-serien mer konkurenskraftig jämfört med Canon."

och det står att den lägre brusnivån som det pratas om tyder på ny processor.

och förmodligen så är sensorn utvecklad av sony

http://www.electronista.com/articles/07/06/08/nikon.d3.rumor/

Permalänk
Hedersmedlem

har gått många rykten kring denna kamera. Allt från att det ska vara en modulär mellanformatskamera till en nu inte ens fullsensor traditionell dslr.

Nikon måste presentera något inför hösten, det är nog de flesta övertygade om men vad får vi nog vänta lite mer med. Den där konceptbilden var dock inget att hänga upp granen, dra en sökning på flickr så hittar man några bättre och mer trovärdigare om än garanterat fejkade.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Fel om Canons sensor Skrollster

Att säga att sensorn är mindre än Canons är fel. Den kameran artikeln refererar till är Canon 1D mkIII, "sport och journalistkameran", som har en sensor med cropfaktor 1,3 och denhär kameran skulle enligt ryktet ha 1,1 alltså större. Canon 1Ds mkII, "studiovarianten", är däremot en fullformatsensor.
Rätt ska vara rätt även om det bara är rykten.

Permalänk
Musikälskare

Tycker den ser väldigt plastig ut men välbyggd, säkert en grym kamera men jag håller mig till Canon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tycker den ser väldigt plastig ut men välbyggd, säkert en grym kamera men jag håller mig till Canon

På vilken bild tycker du den ser plastig ut?

På konceptbilden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Ingen fickkamera precis. Men bra bilder blir det nog.

Jag har inte sett någon bild på den än. Läs vad dom skrev i nyheten IGEN tack.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Hedersmedlem

Får hoppas att det ligger nån sanning i det här ryktet.

Min D70 börjar kännas gammal så en D3 skulle nog kunna bli en lagom uppgradering om nåt år ungefär för mig.

EDIT:

Kameror ska inte vara små, de ska vara bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hmm, Ca: Pris?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk

Ser plastig ut?
Det där var väl en 3d-bild?

Pris - dyr. För dyr för mig.
Min "gamla" 350d duger gott för mig.

Det är ändå upp till gluggen och Photoshop hur bra bilden blir. Nej jag vet att det inte är sant men det är inte helt osant heller.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

D2xs som den ska ersätta i så fall kostar 40-45000 så det är nog i det området. Och som sagt, rykte.

Permalänk
Medlem

Coolt att Nikon skall lanssera något nytt.
Förhoppnignsvis är den ett bra och billiggarealternativ till Canon EOS 1Ds II.

Håller med att D70 böjar kännas lite sliten. Måste byta snart med. Använder den rätt mycket.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Konceptbild för helvet*, orka folk som bara kollar på bilder sen kommentarer som får och samtidigt ger dåligt intryck.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Konceptbild för helvet*, orka folk som bara kollar på bilder sen kommentarer som får och samtidigt ger dåligt intryck.

koncept? inte bara det utan totalt lek av en vanlig amatör

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Intressant, men inte för de flesta här, det är en proffskamera med ett proffspris. Jag vill åtminstone inte behöva välja mellan typ en ny bil och en ny kamera ... men betalar företaget så är det ju ok

18,7Mpix är ju ganska cool, vad har D2X idag? 4Mpix? Nice uppgradering för Nikon-rävarna. Men jag har noterat att ganska många reklambilder man laddar ner från olika tillverkares siter redan idag är 20Mpix+. Vad använder de för proffskameror då tro? Någon Canon-modell eller gör Sony också så högupplösande sensorer? Studiokameror och inte presskameror iofs men ändå. De är inte förstorade i Photoshop för man kan zooma in på dammpartiklarna ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Intressant, men inte för de flesta här, det är en proffskamera med ett proffspris. Jag vill åtminstone inte behöva välja mellan typ en ny bil och en ny kamera ... men betalar företaget så är det ju ok

18,7Mpix är ju ganska cool, vad har D2X idag? 4Mpix? Nice uppgradering för Nikon-rävarna. Men jag har noterat att ganska många reklambilder man laddar ner från olika tillverkares siter redan idag är 20Mpix+. Vad använder de för proffskameror då tro? Någon Canon-modell eller gör Sony också så högupplösande sensorer? Studiokameror och inte presskameror iofs men ändå. De är inte förstorade i Photoshop för man kan zooma in på dammpartiklarna ...

Det finns digitala mellanformatskameror med betydligt högre upplösning än våra svensson småbildsdigitalare...

/Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns digitala mellanformatskameror med betydligt högre upplösning än våra svensson småbildsdigitalare...

Aha! Som Hasselblad och Mamyia då? Ja, det är klart, någon måste ju använda dem också. Men då är det inte vanliga bilpriser man pratar utan Mercedes-prisklass, definitivt inga Svensson-grejjor

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tycker den ser väldigt plastig ut men välbyggd, säkert en grym kamera men jag håller mig till Canon

Gissar på att den har magnseium skal..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
18,7Mpix är ju ganska cool, vad har D2X idag? 4Mpix?

D2X har 12.4 Mpix.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

D2h har 4mpix men tar i sin tur 8 bilder per sekund.

D2x har 12mpix men är aningen långsammare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Haha, lite ryktesbilder igen.

Visst kommer det en ersättare till D2 serien, men det har gått rykte om det sedan jag köpte min D2X, jag tror inte på Augusti.

Permalänk
Medlem

Jag undrar när det kommer kameror med sensorer som verkligen utvecklar bildkvaliten ytterligare, några extra MP gör inte speciellt mycket. Dagens sensorteknik känns ganska föråldrad.

Det tråkiga med de flesta av dagen sensorer är att varje sensor antingen innehåller röd, grön och blå färginformation och att sen den färdiga bilden interpoleras. Så att tex en 10MP sensor innehåller 5MP gröna pixlar, 2.5 MP röda och 2.5MP blåa.

Om någon av de stora sensortillverkarna istället skulle gå samma väg som foveon gjort. Då skulle istället varje sensor innehålla alla tre färger så att bilden bestod av 10MP röda, 10MP gröna och 10MP blåa pixlar och bildkvaliten skulle öka ganska rejält.

Skulle den sensorn även kunna hantera ett större dynamiskt omfång likt fujis sensorer så skulle det bli en svårslagen lösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag undrar när det kommer kameror med sensorer som verkligen utvecklar bildkvaliten ytterligare, några extra MP gör inte speciellt mycket. Dagens sensorteknik känns ganska föråldrad.

Det tråkiga med de flesta av dagen sensorer är att varje sensor antingen innehåller röd, grön och blå färginformation och att sen den färdiga bilden interpoleras. Så att tex en 10MP sensor innehåller 5MP gröna pixlar, 2.5 MP röda och 2.5MP blåa.

Om någon av de stora sensortillverkarna istället skulle gå samma väg som foveon gjort. Då skulle istället varje sensor innehålla alla tre färger så att bilden bestod av 10MP röda, 10MP gröna och 10MP blåa pixlar och bildkvaliten skulle öka ganska rejält.

Skulle den sensorn även kunna hantera ett större dynamiskt omfång likt fujis sensorer så skulle det bli en svårslagen lösning.

Det jobbas en hel del på det vad jag förstått.

Fuji har ju problemet med att deras sensor är så långsam. Det behövs mycket snabbare internt minne i kameran med större buffert för de skall bli normalsnabba.

Talade med en kille på Nikon när jag höll på med min NPS. Det är inte fler pixlar som efterfrågas utan mindre brus och mer dynamik. Så det kommer säkert!

Permalänk
Hedersmedlem

Så Canon tillhör den mörka sidan, varför?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Så Canon tillhör den mörka sidan, varför?

Vem vill springa runt med en kopiator runt halsen?

Permalänk
Medlem

Dax att göra sig av med mina D200 och köpa en.
Undrar hur det blir med DX optiken?

Visa signatur

|3930K@4Ghz|MSI X79A-GD45|64GB DDR3|Samsung 840 Pro 256GB|GeForce GTX 570 SO|Antec H2O 620|Lian Li PC-A05FNB|
|QX6850@3.4Ghz|P5B-E Plus|8GB DDR2|Intel X25 G2 80GB|AMD 6870 1GB|Tuniq Tower|Lian Li PC-A05B|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PontaP
Dax att göra sig av med mina D200 och köpa en.
Undrar hur det blir med DX optiken?

Det vet bara Nikon.

Jag skall nog sälja min D200 och D80. Så blir det en D2x och en D3 när den kommer.