Broadcom lanserar hd-avkodare för persondatorer

Permalänk
Melding Plague

Broadcom lanserar hd-avkodare för persondatorer

Tillverkaren Broadcom har nyligen släppt två stycken hd-avkodare för persondatorer. De är till för att göra uppspelning snabbare av hd-material som hd-dvd och blu-ray. Kretsarna heter BCM70010 samt BCM70012 och finns för Pci-express, Expresscard och Mini Pci-express.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sånt kanske man skulle köpa, men jag får fixa mig en 1080P tv först

Visa signatur
Permalänk

Med det priset så köper jag lätt PCIe-versionen.

Alltid gött att ha CPU-kraft över till annat!

Permalänk
Medlem

280kr blir ju KANON. Då kan man köpa ett mATX-moderkort med inbyggd grafik (eftersom det inte finns något vettigt integrerat grafikkort med bra hårdvaruacceleration) och smälla dit ett sådant kort.

Hoppas bara stödet ökar. På en HTPC vill man ju köra något snyggt front-end och kanske inte starta PowerDVD direkt från skrivbordet...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Enligt länken till tillverkaren så ska kretsen stödja både HD-DVD / Bluray samt "protected content". Men finns det HDMI eller DVI-utgång direkt på dessa instickskort eller hur är det tänkt att funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Enligt länken till tillverkaren så ska kretsen stödja både HD-DVD / Bluray samt "protected content". Men finns det HDMI eller DVI-utgång direkt på dessa instickskort eller hur är det tänkt att funka?

Kollade genom pdf filerna. Står inget om hdmi eller dvi, undrar om inte korten kodar materialet och sen skickar det till grafikkortet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Kollade genom pdf filerna. Står inget om hdmi eller dvi, undrar om inte korten kodar materialet och sen skickar det till grafikkortet ?

Låter rimligt då det nog skulle bli för dyrt annars.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Kommer det att komma en PCI variant också?

Produkten är till för äldre datorer för att kolla på hd material.
Det är ju äldre datorer som saknar PCI-Express så det argumentet håller inte.

Permalänk
Avstängd

Bra pris, men orka med ytterligare ett instickskort. Sånt här skall vara integrerad i grafikkortet typ. Kommer nog bli det också framöver.

Det är för att dekryptera material på HD-DVD och Blu-Ray, men egentligen så bör man inte behöva dekryptera materialet för det borde egentligen inte vara krypterat. Allt det här är DRM's fel, att det drar mer processor kraft, folk for köpa mer komponenter, och drar mer ström, och mer elavfall.

Usch för DRM!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Snart kommer ju ATIs nya grafikkort som stödjer detta, HD2400 och HD2600. De kommer till båda AGP och PCI-express.

Dett är ju något för äldre datorer som ska spela upp HD-matrial eftersom de har AGP-port och inte PCI-e.
Det kommer heller inte dra så mycket ström och heller inte utvecka så mycket värme. Det är bara 2600XT varianten som behöver en extra ström direkt från nätagget.

Dessa kort kommer någon gång i juli är det sagt...

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Snart kommer ju ATIs nya grafikkort som stödjer detta, HD2400 och HD2600. De kommer till båda AGP och PCI-express.

Dett är ju något för äldre datorer som ska spela upp HD-matrial eftersom de har AGP-port och inte PCI-e.
Det kommer heller inte dra så mycket ström och heller inte utvecka så mycket värme. Det är bara 2600XT varianten som behöver en extra ström direkt från nätagget.

Dessa kort kommer någon gång i juli är det sagt...

Är det ett grafikkort bara för 2d och video då eller?

I så fall låter det ju kanon har väntat på ett riktigt htpc grafikkort sedan jag byggde min första htpc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det är för att dekryptera material på HD-DVD och Blu-Ray, men egentligen så bör man inte behöva dekryptera materialet för det borde egentligen inte vara krypterat. Allt det här är DRM's fel, att det drar mer processor kraft, folk for köpa mer komponenter, och drar mer ström, och mer elavfall.

Usch för DRM!

Helt fel allt det där..
Krypterat material är fel, materialet är komprimerat och för att spela upp det avkodar man det och det är det som belastar datorn mycket. Hade allt material varit okomprimerat hade det varit flera gånger större än vad det är med dagens codecs. Jämför bara storleken mellan mpeg2 och xvid vid samma bildkvalitet.
DRM har inget med den höga belastningen att göra.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den här för PCI.. alternativt VIA EPIA med PCI-E

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.