Biostar 8600 GTS med 512 megabyte minne

Permalänk
Melding Plague

Biostar 8600 GTS med 512 megabyte minne

Tillverkaren Biostar har idag lanserat ett Geforce 8600 GTS-baserat grafikkort som har 512 megabyte minne. Detta trots att Nvidia har presenterat att grafikprocessorn bara stödjer 256 megabyte minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ganska ovärt kort. De vill väl bara locka lite okunniga konsumenter.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Ni har citerat från deras sida att det har gddr3 minnen, men sen så skriver ni gddr4 i egen text...ajabaja

För övrigt kan jag inte se värdet i ett 512mb kort med 128bit bus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Verkar ganska ovärt kort. De vill väl bara locka lite okunniga konsumenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet avClint Eastwood
För övrigt kan jag inte se värdet i ett 512mb kort med 128bit bus.

Tro det eller ej, men det verkar faktiskt prestera rätt mycket bättre än 256MB-versionen
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

EDIT: Kan ju dock klargöra att recensionen testar Gainwards kort, inte Biostars. /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Ni har citerat från deras sida att det har gddr3 minnen, men sen så skriver ni gddr4 i egen text...ajabaja

För övrigt kan jag inte se värdet i ett 512mb kort med 128bit bus.

En miss från vår sida - korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Tro det eller ej, men det verkar faktiskt prestera rätt mycket bättre än 256MB-versionen
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

EDIT: Kan ju dock klargöra att recensionen testar Gainwards kort, inte Biostars. /EDIT

Sen är det fudzilla så det är väl bara att vänta tills någon seriös sajt gör ett test av kortet. Det verkar dock lite konstigt att 512 Mib (relaterat till 256 Mib) minne skulle ge någon nämnvärd prestandaökning då kortet änvänder 128 bit-gränssnitt.

Permalänk
Avstängd

Bra att tillverkare börjat med 512mb på 8600 korten också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Klart att det ger en prestandaökning med högre inställningar där spel använder mer och större texturer än vad som får plats i 256MB även om 128-bitars bussen begränsar en hel del.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Klart att det ger en prestandaökning med högre inställningar där spel använder mer och större texturer än vad som får plats i 256MB även om 128-bitars bussen begränsar en hel del.

Precis, bussbredden i sig har ju ingen egentlig betydelse, den är bara ett "verktyg" för att uppnå en viss minnesbandbredd.
Lek med den tanken att kortet skulle haft 256bit minnesgränssnitt, men bara 1Ghz minne, på vilket sätt hade det kortet då varit bättre!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag minns när x800xl fick 512 mb grafikminne, då den kunde utprestera x800xt i vissa saker osv osv, jag tror 512 mb gör en liten boost:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Avstängd

Biostar? låter lågbudget som Microstar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Biostar? låter lågbudget som Microstar

Sen vilken dag är MSI (Microstar) lågbudget? De gör tycker iallafall jag bland de mest stabila grafikkort och moderkort idag, till skillnad från Abit som väl är den minsta moderkortstillverkaren och har haft väldigt många fel på senare tid. Har inte lyckats köpa ett enda Abit kort som fungerat tillfredställande.

Jag använder således bara MSI och Asus till mina och de datorer jag bygger åt andra.

ECS och Asrock är lågbudget, men även Asrock gör ju väldigt bra saker.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Sen vilken dag är MSI (Microstar) lågbudget? De gör tycker iallafall jag bland de mest stabila grafikkort och moderkort idag, till skillnad från Abit som väl är den minsta moderkortstillverkaren och har haft väldigt många fel på senare tid. Har inte lyckats köpa ett enda Abit kort som fungerat tillfredställande.

Jag använder således bara MSI och Asus till mina och de datorer jag bygger åt andra.

ECS och Asrock är lågbudget, men även Asrock gör ju väldigt bra saker.

Får oftast slänga MSI moderkort då dom är instabila, jag brukar inte slänga något alls men när det kommer till MSI så blinkar jag inte ens när den flyger ut.

Fick bara en dålig start med MSI och efter att jag insett vad felet var så blev det systematiskt ratning av dom, samma gäller MSI kortet som fans i min nuvarande HP burk, buggar och buggar så jag skruva ur den och slängde skiten och köpte absolut billigaste Asus moderkort, inga problem alls efter det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Tro det eller ej, men det verkar faktiskt prestera rätt mycket bättre än 256MB-versionen
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

EDIT: Kan ju dock klargöra att recensionen testar Gainwards kort, inte Biostars. /EDIT

M, jätte bra. Det skiljer AVG 7 fps mellan 256 och 512Mb versionen. Det var bara i 3dmark som det gjorde någon vettig skillnad vilket ingen av oss två bryr sig om med ett sådant kort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Får oftast slänga MSI moderkort då dom är instabila, jag brukar inte slänga något alls men när det kommer till MSI så blinkar jag inte ens när den flyger ut.

Fick bara en dålig start med MSI och efter att jag insett vad felet var så blev det systematiskt ratning av dom, samma gäller MSI kortet som fans i min nuvarande HP burk, buggar och buggar så jag skruva ur den och slängde skiten och köpte absolut billigaste Asus moderkort, inga problem alls efter det.

Okej så antingen har du bara haft ren otur, eller så är det lite skit bakom spakarna..:) Ett skämt men det hoppas jag att alla på denna sida förstår, för det gör de inte på tex minhembio.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
M, jätte bra. Det skiljer AVG 7 fps mellan 256 och 512Mb versionen. Det var bara i 3dmark som det gjorde någon vettig skillnad vilket ingen av oss två bryr sig om med ett sådant kort.

7 fps skillnad kan betyda 100% bättre prestanda om det ena kortet presterar 7 och andra 14 FPS.

Kolla på höga upplösningar med AA/AF, dvs. de som är minnesberoende men som inte flaskhalsar av processorn.

FEAR High Quality FSAA 4X + Aniso 16X 1600x1200
Stock: 32 vs 25 fps = 28% bättre
OC: 35 vs 28 fps = 25% bättre

Company of Heroes High Quality FSAA 4X + Aniso 16X 1600x1200
Stock: 30.9 vs 27.2 = 13.5%
OC: 33 vs. 27.9 = 18%

Diffarna i Quake4 var visserligen inget att yvas över, men de andra skillnaderna är faktiskt ganska stora. Därmed inte sagt att det är ett bra köp med tanke på att det förmodligen kommer vara dyrare än 256MB-versionen, som redan är galet dyr för prestandan, men ändå.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Inaktiv

det är ändå dåligt kort, ett 8800gts är ett mycket bättre köp.

Permalänk
Medlem

det är 8800gtx också...

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Okej så antingen har du bara haft ren otur, eller så är det lite skit bakom spakarna..:) Ett skämt men det hoppas jag att alla på denna sida förstår, för det gör de inte på tex minhembio.com

Jodå, det finns mycker skit bakom spakarna med... men bara hos HP som ändrat BIOS så pass mycket att det spöka i windows.

Otur? yep, född med det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.