Permalänk
Medlem

Projekt minimidebitering

Jag blev lite inspirerad av tråden om välgörenhet. Som CSM101 skriver så finns det organisationer som Webaid som låter bidra pengar genom SMS. Genast kom jag på ett sätt som iaf jag, och antagligen många andra, kan använda detta för att bidra. Jag använder inte min mobiltelefon väldigt mycket, och jag har ett abonnemang med minimidebitering, så jag får varje månad betala pengar som jag inte använt, men inte längre.

Förutsättningar? Ett mobiltelefonabonnemang med minimidebitering, där man oftast inte använder upp alla pengarna.

Hur gör man? Varje månad, mot slutet av debiteringsperioden, kollar man hur mycket pengar man inte har använt den här månaden. Dessa pengar (avrundade uppåt eller nedåt till närmsta tillgängliga summa, välj själv) skickar man sedan till en välgörenhetsorganisation som SMS.

Varför? Ptja, det är välgörenhet, och det är pengar som skulle åkt rakt i operatörens ficka annars. Jag tycker man hellre kan spendera dem på välgörenhet.

Jag vet inte riktigt hur många andra som är i samma situation, men någon annan är säkert det.

Så, vilka förutom jag är på?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det där var rätt smart måste jag säga

hade jag haft ett sådana abonnemang hade jag lätt varit på.

Permalänk
Medlem

Klockrent initiativ!
Har inte heller ett sådant abonnemang, men jag skänker mitt moraliska stöd till kampen

Permalänk
Medlem

Jag skänker inte mitt stöd. Jag tycker hellre att du bör köpa mobilspel för resten av pengarna. Det ger dig mer glädje!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Går det verkligen? Har för mig att man inte kan skicka betalsms på den vanliga summan, utan att de läggs uppepå minimibeloppet :/

Permalänk
Medlem

Ptja, det varierar säkert från operatör till operatör, om inte annat kan var och en prova att skänka typ 5 eller 10 kr en gång, så gör ni en god gärning samtidigt som ni ser ifall det fungerar eller inte.

Edit: Jag kan och kommer rapportera hur det ligger till med 3Bomben (den gamla som faktiskt hade minimidebitering) iaf, men det dröjer tills jag har fått min faktura för den här månaden, så någon gång i mitten av Juli.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

nackdelen med sms donering är att operatören tar ca 60% av pengarna!

men det är ju bättre än att inte donera alls!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
nackdelen med sms donering är att operatören tar ca 60% av pengarna!

Jag brukar säga som dig, men i dethär fallet är det ju 60 % istället för 100.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag har försökt en gång med Comviq. Hade en relativt stor pott på ca 1000 kr eller något. Det vart väldigt dyrt för mig, ringde ett par 100kr´s samtal till rödakorset eller liknade innan jag kom på at det var bäst att kolla med operatören...

Visa signatur

Mvh Picke
Ses på slagfältet.

Permalänk
Medlem

Bra tanke men jag tror inte det funkar. Minimidebiteringen lär vara pengar du kan använda operatörens tjänster med. Du lär t.ex. inte kunna köpa saker via telefon för minimidebiteringssumman, lika lite som skänka pengar till välgörenhet. Ska man köpa eller skänka så lär det vara så att man använder sina egna pengar och inte operatörens (som minimidebiteringen på sätt och vis är).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Gillar det där med att avrunda uppåt, det finns ju i varenda klädaffär i sthlm nu, alla tjänar på det, man vill ju hellre ha ett inköp på 500kr på kontot än 499.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Jag brukar säga som dig, men i dethär fallet är det ju 60 % istället för 100.

Har du självklart helt rätt i

Donera på ni som kan!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
nackdelen med sms donering är att operatören tar ca 60% av pengarna!

men det är ju bättre än att inte donera alls!

60% är att överdriva.

30% snarare.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
60% är att överdriva.

30% snarare.

Har en polare som driver en torrent tracker och han frågade telia om han skulle kunna ta emot donationer från sms och då fick han svaret att dom skulle ta ca 60% av donationen, och jag har läst det på div. sidor!

Men jag har inga riktiga bevis, säger bara vad jag har hört och läst!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Har en polare som driver en torrent tracker och han frågade telia om han skulle kunna ta emot donationer från sms och då fick han svaret att dom skulle ta ca 60% av donationen, och jag har läst det på div. sidor!

Men jag har inga riktiga bevis, säger bara vad jag har hört och läst!

https://www.mosms.com/se/docs.php?visa=trafikersattningar&tme...

Där kan man få ganska bra ersättning.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Betalsms fungerar inte med Vodafone/Telenor:s minimidebabonnemang ivf, jag har försökt betala en föreningsavgift på det sättet men icke, fick glatt betala minimibeloppet + föreningsavgiften på fakturan.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Testpilot

Säger som andra, det brukar inte gälla betaltjänster, det läggs till extra på fakturan. Det enda man kan göra med pengarna är att ringa/sms:a/wappa.

Operatörerna har tänkt på det, "pengarna" du har på ditt kort går inte att översätta till riktiga pengar då det egentligen drar olika mycket på nätet beroende på när du ringer och sånt. SMS är värsta inkomstkällan för operatörerna, det drar minimalt på nätet och kunderna tycker det är värt att betala hutlösa överpriser till vad det egenligen är värt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]