Slarv på Alina Systems i Uppsala

Permalänk
Medlem

Slarv på Alina Systems i Uppsala

Kan bara utfärda en varning för Alina Systems (på Kungshörnet) i Uppsala. Företaget må vara relativt billiga, men verkar ha en allmän mentalitet av okunnighet och slarv. De har på en tid om ungefär tre månader lyckats ge mig fel grejor två gånger. Det förväntar man sig inte av ett seriöst företag!

Första gången, cirka tre månader sedan, gällde det en datoruppgradering om cirka 5000-6000:-. Köpte ett -av dem sammansatt- paket om processor, moderkort, nätaggregat och grafikkort. Det visade sig ganska snart att det grafikkort de hade valt inte passade den PCI Express-kortplats som fanns på moderkortet. Åter till affären för att byta detta, vilket kostade både tid och pengar. Väl tillbaka med nytt grafikkort fungerar visserligen datorn, men drabbas sedan uppgraderingen av oregelbundet förekommande låsningar och omstarter. Detta har vid det här laget kostat mig att ett flertal timmars arbete försvunnit. Har varit i kontakt med dem om problemet, men de säger att alla produkterna ska fungera problemfritt. Probelmet är ej löst, men så pass oregelbundet förekommande att de inte kan provocera fram det hos deras service.

Andra incidenten skedde idag. Lämnade tidigare i veckan in en hårddisk för back-up hos dem. Ringde i morse och sade att den var klar och jag åkte in för att hämta ut den. De ville ha ca. 1000:- för jobbet. Väl hemkommen visar det sig att de lyckats ge mig fel filer. Filerna som har givits mig är inte mina utan någon annans, bestående bla. av privata bilder och brev. Var mina filer finns är i dagsläget okänt, men många av de är filer som absolut inte ska komma i orätta händer. Åkte naturligtvis omgående tillbaka till dem och de fick återta hårddisken för att göra en ny back-up. Naturligtvis har detta kostat mig ytterligare tid och pengar. Har ännu varken fått mina filer eller någon form av ersättning för det inträffade. Kan bara säga att jag hittills fått ett oprofessionellt och dåligt bemötande. Nu är inte jag någon större expert på datorer, framförallt inte hårdvara, men den attityd av slarv och dålig kunskap som hittills visats från Alinas sida, som varande experter, gör att jag i dagsläget inte kommer återvända som kund hos dem.

Har även nära kontakter med en f.d. anställd som vittnar om de lösa rutiner företaget har. Mitt enkla råd är därför: Akta dig för Alina Systems!!

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

har en vän som jobbade där massa år sen. eller rättare sagt gjorde praktik.
han vart "mobbad" av personalen för att han stammade..

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carweb
Kan bara utfärda en varning för Alina Systems (på Kungshörnet) i Uppsala. Företaget må vara relativt billiga, men verkar ha en allmän mentalitet av okunnighet och slarv. De har på en tid om ungefär tre månader lyckats ge mig fel grejor två gånger. Det förväntar man sig inte av ett seriöst företag!

Första gången, cirka tre månader sedan, gällde det en datoruppgradering om cirka 5000-6000:-. Köpte ett -av dem sammansatt- paket om processor, moderkort, nätaggregat och grafikkort. Det visade sig ganska snart att det grafikkort de hade valt inte passade den PCI Express-kortplats som fanns på moderkortet. Åter till affären för att byta detta, vilket kostade både tid och pengar. Väl tillbaka med nytt grafikkort fungerar visserligen datorn, men drabbas sedan uppgraderingen av oregelbundet förekommande låsningar och omstarter. Detta har vid det här laget kostat mig att ett flertal timmars arbete försvunnit. Har varit i kontakt med dem om problemet, men de säger att alla produkterna ska fungera problemfritt. Probelmet är ej löst, men så pass oregelbundet förekommande att de inte kan provocera fram det hos deras service.

Andra incidenten skedde idag. Lämnade tidigare i veckan in en hårddisk för back-up hos dem. Ringde i morse och sade att den var klar och jag åkte in för att hämta ut den. De ville ha ca. 1000:- för jobbet. Väl hemkommen visar det sig att de lyckats ge mig fel filer. Filerna som har givits mig är inte mina utan någon annans, bestående bla. av privata bilder och brev. Var mina filer finns är i dagsläget okänt, men många av de är filer som absolut inte ska komma i orätta händer. Åkte naturligtvis omgående tillbaka till dem och de fick återta hårddisken för att göra en ny back-up. Naturligtvis har detta kostat mig ytterligare tid och pengar. Har ännu varken fått mina filer eller någon form av ersättning för det inträffade. Kan bara säga att jag hittills fått ett oprofessionellt och dåligt bemötande. Nu är inte jag någon större expert på datorer, framförallt inte hårdvara, men den attityd av slarv och dålig kunskap som hittills visats från Alinas sida, som varande experter, gör att jag i dagsläget inte kommer återvända som kund hos dem.

Har även nära kontakter med en f.d. anställd som vittnar om de lösa rutiner företaget har. Mitt enkla råd är därför: Akta dig för Alina Systems!!

Mvh

Tyvärr så är det nog bättre att man gör backup själv och varför frågade du inte här om råd på hur man löser det billigast och enklast?

Sen att dom slarvat med dina uppdrag så är det gjort som privatperson och inte företag så kräv ersättning av dom för alla utlägg och kostnader du har haft pga deras slarv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
har en vän som jobbade där massa år sen. eller rättare sagt gjorde praktik.
han vart "mobbad" av personalen för att han stammade..

Stammar själv och har blivit mobbad så jag tycker ju ännu mindre om detta företag när jag får läsa om något sådant.

Jaja ytterligare ett företag på min svarta lista då!

Permalänk

Bor i norra västerort och har varit i deras butik en gång när jag hjälpte polaren köpa en ny TV. Bra priser, visst, men personalen var inte så bra åp produkterna, de påstod till exempel att en tv för 5000kr och en lika stor för 17000kr egentligen hade likadan bild, killen sa ju faktiskt att han sett båda brevid varandra, och det var "ingen skillnad alls", jo tjena! (De var säkert i kartong båda två när han såg dem. )
Sen frågade vi om TV'n klarade av NTSC, för polaren hade just köppt ett nintendo wii billigt utomlands men den tv han hade hemma klarade inte av NTSC via scart så bilden blev svartvit vilket var "droppen" som fick honom att komma till skott och köpa ny TV. Vad tror ni killen gör? Jo han står och googlar i 5min utan resultat, sen går han in på dustin's hemsida och kommenterar det med "De brukar ha mycket bra info..." och så bläddrar han igenom en massa PDF-er och till slut så ser jag att han bläddrar förbi just den infon vi är ute efter, så han ger mig musen så jag kan kolla själv... Hur svårt kan det vara att läsa en tabell?

Aja, till slut kom vi därifrån och TV'n fungerar bra så man kan väl inte klaga för mycket, men inte direkt nån butik man skulle gå till om man inte är 110% säker på vad man ska ha, inte ens om man bor i uppsala, hälre åker jag ner till sthlm och Webhallen i sundbyberg om jag vill ha hjälp.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Graded.se

Drog iväg en länk till ALINA får se om dom ger någon respons!

Har själv hört flertalet kompisar som rekomenderat mej att INTE vända mig dit!

Företaget ska dock får en chans att ge lite respons!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Drog iväg en länk till ALINA får se om dom ger någon respons!

Har själv hört flertalet kompisar som rekomenderat mej att INTE vända mig dit!

Företaget ska dock får en chans att ge lite respons!

Inte alls dumt!

Sen måste jag reservera mig för att kanske bara ha råkat få någon okunnig säljare, behöver ju inte alltid vara så.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Tyvärr så är det nog bättre att man gör backup själv och varför frågade du inte här om råd på hur man löser det billigast och enklast?

Med hur det blev nu så antar jag att jag kanske borde ha gjort det. Men då jag själv som sagt inte är så hårdvarukunnig kändes det bättre att låta ett företag ta hand om det.

Har nu varit i kontakt med dem och förhoppningsvis ska det senare problemet nu vara löst. Hoppas få skäligt prisavdrag/ersättning för incindenten.

Mvh

Edit: Fick pengarna tillbaka för diskkopieringen vilket känns ganska rimligt.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Hah, Alina i Östersund har jag nått rejält emot.
När jag bodde i Östersund så gick mitt tangentbord till min Mac sönder, gick till Alina och frågade efter deras billigaste USB-tangentbord. Killen försökte sig på att mersälja och tryckte ur sig "Men ska du inte ha ett lite dyrare och bättre?". Varpå jag svarar "Nä, jag ska bara ha det temporärt till min Mac".

Killen tittar då på mig och säger helt seriöst "Mac? Varför i helvete kör man sånt skit?"

Första och sista gången jag var in på den affären...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hah, Alina i Östersund har jag nått rejält emot.
När jag bodde i Östersund så gick mitt tangentbord till min Mac sönder, gick till Alina och frågade efter deras billigaste USB-tangentbord. Killen försökte sig på att mersälja och tryckte ur sig "Men ska du inte ha ett lite dyrare och bättre?". Varpå jag svarar "Nä, jag ska bara ha det temporärt till min Mac".

Killen tittar då på mig och säger helt seriöst "Mac? Varför i helvete kör man sånt skit?"

Första och sista gången jag var in på den affären...

Hahaha, proffsigt uttalande

Finns gott om sköningar därute i landet! Man vet egentligen inte om man ska skratta eller gråta vid mötandet av några av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hah, Alina i Östersund har jag nått rejält emot.
När jag bodde i Östersund så gick mitt tangentbord till min Mac sönder, gick till Alina och frågade efter deras billigaste USB-tangentbord. Killen försökte sig på att mersälja och tryckte ur sig "Men ska du inte ha ett lite dyrare och bättre?". Varpå jag svarar "Nä, jag ska bara ha det temporärt till min Mac".

Killen tittar då på mig och säger helt seriöst "Mac? Varför i helvete kör man sånt skit?"

Första och sista gången jag var in på den affären...

Jamen han hade ju rätt ju, varför ska man köpa mac skit för

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jamen han hade ju rätt ju, varför ska man köpa mac skit för

Spelar ingen roll vad man personligen tycker, som butikspersonal och försäljare håller man inne med sånt. Är ungefär som om du kommer med din subaru impreza (t.ex.) som du är störtnöjd över till en bilhandlare för att köpa nya däck och bilhandlaren säger "Ey, subaru impreza, varför kör man sånt skit för? Haha, jävla skitbil..."

Skulle du gladeligen köpa däck av den killen då?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Spelar ingen roll vad man personligen tycker, som butikspersonal och försäljare håller man inne med sånt. Är ungefär som om du kommer med din subaru impreza (t.ex.) som du är störtnöjd över till en bilhandlare för att köpa nya däck och bilhandlaren säger "Ey, subaru impreza, varför kör man sånt skit för? Haha, jävla skitbil..."

Skulle du gladeligen köpa däck av den killen då?

Mitt inlägg var tänkt som ironi men det kanske inte var nog tydligt

Som försäljare ska man självklart inte säga sådär.

Subaru gör dessutom bra bilar precis som apple gör bra grejer.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Alina System AB

Svar från Alina System

Vi erkänner att det har blivit fel vid Carwebs backup på grund av mänskligt fel. Vi kommer att titta över våra rutiner och ändra de så detta inte kan inträffa igen.

Carwebs filer har aldrig kommit i orätta händer. Den andra kunden har även fått information om incidenten både personerna kommer att få kompensation för det inträffade.

Sen gäller det Ghostie:s inlägg.

Mobbning är inget som har accepteras på Alina, och kommer aldrig att accepteras.

Visa signatur

Mvh
Alina System AB

Permalänk
Medlem

Re: Svar från Alina System

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alina
Vi erkänner att det har blivit fel vid Carwebs backup på grund av mänskligt fel. Vi kommer att titta över våra rutiner och ändra de så detta inte kan inträffa igen.

Carwebs filer har aldrig kommit i orätta händer. Den andra kunden har även fått information om incidenten både personerna kommer att få kompensation för det inträffade.

Sen gäller det Ghostie:s inlägg.

Mobbning är inget som har accepteras på Alina, och kommer aldrig att accepteras.

Bra svar för som jag sade i min tråd så har jag själv blivit drabbad av mobbing så vet hur det känns.

Tummen upp för att ni svarar i tråden!

Edit: Stavfel

Permalänk
Medlem

Här i stan tog det 2½ månad för en kompis att få sin Laptop tillbaka från reparation.. Det var ju inte Alina som lagade den..utan de skickade iväg den... men det kunde ha skötts snyggare i form av en utbytesdator eller liknande.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghostie
har en vän som jobbade där massa år sen. eller rättare sagt gjorde praktik.
han vart "mobbad" av personalen för att han stammade..

En tjej jag känner sökte jobb där, hon fick veta att hon inte skulle ha så stor urringning sa chefen och skrattade. Hon hade ingen urringning den dagen ens. Najs ställe.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Idioter finns på alla arbetsplatser och en del får ju jobb trots att dom inte kan speciellt mycket bara för att dom råkar känna platschefen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Hoho Alina har jag en hel del roliga historier om.
Kan ta två exempel:

I och med lanseringen av AMD:s 64-bitars plattform så var jag in och kikade på lite priser i deras butik på Kungshörnet(Uppsala).
En kille frågar om jag vill ha hjälp, jag tackar nej och säger att jag bara tittar, killen frågar på vad varpå jag säger att jag kollar hur de ligger till prismässigt på 64-bitars produkterna.

Killen frågar då mig som kund, varför jag skulle vilja ha dessa "nya" grejer, han frågar mig som kund vad som är skillnaden på en 32-bitars respektive 64-bitars plattform, samt vad som skulle kunna vara bättre med den senare???

För något år sedan var jag inne i butiken Vaksalagatan/Kungsgatan(Uppsala). Jag frågade om deras utbud på CRT-skärmar, killen säger;
"Vad ska du med det till, gamla grejer;- Nej en TFT-skall du ha"
Jag påpekar då att jag inte vill ha en TFT utan en CRT, han ifrågasätter mig ännu en gång. Jag berättar då att jag spelar mycket, och fram tills dess hade jag inte hittat någon skärm så höll den standard jag eftersökte.

Han frågar dom om jag menar ghosting, -Ja tillexempel svarar jag.
Haha ghosting kan du aldrig se på en skärm med 16ms eller under, det är bara en myt. Jag säger då att jo det kan jag visst, utan några somhelst problem och det är av just en av anledningarna som jag vill titta på en CRT-skärm, har du någon sådan? (tålamodet började tryta vid detta laget)

"-Du har fel, du kan inte se ghosting på nya skärmar."

Jag lämnar butiken och har inte satt min fot där sedan dess.

Permalänk
Medlem

Hehehe vågar man beställa ett grafikkort därifrån eller?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Hehehe vågar man beställa ett grafikkort därifrån eller?

Jag köpte själv ett grafikkort därifrån igår förmiddag (efter att ha avbeställt från DB, som ju bara verkar lägga på mer och mer tid på leveransdatumen på de populära grafikkorten), det ser ut som att kortet kommer fram idag.
Så det verkar inte vara något fel på leveranstiden iaf, sen får man ju hoppas att inget annat är fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spank2k7
Här i Östersund har jag fått bra bemötande 1 gång, riktigt trevlig snubbe och kunnig. Alla gånger som jag inte har fått det har bidragit till att jag valt en annan datoraffär, men hellst beställer jag över internet.
Nä Alina är inget att lita på enligt min åsikt.

Verkar finnas några från Östersund här i forumet(så även jag).
Kan säga att jag oxå valt bort ALINA på grund av olika orsaker.

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk

tjacka mina högtalare i signaturen på alina i ösd, fick vänta i en månad typ, massa jävla ursäkter, de där är bara lallare, tjacka även en ny hårddisk o lite cd-skivor där o man märkte när man snacka med dem att de hade nollkoll

nu har de ju 8800GTS för 2 645 spänn men jag vågar inte ha med de där att göra

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk

Var det inte ägaren för det här företaget som lade in recensioner på sin egen sida och låtsades vara ett flertal nöjda komsumenter, samt reggade sig på swec och spred smygreklam i form av "Jag vill rekomendera Alina Systems. Jag har handlat där ett flertal gånger, och personalen är jättetrevlig och hjälpsam. Dessutom har de kanonpriser på datorer".....typ....överdrivet sliskigt...

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Leveranstid på så kallade "lagerförda produkter" på över 3 månader är inte bra. För övrigt så var det väldigt trevlig personal i Norrköping butik.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Sämsta skiten jag någonsin köpt

Skrivet av sech:

Kan bara utfärda en varning för Alina Systems (på Kungshörnet) i Uppsala. Företaget må vara relativt billiga, men verkar ha en allmän mentalitet av okunnighet och slarv. De har på en tid om ungefär tre månader lyckats ge mig fel grejor två gånger. Det förväntar man sig inte av ett seriöst företag!

Första gången, cirka tre månader sedan, gällde det en datoruppgradering om cirka 5000-6000:-. Köpte ett -av dem sammansatt- paket om processor, moderkort, nätaggregat och grafikkort. Det visade sig ganska snart att det grafikkort de hade valt inte passade den PCI Express-kortplats som fanns på moderkortet. Åter till affären för att byta detta, vilket kostade både tid och pengar. Väl tillbaka med nytt grafikkort fungerar visserligen datorn, men drabbas sedan uppgraderingen av oregelbundet förekommande låsningar och omstarter. Detta har vid det här laget kostat mig att ett flertal timmars arbete försvunnit. Har varit i kontakt med dem om problemet, men de säger att alla produkterna ska fungera problemfritt. Probelmet är ej löst, men så pass oregelbundet förekommande att de inte kan provocera fram det hos deras service.

Andra incidenten skedde idag. Lämnade tidigare i veckan in en hårddisk för back-up hos dem. Ringde i morse och sade att den var klar och jag åkte in för att hämta ut den. De ville ha ca. 1000:- för jobbet. Väl hemkommen visar det sig att de lyckats ge mig fel filer. Filerna som har givits mig är inte mina utan någon annans, bestående bla. av privata bilder och brev. Var mina filer finns är i dagsläget okänt, men många av de är filer som absolut inte ska komma i orätta händer. Åkte naturligtvis omgående tillbaka till dem och de fick återta hårddisken för att göra en ny back-up. Naturligtvis har detta kostat mig ytterligare tid och pengar. Har ännu varken fått mina filer eller någon form av ersättning för det inträffade. Kan bara säga att jag hittills fått ett oprofessionellt och dåligt bemötande. Nu är inte jag någon större expert på datorer, framförallt inte hårdvara, men den attityd av slarv och dålig kunskap som hittills visats från Alinas sida, som varande experter, gör att jag i dagsläget inte kommer återvända som kund hos dem.

Har även nära kontakter med en f.d. anställd som vittnar om de lösa rutiner företaget har. Mitt enkla råd är därför: Akta dig för Alina Systems!!

Mvh

Jag köpte en "speldator" av dem för ca 8,000 SEK, första dagen ska jag installera msn messenger. Upp kommer ett felmeddelande som säger att datorn nu kommer startas om efter 1 min och det händer varje gång jag startar om datorn, fick gå in på felsäkert läge och ta bort messenger. Jag åker såklart tillbaks med den och ber dom titta på den, det gör dom och säger att det inte är något fel på den och sen får jag betala 400 kronor för det. Men tydligen har dom fixat något på den för när jag är hemma igen så funkar msn messenger på datorn! Något år går och de flesta spel går att spela, vissa har problem med grafikkortet på datorn, nämligen ATI Radeon 4800, det går mycket långsammare med det, då frågar jag mig varför en "speldator" har ett så dåligt grafikkort? Och sen kommer betan till starcraft 2 ut, jag skaffar det och märker hur min dator stängs ner!!! inne i spelet?!? datorn klarar inte av ett spel?! jag fattar hur ett spel ibland kan låsa sig, men stänga ner sig själv, vad är det frågan om??
Vad i datorn är det som kan stänga ner den utan förvarning? Försökte ta ut grafikkortet häromdan, på andra datorer har det varit enkelt men i den här verkar den nästan integrerad, det finns sladdar på den som inte går att ta bort, själva kortet sitter så hårt i moderkortet att det flyttas vid lite dragkamp...
Nä det enda jag kan göra är väll att lämna in den till dom igen, så får dom fixa sin "funkar bra, inga fel" dator.

Permalänk
Skrivet av Banheden:

Jag köpte en "speldator" av dem för ca 8,000 SEK, första dagen ska jag installera msn messenger. Upp kommer ett felmeddelande som säger att datorn nu kommer startas om efter 1 min och det händer varje gång jag startar om datorn, fick gå in på felsäkert läge och ta bort messenger. Jag åker såklart tillbaks med den och ber dom titta på den, det gör dom och säger att det inte är något fel på den och sen får jag betala 400 kronor för det. Men tydligen har dom fixat något på den för när jag är hemma igen så funkar msn messenger på datorn! Något år går och de flesta spel går att spela, vissa har problem med grafikkortet på datorn, nämligen ATI Radeon 4800, det går mycket långsammare med det, då frågar jag mig varför en "speldator" har ett så dåligt grafikkort? Och sen kommer betan till starcraft 2 ut, jag skaffar det och märker hur min dator stängs ner!!! inne i spelet?!? datorn klarar inte av ett spel?! jag fattar hur ett spel ibland kan låsa sig, men stänga ner sig själv, vad är det frågan om??
Vad i datorn är det som kan stänga ner den utan förvarning? Försökte ta ut grafikkortet häromdan, på andra datorer har det varit enkelt men i den här verkar den nästan integrerad, det finns sladdar på den som inte går att ta bort, själva kortet sitter så hårt i moderkortet att det flyttas vid lite dragkamp...
Nä det enda jag kan göra är väll att lämna in den till dom igen, så får dom fixa sin "funkar bra, inga fel" dator.

Man får tycka vad man vill om Alina men ska du gnälla så ska du väl iallafall ha något vettigt att gnälla om.

Först så har du väl antagligen fixat in nått fint virus i datorn och på vilket sätt är det Alina's fel att du lyckas med det?
Du säger att "något år går". Alltså köpte du datorn för några år sedan och Ati's 48xx serie var high-end innan deras 5870 kom nu i vintras. Så det är inget skitkort utan ett riktigt bra på sin tid. Återigen, du har alltså haft datorn ett par år och att du då inte kan spela ett nytt spel utan lagg är inte konstigt. En normal dator utan virus ska inte "stänga ner" spelet. Antagligen så är det återigen du som fått in något virus på datorn eller något annat skräp.

Sen att du påstår att ett företag skulle löda dit kablar på ett grafikkort är ju bara löjligt... Du står själv och kör dragkamp med grafikkortet så att moderkortet flyttas lite och i nästa sekund undrar du varför grejerna inte funkar...
Börja med att installera om burken och dra in ett antivirus program så ska du se att den blir mycket snabbare

Permalänk
Avstängd

Har köpt av alina flertalet ggr... har alltid varit super och har alltid hjälpt till så gott dom har kunnat och förmått...

Alltid fått mina prylar dagen efter har dom ej funnits på lager så har dom jagat i från alla andra affärer och haft god mail kontakt och bra över telefon... sen har dom fått fram prylarna åt mej och skickat så fort dom har fått tag i dom....

Enda jag kan gnälla över nu att att dom har dåligt med prylar i lager... dom med schyst pris har dom aldrig i lager utan bara dom dyrare prylarna.... ett stort minus....

Plus deras priser har gått upp en del och jag har valt bort alina på grund av det.. vände mej alltid till alina på grund av priserna... men men man kan väl inte få allt i livet lr?

Permalänk

Jag har handlat på Alina Kungshörnet ett flertal gånger, har alltid blivit trevligt och kompetent bemött. Skulle helt klart rekommendera Alina Systems på Kungshörnet. Om detta som har blivit skrivit i tråden är sant så är det helt klart inte bra, men min uppfattning när jag har vart där är inte det som skrivits.
MVH

Visa signatur

CM 690 II Advanced | Corsair 650W | Intel i5 760 | Hitachi Deskstar 1TB | ASUS P7H55 | Corsair 2x2 GB 1600 Mhz | nVidia GTX 470 |

Permalänk
Medlem

Har handlat av Alina i norrköping en hel del gånger och har inget negativt att säga om dem, ibland har de riktigt fina priser på hårddiskar o annat. Men kanske inte är lika bra personal på de andra ställena.

Personligen skulle jag inte avråda någon att handla där (inte just här eller på nätet iaf ).

Skrivet av Banheden:

....
Och sen kommer betan till starcraft 2 ut, jag skaffar det och märker hur min dator stängs ner!!! inne i spelet?!? datorn klarar inte av ett spel?! jag fattar hur ett spel ibland kan låsa sig, men stänga ner sig själv, vad är det frågan om??

Du har inte tänkt på att det är en beta-version som kan bugga?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

dragkramp med grafik kortet, trodde jag hör det mesta...hoppas du vet att det sitter en liten spärr på PCI-e grafik kort så att kortet ska sitta fast ordentligt, peta till den så ska du se att det hoppar upp som det ska!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.