Sandisk sluter avtal med Divx

Permalänk
Melding Plague

Sandisk sluter avtal med Divx

Tillverkaren Sandisk slöt igår ett licensavtal med Divx som gör att Sandisk Sansa-spelare i framtiden kommer inkludera teknik från företaget Divx.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det bara jag som inte tycker om företaget divx? Jag tycker att det känns lite oseriöst. Tur att xvid finns....

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Är det bara jag som inte tycker om företaget divx? Jag tycker att det känns lite oseriöst. Tur att xvid finns....

Är inte så insatt men vad blir XviD baklänges?
Nåt samband måste det finnas ändå?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Är det bara jag som inte tycker om företaget divx? Jag tycker att det känns lite oseriöst. Tur att xvid finns....

Håller med.
DivX är väl ett par sellouts?

Det började väl som "DivX ;)", för att sedan gå till "DivX" för att sedan gå till "Divx".
Det började väl på warezscenen med att de stal nån codec från Microsoft, och hela warezscenen började att använda det, sen började de sälja en "Pro" version, och bundla gratisversionen iaf med adware/spyware, för att sedan bli sellouts och försöka ge ett intryck av att vara mer seriösa och lagliga?
Jag har säkert helt fel.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

"DivX 3.11 Alpha and later 3.xx versions refers to a hacked version of the Microsoft MPEG-4 Version 3 video codec (which was actually not MPEG-4 compliant), extracted around 1998 by French hacker Jérome Rota"

Uid313, verkar som att du faktiskt, har rätt!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Har jag fått något om bakfoten eller? Är inte DivX helt ute och XviD den nya(re iallafall) skiten? Om man inte använder något ännu kraftfullare a'la h264 eller liknande.

Jag är inte helt expert på videoencodning iofs...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jo, så är det. Xvid är fritt o används av alla (96%) som rippar film.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Så som det ser ut nu så kommer h264 stöd in för mer och mer framtida mobila produkter och dvd spelare.

Så själv så tror jag inte DivX kommer vara något vidare långvarigt. Såvida dom inte går över till AVC (H.264) teknologin också.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Inaktiv

Sidan stage6.divx.com är riktigt mysig faktiskt... Nån som testat? Undrar hur kvallen blir när man på nått sätt ska kunna ansluta denna nya enhet till deras stage6.

Permalänk
Medlem

jag tror nog att vissa fått detta om bakfoten...

DivX är en hög kvalité och kompression codec (OMGJORD MPEG4 v2) men det var endast version 3.xx som var hackad! Digital Video Express

XviD däremot är en omgjord MPEG-4 Standard som är gratis och opensource. Det var under 2001 som divx kom ut med en opensource version som var tillgänglig för alla från DARC(DivX Advanced Research Centre)
Men sen kom en kille vid namn Sparky ut med en förbättrade version vid namn encore 2. Men senare ungefär när DivX 4.0 kom ut blev det en closedsource. De flesta på DARC blev arga, så de tog en version av encore 2 som vart nedladdad innan den blev borttagen. Sen skapades XviD som är opensource och är skyddat av GNU.

XviD var en hel kopia av DivX från början...

Själv tycker jag båda är lika bra, och det med pro? vem bryr sig, man kan ju fortf. spela upp filmerna. I samma kvalitén som i pro...

Jag gillar mest DivX för att man kan spara filmerna man tittar på.(stage6.divx.com) det är bara att högerklicka>save video as när den är färdigbuffrad