OCZ lanserar 4-gigabytespaket

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar 4-gigabytespaket

Efter diverse överproduceringar från asiatiska minnestillverkare har priserna på ddr2-minnen slagit nya bottenrekord. Detta har gjort att 4-gigabytespaket har blivit allt vanligare. Detta har OCZ snappat upp och lanserat ett 4-gigabyteskit.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumma, fast stannar nog med mina 2gb ett tag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Förstår inte populäriteten med OCZ minnen, inte bättre med Crucial minnen av bättre slaget så man vet att det är bra chip?

Permalänk
Medlem

Vore kul och veta vilka återförsäljare som kommer sälja dessa minnen.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Snart är alltså 4GB interminne standard, det låter helt underbart att spela ett nytt spel med så pass mycket minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Snart är alltså 4GB interminne standard, det låter helt underbart att spela ett nytt spel med så pass mycket minne.

Jag har inte varit med om något spel som tar upp ens hälften av den ytan, så jag tror att det är riktigt överskattat - jag väntar nog ett år eller två innan jag kommer upp i dom storlekarna.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur mycket priset sjunker på hårdvara nuförtiden
Dock kommer det ta riktigt långt tid innan spel kräver mer än de 2 gig dem flesta har nu.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Förstår inte populäriteten med OCZ minnen, inte bättre med Crucial minnen av bättre slaget så man vet att det är bra chip?

OCZ har bra garantier, bra kundkontakt och överlag bra kvalitet, så varför inte välja OCZ om priset är rätt? Det har vanligen inte så stor betydelse vilket märke som väljs eftersom chipen ofta kommer ifrån samma tillverkare. Skillnader kan finnas i metoderna att välja ut och matcha chipsen, eller ibland inte mycket mer än design.

Det är inget fel på Crucial, än om jag hållit mig undan dem sedan en hel serie av Ballistix DDR1 2GB kit världen över rasat ihop, ett elände som måste ha kostat Crucial en hel del. Förutom det misstaget år många av dessa minnen inom samma segment likvärdiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Förstår inte populäriteten med OCZ minnen, inte bättre med Crucial minnen av bättre slaget så man vet att det är bra chip?

OCZ minnen, framförallt DDR-minnena överklockade ju oftast RIKTIGT bra, så iten så konstigt att dom varit populära. Nu vet jag itne hur det är med deras DDR2, men om dom nu kanske inte klockar lika bra så lever ändå OCZ på namnet och att man kommer ihåg hur bra dom varit förut. Men som sagt, vet itne om dom är lika bra nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Ja det är ju smart att sälja ett paket med 4GB minne till massorna, undrar hur många som kommer att höra av sig till supporten och ställa frågan: Men jag ser ju inte mer än ca 3GB, vart har resten tagit vägen?

För att inte tala om alla nya trådar som kommer att skapas här på swec med samma fråga... LOL

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Förstår inte populäriteten med OCZ minnen, inte bättre med Crucial minnen av bättre slaget så man vet att det är bra chip?

Jag förstår populäriteten.

Säkert en hel massa OffT nu, men mina OCZ är jag faktiskt riktigt impad av. Minnerna i min burk är överklockade från 1000 till 1100MHz, och då kör jag dessa stickor i 4-4-4-12 på 2,4V (org 5-5-5-15, 1,9v). Tror inte de mår så bra i längden på så hög spänning, men med dessa rasande priser på minnen så skit samma. Bör tilläggas att jag har ett P180 chassi med mer än tillräckligt luftflöde.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ja det är ju smart att sälja ett paket med 4GB minne till massorna, undrar hur många som kommer att höra av sig till supporten och ställa frågan: Men jag ser ju inte mer än ca 3GB, vart har resten tagit vägen?

För att inte tala om alla nya trådar som kommer att skapas här på swec med samma fråga... LOL

Ännu roligare att det finns flera anledningar med

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt att de har börjat med 4gb-kitt. Hoppas att andra tillverkare hakar på och gör samma sak.

Vista suger, men nu fick vi alla iaf minnen.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Vad har jag missat? Varför skulle man bara se 3 gb?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Vad har jag missat? Varför skulle man bara se 3 gb?

För att 32-bitar inte räcker till för att adressera allt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
För att 32-bitar inte räcker till för att adressera allt.

Haha...va löjligt det kommer bli. Någon som minns hur det va när datorerna inte klarade mer än 137 Gb hdd, lär väl bli något liknande med detta då.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Haha...va löjligt det kommer bli. Någon som minns hur det va när datorerna inte klarade mer än 137 Gb hdd, lär väl bli något liknande med detta då.

Nja, de flesta processorna är 64-bitars sen några år tillbaka.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

För att förtydliga:

Kör man Windows Vista 64-bit versionen så ser man alla 4gb, eller?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
För att förtydliga:

Kör man Windows Vista 64-bit versionen så ser man alla 4gb, eller?

Om moderkortet stöder det, och om BIOS stöder det, så ja då ser man alla 4GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Nja, de flesta processorna är 64-bitars sen några år tillbaka.

Det är ju inte processorerna det hänger på utan på operativet i första hand.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Det är ju inte processorerna det hänger på utan på operativet i första hand.

Nja, beror på hur mycket fulhack man är villig att acceptera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Nja, beror på hur mycket fulhack man är villig att acceptera.

Vad menar du med det? Få ett 32bitars OS att använda mer än 4gig låter som det skulle kräva mer än ett "fulhack" iallafall, men kanske har fel?

Jag såg även att tex Corsair inte ens supportar att tex sina 2x2gigs RAM-paket skall funka i 32bitars OS. Se texten i deras PDF-dokument här tex:
http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X4096-6400C5DHX.pdf

Så, är det nån som har verklig erfarenhet av att använda 4gig i XP? Jag kan leva med att inte kunna utnyttja riktigt hela minnet, så länge allt fortfarande rullar lika stabilt som annars..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad menar du med det? Få ett 32bitars OS att använda mer än 4gig låter som det skulle kräva mer än ett "fulhack" iallafall, men kanske har fel?

Jag såg även att tex Corsair inte ens supportar att tex sina 2x2gigs RAM-paket skall funka i 32bitars OS. Se texten i deras PDF-dokument här tex:
http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X4096-6400C5DHX.pdf

Så, är det nån som har verklig erfarenhet av att använda 4gig i XP? Jag kan leva med att inte kunna utnyttja riktigt hela minnet, så länge allt fortfarande rullar lika stabilt som annars..

"fulhacket" är PAE, har funnits i över 10 år. Kan adressera upp till 64GB med det, kräver givetvis att operativet har stöd för det men även att applikationerna är programmerade för det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Men stödjer vista 32-bit i PAE? och vilka program stödjer det? gör tex alla adobes program det?

Måste programmen stödja något särskilt om kan köra vista 64 med 4 gb?