Vart kommer ni ifrån? [etnisk bakgrund]

Permalänk
Medlem

Vart kommer ni ifrån? [etnisk bakgrund]

Hej!

Det skulle varit intressant att veta vad SweClockers medlemmerna har för etnisk bakgrund/vart dom kommer ifrån?

Jag är född i Sverige och bott i Malmö hela mitt liv, men mina föräldrar är från Iran, Teheran.

Vart kommer ni ifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kommer från Värmland på min mors sida och från Oklahoma på min fars sida. Dock kan jag spåra min fars släkt tillbaka till 1600 talet då de emigrerade till Amerika från England. Jag har glömt vilken del av England, men det är nog någon av de Sachsiska delarna.

Permalänk

Skåning!

Morfar är den som närmast som inte är skåning (smålänning), sedan kan jag inte mycket mer i släktforskningen (vet dock att jag har "negrer" i släkten, någon på min morfars sida har flyttat "ner" och adopterat flertalet barn där (kan helt enkelt inte komma ihåg hur släktforskningen ligger till, morfars syster har hittat så långt som till någon gång på 1600talet)).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Jag? Hmm, född i Thailand, Bangkok. Flytta till Norge när jag var runt 4, flytta till Sverige runt 11-12 år typ

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Jag är född i Sverige, har bott i Göteborg i hela mitt liv, och min morsa är svensk och min farsa är iranier.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Finsk alkohol blandat med lite blod flyter i mina ådror.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Båda föräldrarna: gotland
Alla föräldrarnas föräldrar: gotland
Min farmor/fars föräldrar: gotland
Generationen innan: Vet inte, troligtvis gotland el. resten av sverige
Lite tidigare: olika ställen i sverige.

Så i princip hela min släkt kommer från sverige, eventuellt att det finns någon från australien eller USA, då någon släkting kom till sverige under slutet av 1800-talet. Vet dock inte om de var födda i sverige eller i au/usa.

Jag hamnade på fel sida för tre generationer sedan, hade jag hamnat på "rätt" sida hade jag varit delägare av ett multidollarmiljardärsföretag borta i USA T.T

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Sverige så långt tillbaka jag vet.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Född i Sverige är dock 50% Svensk 25% Finsk och 25% Estnisk om man skall vara petig.
Jag gillar Falukorv och att bada bastu

Permalänk
Medlem

Född skåning av skånska föräldrar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Båda föräldrar födda i Göteborg, ingen har något utländskt påbrå. Min mormor är från Skåne så 100% Göteborgare är jag icke.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Irakier, född i Iran och uppvuxen i skåne. Jag vet dock inte om skåningar är en egen etnicitet :).

Permalänk

Ena föräldern svensk tillbaka till 1600talet, andra så finns det lite vallon i släkten annars svensk (vad jag vet genom släktforskare).
Nå inte alls stolt över att vara svensk, då jag inte tycker vi uppför oss bättre än någon annan.
*edit* Alla grenar är säkert inte kollade tillbaka till 1600talet, då det blir en hel del personer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Mamma är från borås-trakten, pappa är från vilhelmina. Uppvuxen strax utanför Umeå. Har ingen aning om hur långt bak i släkten jag är svensk, men så långt jag kan se utan att släktforska iaf.

Permalänk
Medlem

Född i Linköping. Pappa från Iran, mamma från Polen.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Mor är svensk och far är engelsk.

Permalänk
Medlem

Blandning mellan den germanska folkstammen och vallon enligt lite släktforskning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla släktingar jag känner till är finska (förrutom några kusiner som liksom jag själv är född i Sverige och är svensk medborgare).

Jag har en rätt häftig bok i min bokhylla som skapades när några familjer kring en gård bestämde sig för att göra ett släktträd utgående ifrån snubben som köpte gården på 1700-talet.

Sällskapet har en hemsida med, http://pyylampi.org/indexe.html

"The Pyylampi Family Heritage Society founded on the 5th of February 2006 at the Alavus city hall. The meaning of society is to declare the descendants of Antti Matinpoika Pyylampi (b. 1682), who established the farm of Pyylampi 1710. Antti Matinpoika Pyylammin s.1682. The meaning of the society is to inspect the history and to connect the members of the family Pyylampi."

När man läser lite i den får man lite persepktiv på hur mycket släktskapet grenar sig. Mitt släktskap till alla i boken är ju rätt snävt så att säga - det är från min farmors mormor och så vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pappa är dansk och mamma är svensk.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Farmor från Gotland
Själv är jag född i Norrköping...och bor i Norrköping

Har också släktforskat lite..(till 1700-talet) och verkar vara från sverige allihop. Den personen från 1700-talet hette förresten "Svensdotter" i efternamn.. Å jag heter "Svensson"

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Mamma finsk och pappa somalisk, konstig blandning jag vet ;).
Dock född på karolinska sjukhuset.

Permalänk
Medlem

Tydligen längre tillbaka på morsans sida är det lite vallon i mig. För övrigt svensk bonne från västergötland(bor dock inte på landsbyggden längre).

Permalänk
Avstängd

Indonesien ut i fingerspetsarna, Bali för att vara väldans exakt. Adopterad

Permalänk
Hedersmedlem

Stockholm, Östermalm

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Föräldrarna från Sverige, farmor är dock dansk.

Permalänk
Medlem

Född i Iran men bott här sen -88

Permalänk
Medlem

Svensk med svenska föräldrar. Född och uppvuxen i Värmland

Långt tillbaka på mammas sida finns det lite tyskar och danskar. och långt tillbaka på pappas sida finns det finnar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm båda föräldrarna är svenskar, uppväxt i alby, vårberg och nu salem
men min fars mor är från köpenhamn och flyttade till hofors-dalarna
när hon var tre år..

Permalänk
Medlem

Är född i Sverige, malmö för att vara exakt.

Min mor är svensk (mormor är från östra skaune o morfar var same).

Mina far är halv dansk/norsk (mina farföräldrar emigrerade till sverige i början av 50-talet).

Permalänk
Medlem

Ganska tråkig normal-svensk, inget utomsvenskt de närmsta 3-4 generationerna var jag vet (osäker på morfars sida där)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.