Permalänk
Medlem

m2n sli deluxe fick en åsk smäll

hej vill veta om nån har nå tips till mitt problem . det åskade rejält i går och det slog ner jag hadde dragit ur strömmen till alt men självklart inte tänkt på tele kabeln till adsl modemet modemet är skräp och kabel in till min dator var bränd så jag var nervös andra burken klarade sej fint men mitt nätagg for efter jag bytte agget så verkade faktiskt allt vara bra men mitt inbyggda nätverk funkar inte ena lampan lyser hela tiden och sätter jag in sladden i andra händer inget heller vet att det troligen inte finns nån fix men kanske nån vet om det går å lösa utan å krångla med garantin tack för hjälpen i förväg

Permalänk
Medlem

Nej garantin stöder inte åsknedslag...

Men denna och ett jordat utag så är dina saker säkra tills nästa gång eftersom dom utlämnar försäkring på hårdvara som skadas av överspänning:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

Köpte ett par nyss själv...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Garantier täcker bara ursprungliga fel, dvs om du använder datorn normalt utan att överklocka eller dylikt. Däremot täcker nog din hemförsäkring skadan minus självrisken och värdeminskningen..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Jag trodde det där med åska var ute
Skaffa fiber då borde man vara helt säker på slippa

Du får nog byta hela moderkortet skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Eller skaffa ett separat nätverkskort?

Du borde faktiskt testa en punkt eller två när du skriver en längre text. Det underlättar läsningen liksom.

Permalänk
Medlem

Ni kan faktiskt få nytt/lagat på hus försäkringen, farsan hade samma problem å han fick allt betalat av sin försäkring. Så det är ju inte omöjligt

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Om man tar det via hemförsäkringen så är det väl en sjävrisk? så det kanske man inte tjänar på endå. Men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S