Diamond lanserar 1-gigabyteskort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tryinghard
Men den finns inte i svensk butik. Så det enda vi har att gå på just nu är priset den säljs för i länder där kortet finns att köpa. Har jag fel? Det är klart att priset inte blir det samma när det lanseras i sverige...

Inget av detta ändrar det faktum att det nu säljs i USA för ca 600 dollar (vilket motsvarar ca 4255kr). Sa aldrig någonting om någon svensk butik.

Nej du sa inte det men jag antog att du syftade på det svenska priset. På de 600 dollar tillkommer det tullavgift och svensk moms. En snabb räkning för att få fram det ungefärliga priset är att lägga till en extra 0:a efteråt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Alltså jag är också lite trött på det här tjatet om lägre strömförbrukning.. Jamena, om man slänger ut 5000 spänn på grafikkort lär inte några tior i månaden extra i strömförbrukning ruinera en eller?

Om man ska vara entusiast får man så låv att förvänta sig att saker och ting kostar/drar ström.

I övrigt så får vi se på lite tester framöver, jag har en kännsla av att men en så pass enorm minnesbandbredd som 2900 har borde den kunna använda så mycket minne också, Förövrigt tror jag Nvida får börja tänka lite nu för en gångs skull och inte bara glida på sina framgångar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Car
Kul att det händer saker, alltid nyttigt med lite konkurrens!

Kommer att bli intressant att se hur pass korten klockar, gamebenchs och vad korten hamnar på för pris på den här sidan havet

Edit: Kanske dags att installera steam igen, ser ut som om tiden för inlägget tycker det

Haha

klockrent

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på strömförbrukningen - det kanske inte alls är så att grafikkorten ligger efter i utvecklingen.
Det kanske bara råkar vara så att dom vågar släppa sina monsterkort till skillnad från CPU-tillverkarna som har möjlighet att tillverka en produkt som utklassar allt annat i både prestanda och strömförbrukning men inte vågar göra detta.
Med andra ord, vi förväntar oss mycket mer från grafikkort och därför måste tillverkarna släppa sina framtidskort som inte är redo att släppas ännu.

Permalänk
Medlem

Eller så är det för att det är lättare att kräma skiten ur sin nuvarande arkitektur och feta dit en fetare fläkt? Det är inga framtidskort vi ser här, det är nutidskort.

Strömförbrukning är viktigt, för varje w förbrukad ström innebär en w värme som måste bort. Vid en viss gräns börjar fläktarna låta lite väl mycket, o.s.v. o.s.v.

Permalänk
Medlem

Kan alla fattiga jävlar sluta klaga på strömförbrukningen please? Har ni inte råd med de få extra kronor i månaden som kortet medför har ni ändå inte råd med kortet i sig så BE QUIET.

Permalänk
Avstängd

Diamond är fint.
Har en polare V550 ståendes här i rummet. Har alltid fungerat helt perfekt och var snabbast på sin tid. Jag hade själv ett V770 som var riktigt trevligt med.
Diamond kan sina saker och även fast mycket har ändrats så hoppas jag att dom kan fortsätta med att leverera produkter med det lilla extra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan alla fattiga jävlar sluta klaga på strömförbrukningen please? Har ni inte råd med de få extra kronor i månaden som kortet medför har ni ändå inte råd med kortet i sig så BE QUIET.

Det kanske inte är de där extra kronorna vi talar om, utan all extra EL som tär på vår miljö. Kolkraften som vi får ifrån tyskland och danmark tex.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det kanske inte är de där extra kronorna vi talar om, utan all extra EL som tär på vår miljö. Kolkraften som vi får ifrån tyskland och danmark tex.

Man kan köpa svala kort om man vill. Fast alla vill förståss ha kakan och äta upp den. De vill ha ett svalt kort som samtidigt är snabbast på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det kanske inte är de där extra kronorna vi talar om, utan all extra EL som tär på vår miljö. Kolkraften som vi får ifrån tyskland och danmark tex.

Gör vi?
Inte jag i alla fall.
Det jag i första hand oroar mig för är hur jag ska kyla bort värmen från komponenterna, resten skiter jag i.
Vad de flesta inte tycks begripa är att värmen till huset måste komma någonstans ifrån, tar man inte de extra watten från moderkortet så måste man i alla fall ta dem från elementet för att få det varmt i kåken, så slutresultatet blir i alla fall detsamma för oss vanliga användare.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Diamond lever kvar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
1 gb på ett 2900? Hmm, låter inte så smart imo. Typ som 256 mb på ett gf6200

öh.. va?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Gör vi?
Inte jag i alla fall.
Det jag i första hand oroar mig för är hur jag ska kyla bort värmen från komponenterna, resten skiter jag i.
Vad de flesta inte tycks begripa är att värmen till huset måste komma någonstans ifrån, tar man inte de extra watten från moderkortet så måste man i alla fall ta dem från elementet för att få det varmt i kåken, så slutresultatet blir i alla fall detsamma för oss vanliga användare.

Vad är bäst?

Uppvärmning som ökar växthuseffekten eller uppvärming som inte gör det? EL är ofta producerat med kol och olja. Så bättre värma upp med miljövänlig värme anser jag.

Permalänk
Avstängd

Det gör vi i den bostadsförening jag bor i. Jag har tre datorer som står 24/7 som sköter värmen i lägenheten också...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vad är bäst?

Uppvärmning som ökar växthuseffekten eller uppvärming som inte gör det? EL är ofta producerat med kol och olja. Så bättre värma upp med miljövänlig värme anser jag.

Och om el är för ovänlgit för miljön, vad har du som driver på mindre på växthuseffekten? inte många har miljövänligare uppvärmning. Svensk el är förövrigt nästan enbart kärnkraft och vattenkraft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vad är bäst?

Uppvärmning som ökar växthuseffekten eller uppvärming som inte gör det? EL är ofta producerat med kol och olja. Så bättre värma upp med miljövänlig värme anser jag.

Jag har jobbat i branschen i ca 20 år (rätt tragiskt egentligen) och känner mig rätt säker på vad jag talar om.
Tack för visat intresse - men du har fel. Värmen måste komma någonstans ifrån och räknat på verkningsgrad så är det nog mer effektivt att värma stugan med datorer då detta medför ett mervärde framför element. Hur som helst så kommer detta i alla fall inte att räcka till för en normal användare. Faktum är att du nog inte ens kommer i närheten av vad som behövs.

För att ge en bättre bild av vad det handlar om så kan jag nämna att gamla Stockholm Energi (numera såld till Finland) gav bort energisnåla lampor gratis till sina fjärrvärmekunder. Det hette att de var måna om sina kunders elräkningar och miljön.
Baktanken var såklart att sälja mera fjärrvärme.
Elen kunde de inte konkurrera med men närkunderna hade bara en tillgång till värmen. Så vitt jag minns så var det ett rätt så bra drag, rent ekonomiskt.

Om någon (absolut inte riktat specifikt till xhtml-geek) verkligen får dåligt samvete för att datorn drar mycket ström så finns det en hel del saker som man kan göra för att kompensera detta. Förresten så borde man göra det i alla fall:

  • Se till att ha treglasfönster och glöm inte att kolla ramar och trösklar till allt som kan öppnas utåt i bostaden.

  • Ska man någonstans inom tio minuters gångavstånd så går man. Låt bilen stå när du ska till kiosken.

  • Köp lokalt framtagen mat om möjligt.

  • Släck lampor i rum ni inte är i.

  • Stäng av monitorer och TV-apparater när ni inte nyttjar dem. Energisparläget drar mer än vad man tror, dessutom sänker du brandrisken.

Finns såklart mer att göra.
Generellt sett så upplever jag att det finns en jävla massa folk som gnäller men när det kommer till att faktiskt göra någonting så blir det folktomt.
Brytpunkten är i regel när det går upp för folk att för att faktiskt göra någonting så innebär det en egen uppoffring. Vill även förtydliga att denna kommentar inte är riktad mot någon specifik person.

Jag kommer i alla fall att köra varma datorer med gott samvete,
det tycker jag att ni också ska göra.

Ledsen för off topic, vill någon ha ytterligare kommentarer så starta en ny tråd.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det gör vi i den bostadsförening jag bor i. Jag har tre datorer som står 24/7 som sköter värmen i lägenheten också...

Åter igen. Vad är bäst, uppvärmning som sker miljövänligt eller genom EL vi importerar ifrån kol och oljekraftverk? Den andelen ökar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och om el är för ovänlgit för miljön, vad har du som driver på mindre på växthuseffekten? inte många har miljövänligare uppvärmning. Svensk el är förövrigt nästan enbart kärnkraft och vattenkraft.

Då får du nog kolla på vår import ifrån Danmark och Tyskland. Sedan Barsebäck stoppades så har mer och mer el i skåne kommit ifrån olja och kol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Jag har jobbat i branschen i ca 20 år (rätt tragiskt egentligen) och känner mig rätt säker på vad jag talar om.
Tack för visat intresse - men du har fel. Värmen måste komma någonstans ifrån och räknat på verkningsgrad så är det nog mer effektivt att värma stugan med datorer då detta medför ett mervärde framför element. Hur som helst så kommer detta i alla fall inte att räcka till för en normal användare. Faktum är att du nog inte ens kommer i närheten av vad som behövs.

För att ge en bättre bild av vad det handlar om så kan jag nämna att gamla Stockholm Energi (numera såld till Finland) gav bort energisnåla lampor gratis till sina fjärrvärmekunder. Det hette att de var måna om sina kunders elräkningar och miljön.
Baktanken var såklart att sälja mera fjärrvärme.
Elen kunde de inte konkurrera med men närkunderna hade bara en tillgång till värmen. Så vitt jag minns så var det ett rätt så bra drag, rent ekonomiskt.

Om någon (absolut inte riktat specifikt till xhtml-geek) verkligen får dåligt samvete för att datorn drar mycket ström så finns det en hel del saker som man kan göra för att kompensera detta. Förresten så borde man göra det i alla fall:

  • Se till att ha treglasfönster och glöm inte att kolla ramar och trösklar till allt som kan öppnas utåt i bostaden.

  • Ska man någonstans inom tio minuters gångavstånd så går man. Låt bilen stå när du ska till kiosken.

  • Köp lokalt framtagen mat om möjligt.

  • Släck lampor i rum ni inte är i.

  • Stäng av monitorer och TV-apparater när ni inte nyttjar dem. Energisparläget drar mer än vad man tror, dessutom sänker du brandrisken.

Finns såklart mer att göra.
Generellt sett så upplever jag att det finns en jävla massa folk som gnäller men när det kommer till att faktiskt göra någonting så blir det folktomt.
Brytpunkten är i regel när det går upp för folk att för att faktiskt göra någonting så innebär det en egen uppoffring. Vill även förtydliga att denna kommentar inte är riktad mot någon specifik person.

Jag kommer i alla fall att köra varma datorer med gott samvete,
det tycker jag att ni också ska göra.

Ledsen för off topic, vill någon ha ytterligare kommentarer så starta en ny tråd.

Helt klart är att vår import ifrån Danmark och tyskland ökat efter barsebäcks nedläggning. I danmark är det mest olja och kol som producerar elen. Det är något många glömmer bort. I skåne importerar vi el både ifrån Danmark och tyskland.

Självklart bör ju alla leva upp till din lista.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Åter igen. Vad är bäst, uppvärmning som sker miljövänligt eller genom EL vi importerar ifrån kol och oljekraftverk? Den andelen ökar.

Då får du nog kolla på vår import ifrån Danmark och Tyskland. Sedan Barsebäck stoppades så har mer och mer el i skåne kommit ifrån olja och kol.

Fortfarande så är det vatten och kärnkraft som står för den allra största delen. Långt mycket mer än fossila bränslen från danmark. Och el är bland det renaste du kan värma med. Då alternativet oftast är någon form av förbränning. Bara jordvärme är bättre än renodlad el.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fortfarande så är det vatten och kärnkraft som står för den allra största delen. Långt mycket mer än fossila bränslen från danmark. Och el är bland det renaste du kan värma med. Då alternativet oftast är någon form av förbränning. Bara jordvärme är bättre än renodlad el.

All den energi som Barsebäckverken producerades har ersatts med inmport ifrån danmark och tyskland. Där över 90% kommer ifrån olja och kol.
Vår brf kör med jordvärme samt värmeväxlare. Så jag tillhör dem som försöker dra ner på elkonsumtionen.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte så insatt i vart strömmen kommer från mer än att i min förening så köper vi ström från...om det är Varberg eller Falkenberg som är miljövänlig. Det blir lite dyrare än att ta det från Göteborgs Energi men den är miljövänlig. Har inte alla siffrorna i huvudet men jag är revisor för föreningen så kan kolla upp dem om det behövs. Men jag tror det var 8 öre mer per kwh. Sedan så bryr jag mig inte så mycket om hur andra gör, det skulle inte hjälpa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
All den energi som Barsebäckverken producerades har ersatts med inmport ifrån danmark och tyskland. Där över 90% kommer ifrån olja och kol.
Vår brf kör med jordvärme samt värmeväxlare. Så jag tillhör dem som försöker dra ner på elkonsumtionen.

Ja men barsebäck stod bara för en liten del av av sveriges produktion. Kärnkraften och vattenkraften är fortfarande många gånger större än de andra energikällorna. Så el är fortfarande bättre uppvärmningsmetod än allt annat utom jordvärme. Så för 98% av hushållen så är det inga problem om de får lite värme från en dator istället för att de får den från sina el-element, sin olje/ved-panna eller sin koldioxidutsläppande fjärrvärme.

Permalänk
Medlem

Grymt coolt om detta slår 8800Ultra, då ligger ATI på toppen. Men konstigt att inte ATI släpper detta kort utan en liten tillverkare som Diamond. Kortet låter som ett HD 2900XTX.

Permalänk

Jag tror att stora tillverkare hellre riktar in sig mot den breda massan då det innebär en mindre risk för deras del.
Sedan så är ju det rätt så bra för mindre tillverkare då de får plats att nischa in sig på.

PS.
Lite humor att se oinvigda diskutera energifrågor

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen

PS.
Lite humor att se oinvigda diskutera energifrågor

Visst är det.

96% vet ju inte vad för el del kör på. Fast vem är förvånad?

Permalänk

och 97% vet inte vad de vet.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
och 97% vet inte vad de vet.

Många har dålig koll helt enkelt.